lumina de la Ierusalim

Eu nu cred într‑o lumină de Înviere care vine numai la Ierusalim. Niciunul dintre Sfinţii Părinţi nu a dat mărturie despre ea. Cum este posibil ca Sfântul Grigore Palama să nu o amintească în disputele din secolul al 14‑lea despre „lumina necreată” şi „focul dumnezeirii” ?

Nu vreau să zic că e vreo şmecherie grecească, deşi i‑ar duce capul pe greci. Nu pot sau nu vreau să‑mi închipui nimic, s‑au spus multe, dar mă fac că nu pricep şi vreau să‑mi păstrez respectul pentru patriarhul Ierusalimului. Însă, dacă ar fi adevărat, aş avea o mare dezamăgire. Serios. Gândiţi‑vă un pic. Adică n‑ar putea lumina aia să vină în toate bisericile din lume? N‑ar ajunge ea să aprindă şi lumânarea ultimului sărman de la capătul lumii? S‑a împărţit Hristos între Ierusalim şi restul lumii ? Ar avea ea nevoie de avioane ca să ajungă la Botoşani ?

Și ca să o spun pe cea dreaptă : dacă un preot păcătos ca mine aduce în fiecare duminică trupul şi sângele Mântuitorului pe sfânta masă, dacă Domnul se coboară întreg în fiecare Liturghie din lumea asta, şi nu există minune mai mare, oare lumina aceea care aprinde lumânările din senin nu poate să vină decât la Ierusalim? Trebuie să o primim în noaptea de Paşti cu avionul? Este ea mai sfântă decât lumina împărţită de fraţii mei, preoţii, care nu au aeroporturi aproape şi maşini în noaptea de Înviere?

Ca să nu mai zic că – bun, aşa să fie, să vină lumina numai acolo – nici din punct de vedere pastoral nu mi se pare o idee bună să o aduci de la Ierusalim : întâi, că nu ajunge peste tot. Oamenii din cine ştie ce sat sau, poftim, milioanele de români din diasporă or să spună sau, dacă n‑or să spună, or să simtă în suflet : ia uite frate, nici aici nu e dreptate, lumina aia mai bună ajunge la domnii ăia mari, de la Bucureşti, în timp ce copiii noştri primesc lumină din asta proastă, de la taica părintele. Apoi, cu toate avioanele astea care se reped la Ierusalim şi înapoi, până la urmă le intră oamenilor în cap aşa, ca o
îndoială de luminiţa lor, aia veche şi obişnuită, pe care o ştie toată lumea, pe care au tot primit‑o ei şi strămoşii lor în bisericile lor, încă de pe vremea când episcopii n‑aveau nevoie de avioane ca să zboare prin văzduh.

Cineva spunea : lumina vine doar la Ierusalim, pentru că acolo s‑a răstignit Hristos, că doar nu s‑a răstignit la Botoşani. Dumnezeule, dar e atât de simplistă gândirea asta! Lumina, fraţii mei, nu vine într‑un oraş, fie el şi Ierusalimul, lumina vine în Biserică, aşa cum se cântă în zilele de Paşti: „Luminează‑te, luminează‑te, Noule Ierusalime, că slava Domnului peste tine a răsărit !”. A răsărit nu peste Ierusalim, luaţi aminte, ci peste Noul Ierusalim, care este Biserica.

Ce aveţi cu Botoşaniul ? Și el e Noul Ierusalim, aşa cum este orice biserică drept‑credincioasă. Niciuna nu este mai mare sau mai mică în ochii Domnului.

Preasfinţiţii mei stăpâni, vă rog eu frumos ca de la anul să puneţi capăt acestui circ grecesc. Daţi‑ne lumina din candelele voastre, aşa cum ni‑l daţi pe Sfântul Duh prin mâinile voastre şi nu trebuie să vă
duceţi după el la Ierusalim.
aşa cum se cântă în zilele de Paşti : „Luminează‑te,

Advertisements
This entry was posted in Bisericești. Bookmark the permalink.

