Jurnal scoțian. Politice pe Bahlui sau Parvenitorele și Trecutul

Cât de puțin m-am învârtit eu pe-acasă și tot nu s-a putut fără oleacă de politică, mai ales că am ieșit într-o seară la o ciorbă de burtă. În România, nimic nu merge mai bine ca politica la o ciorbă de burtă dreasă cu mujdei, oțet și o ulcică întreagă de smântână.

Un amic îmi spune că în campania electorală pentru prezidențiale Victor Ponta s-ar fi recomandat patriot și ortodox și i-ar fi dat-o peste nas lui Iohannis, cum că ar fi luteran. Adică, vezi bine, străin și eretíc. Eu nu știu cum a fost discuția, dar cine mi-a povestit treaba asta m-a întrebat: ei, ce părere ai?

Ce părere să am, zic. Mi-e prieten Platon, dar mai prieten mi-e adevărul. E drept că Iohannis aparține unei minorități religioase și etnice, dar aceasta și-a făcut datoria cu vârf și îndesat față de țară: prima carte românească tipărită, care ni s-a păstrat până în zilele noastre, este un Tetraevanghel apărut în tipografia sașilor luterani de la Sibiu, în jurul anului 1552. Pricepi? zic. Nu Coresi, cum am învățat la școală, ci luteranii de la Sibiu au turnat prima dată în plumb „Tatăl nostru” pe românește. Ce zici, se pune asta pentru neam? Pentru țară? Pentru limba română?

Se pune, cum să nu, aprobă amicul meu, vădit mișcat. Ei, dacă ar fi știut-o pe asta consilierii lui Iohannis… Dar și Ponta a ajutat sfintele mănăstiri. Nu-ți mai zic  că a trecut țârcovnicii pe ștatele de plată de la buget. De asta, ce ai să-mi mai spui?

Ponta al tău, zic, a făcut precum clucerul Costandin din vremea lui Brâncoveanu, – tot suntem în anul sfântului domnitor. Știi povestea? L-au adus pe clucerul Costandin înaintea domnului, la judecată, că „lung fiind la unghii”, cum zice cronicarul, tot lua de la țară câte ceva. Și cum crezi că se apăra, tâlharul? „Am dat la sfintele mănăstiri”, zice. Atâta i-a trebuit lui Brâncoveanu. Auziți, boieri, a sărit domnul, cu jafuri și cu nedreptăți face el pomeane la mănăstiri. Cam așa și cu Ponta al tău, zic. A luat de unde n-a pus și a dat de unde n-a avut. Pricepi?

Pricep, se moaie amicul meu. Cum s-ar zice, nimeni nu trebuie a mânca de la datoriile ce ne impun sfânta constituțiune. Mai luăm un rând?

This entry was posted in Politice. Bookmark the permalink.

17 Responses to Jurnal scoțian. Politice pe Bahlui sau Parvenitorele și Trecutul

  1. Vaisamar says:

    Reblogged this on Vaisamar and commented:
    Oleacă de umor moldovenesc.

  2. Mara M says:

    Niciodata n-am stiut ce se mananca dupa ciorba de burta?! 😀 Da dupa alegeri?Ca,ce vrem noi si ce ne dau ei!

  3. cartheo says:

    Hm… Nu cred ca asa se pune problema: adica sa evidentiem faptul ca Iohannis apartine unei etnii care a facut ce-a facut pt tara, si, in contrapartida, sa mentionam ce prostii face Ponta. In primul rind, pt ca in cazul lui Iohannis apartenenta lui la etnie (sau la alt cult) e o pura intimplare. Si, in al doilea, pt ca ambii – mai precis cam toata clasa politica vizibila actuala, dar aici vorbim doar de cei doi – sint tot o apa s-un pamint. (Cu degradeurile de rigoare, recte, pina una, alta, Ponta are piinea si cutitul, deci mai multa putere…).
    La o simpla cautare pe net, pot fi gasite informatii nu tocmai laudabile la adresa “neamtului”: de ex acest articol din RL (ca sa dam o referinta serioasa): http://www.romanialibera.ro/politica/institutii/klaus-iohannis–un-viitor-ministru-de-interne-cercetat-de-dna-si-in-procese-cu-ani-325383. Traficul de copii este doar mentionat in acest articol; sint insa alte publicatii care detaliaza subiectul, iar fie si simpla acuza in aceasta directie parca-i clatina din temelii “reputatia”. Prea ne-am invatat cu stereotipurile…
    Cit despre Ponta, zau daca merita sa vorbim…
    In schimb, ceea ce ar trebui sa ne dea serios de gindit e faptul ca, de la lovilutie incoace (lovilutie e un termen deja uzitat de ceva vreme, care zugraveste fidel ce s-a intimplat, de fapt, in acel moment), am avut in fruntea tarii doar alogeni… Posibil sa fie si asta o explicatie a dezastrului existent (coroborata cu starea de indiferenta, blazare, neincredere etc a populatiei): in definitiv, unui strain nu-i va pasa niciodata de soarta tarii pe care e pus s-o conduca…

  4. cartheo says:

    Dar Carol al 2lea?… 🙂 Sa zicem, pt cei doi mentionati, ca ar fi exceptia care confirma regula (desi, nici astia n-au fost chiar de pus la rana)… Oricum, alta educatie, alte timpuri… (Da, si Carol al 2lea tot pe timpurile alea, daaaar, soiul…)
    Problema cu alogenii “nostri” e ca ei chiar au impresia ca-i consideram “ai nostri”, iar tara, odata ce-ajung la putere, propria lor ograda…

    • Ioan-Florin says:

      Dar prințesa britanică devenită Regina Maria a României? dar fiica ei, principesa Ileana și maica Alexandra de mai târziu, călugărită în chiar mănăstirea ortodoxă românească întemeiată de ea pe pământ american? Nu cred că problema cu „alogenii” e una mai specială decât problema cu noi înșine. Secături se găsesc peste tot. Nu așa se pune problema.

      • Ioan-Florin says:

        Am dat câteva exemple doar pentru că ați afirmat foarte răspicat că unui străin nu-i va păsa „niciodată” de soarta țării pe care ajunge să o conducă. Dar aș fi putut să vă dau nenumărate exemple de „alogeni” cărora le-a păsat de cultura românească și care au contribuit enorm la cunoașterea ei. Mi-am amintit de pildă că am văzut recent la Manchester o expoziție Moses Gaster. Crestomația sa de literatură românească, publicată în exil, după ce a fost expulzat din țară, a fost decenii la rând cel mai important instrument de cunoaștere a culturii vechi române în Europa. A murit într-un exil rușinos, dar toată biblioteca sa și-a donat-o Academiei Române. Asta așa, doar un exemplu.

    • luciastroila says:

      Se pare că România a început cu adevărat să fie vizibilă pe harta Europei abia pe vremea lui Carol al 2-lea. Până atunci era doar o ţărişoară prăfuită la margine de imperii. Reformele economice el le-a început şi le-a îndrumat, cu mâna aia de fier dictatorială pe care i-o renegăm acum. Trebuie dat Cezarului ce-i al Cezarului totdeauna. Da, a fost un afemeiat şi a fost un zbir. Pentru că s-a prins că românul nu face nimic altfel, probabil. Nu uitaţi că trăim în ţara lui “merge şi aşa”. Nu m-am prins încă cât de pro-nazism a fost, sau cât de revoluţionar în gândire. Poate că dacă avea ocazia scotea şi el la iveală latura sa megalomanică, precum Ceauşescu, cine ştie. Dar ce a făcut bine pentru ţară chiar nu poate fi contestat. Iar afemeiat… el a ţinut la amanta lui şi a abdicat pentru ea, alţii le susţin public, fără să aibă minima decenţă să aleagă una din două, iar de-a lungul timpului istoria demonstrează că amantele au cam scris istoria pretutindeni în lume. Toate’s vechi şi nouă toate. Eu nu am văzut ca vreunul din conducătorii României de după regele Mihai să fie de un soi mai bun.

      • http://www.historia.ro/exclusiv_web/general/articol/lupta-dreptul-vot-feminin-romania-interbelica
        « În România interbelică, femeile vor primi dreptul de vot prin constituţia din anul 1938 »
        adică tot pe vremea lui carol II

        cît despre mușchiul ortodox al lui tonta, cînd am auzit prima dată de poznă m-a umflat rîsul … ăia care îl vor vota, convinși de astfel de argumente, îl merită cu vîrf și îndesat … pentru că eu, de data asta, chiar nu mai merg să votez … nici măcar pe johannis sau pe macovei!

        votul, la nivelul la care e implementat acum cam peste tot în lume, adică democrație reprezentativă, votezi la X ani să te mai mintă altcineva decît cei de pînă mai ieri, pentru mine și-a trăit traiul și și-a mîncat mălaiul

        e inutil

        inutil pentru că deja am ajuns să trăim pe bune scena descrisă de orwell în celebrul 1984, aia cu schimbarea live, de la tribună, a imperiilor bune versus cele rele, cam ca la teatru cu schimbatul live, în timpul spectacolului, a actorilor, măștilor, scenei și garderobei șamd

        însă speranța moare ultima! democrația reprezentativă NU e singura formă de democrație posibilă! și astfel speranță de schimbare în mai bine încă există!

        chiar dacă nu mai votez pe nimeni …

  5. cartheo says:

    🙂 Asa e, m-am gindit, chiar in timp ce raspundeam, exact la Regina Maria! O fiinta cu totul si cu totul iesita din comun! N-am vrut insa sa lungesc discutia, care aluneca prea mult pe tarimul politic (si mai faceam acea mica precizare = “alte vremuri”…).
    Din pacate, exista si exemple de romani, exilati (mai mult sau mai putin voit), care au lasat tarii operele lor, iar “tara” i-a tratat cu indiferenta totala, ba chiar cu refuz (Brancusi, ca sa-l amintim doar pe el…); asadar, daca “tara” ii trateaza astfel pe fiii ei, cam cum sa-i trateze pe romanii de alta origine/ etnie?… (asta ca ati amintit de modul in care s-a stins Gaster).
    S-au pierdut cam multe pe drum… pe drumul inceput dupa al doilea RM (si nu ma refer aici la bunuri materiale). Partea proasta e ca pierdem in continuare: si din caracter, si din valori, si din traditii, si din credinta, si, desigur, din resurse. Si zau daca stiu cum sa facem sa ne “revenim”…

  6. cartheo says:

    (ah, m-a amuzat acest articol, cumva o reflexie sau poate o reverberatie in oglinda europeana a discutiei noastre: https://fr.news.yahoo.com/najat-vallaud-belkacem-r%C3%A9plique-aux-attaques-sur-ses-114736894.html?vp=1
    Comme quoi… les gens sont, partout, les memes…
    Nu e nevoie sa lasati acest comentariu, off-topic in fond; l-am scris aici doar ca sa va parvina mai repede…)

  7. DanutM says:

    Reblogged this on Persona and commented:
    ‘Auziți, boieri, a sărit domnul, cu jafuri și cu nedreptăți face el pomene la mănăstiri.’
    Asta este spusa lui Branconeanu despre slugerul bandit Constandin, NU, Doamne fereste, despre banditul prim-ministru Ponta.

  8. Mara M says:

    Pai acu am inteles eu (profund )cum vine treaba cu furatul.fura al’ de nu are nimic,filosofie intreaga,dezbatem la nesfarsit 🙂

  9. anca mitrofan says:

    parinte esti fenomenal, lasand la o parte politica, m am amuzat copios. unsa trebuie sa fi fost ciorba aia…si cand ma gandesc ca eu nu am gustat niciodata o ciorba de burta…data viitoare incerc, cine stie, o merge si la noi asa fain 🙂

Leave a Reply