130 Responses to lumina de la Ierusalim

  1. Hristos a înviat!

    Așa e, aveți mare dreptate, părinte! I se acordă prea mare importanță acum „Luminii sfinte”, în dauna Învierii. Devine un fetiș.

    Doamne, ajută!
    M.

  2. Razvan says:

    Adevarat a inviat!

    Parinte,

    de mult bun simt comentariul tau si multi dintre noi simtim asta.
    stii, asta e la fel ca faza cu Mos Craciun, care vine pe cos…eu am trait la bloc si ma intrebam: da la noi cum vine, ca nu avem cos…saracii ai mei nu stiau cum sa ma mai vrajeasca, desi de la an la erau tot mai multe suspiciuni in privirea mea.
    noroc ca cu primii dinti cazuti a rezolvat Zana Maseluta: cand i-am spus lui fiu-meo ca pe vremea noastra, dintii cazuti ii aruncam pe acoperisul casei, zice: bine ca noi avem acum pe Zana, ca nu cred ca puteam sa arunc dintisorul pana pe bloc. asa e mai simplu: bagi dintele sub perna, si primesti plata 🙂

    acum, ce sa zic, sa speram ca nu vom ajunge sa descoperim ca asa cum Mosu sau Zana nu exista…de fapt ce zic eu aici: mosu ala exista, exista in iubire si in dar…si daca descoperim ca tot la fel e si cu toate cele ale ritualului? daca dezbracam pe Hristos de dogma si traditie, ce crezi, ramane El gol? ramanem noi goi? si de ce ne-ar speria “goliciunea” aceea?

    eu cred ca depinde enorm cum privesti lucrurile si sa nu ne fie teama de etichetele celorlalti…cel mult unii ne vor numi cu o superioritate prost disimulata protestanti, ori si mai rau, rataciti, agnostici sau direct atei.

    de parca stie unul ce e in sufletul altuia…

    • Ioan-Florin says:

      Hristos nu e „dogmă și tradiție”, Răzvan. Hristos e persoană, aceasta este cea mai mare bucurie. dogmele și tradițiile sunt, cum să spun, „protocolul” de casă al acestei Persoane. așa cum ne descălțăm la ușă și vorbim cuviincios cu gazda. 🙂

      • Razvan says:

        la biserica si rit ma refeream…la alterarea acestui “protocol” cu tot ce e trecator, lumesc, echivoc…desigur nu la Hristos ma refeream.
        mi-am asumat mai demult invatatura ta despre “obiceiul casei”. si iti foarte multumesc pentru acele cuvintele.

        problema este atunci cand incepem sa nu mai vedem padurea de copaci.
        substratul comentariului meu era nitel altul, dar iti multumesc pentru raspuns.

        Hristos a inviat.

  3. brb says:

    Cum ramane atunci cu minunea cu Stalpul Ortodoxiei? Radu

  4. Madalina says:

    Iti multumesc pentru textul acesta.

  5. Dan Ghenea says:

    1. Lumina vine la Ierusalim pentru ca acolo s-au stricat portile iadului in Sambata Mare. Daca un credincios vrea sa fie de fata la aceasta minune care va fi in fata ochilor nostri pana la sfarsitul lumii, sa mearga la Ierusalim si sa vada. Daca nu… fericiti cei ce n-au vazut si au crezut.
    2. Lumina vine in Sambata Mare la Ierusalim pentru că acolo s-a rastignit Hristos pentru pacatele tuturor, acolo a murit şi a inviat. Mi se pare nepotrivit sa pretindem ca Iisus a fost răstignit si la Botosani – rastignirea si invierea nu sunt doar simbolice şi nu le putem imparti dupa gustul democratic al zilei
    3. Dacă ii trece cumva prin cap cuiva că flacara adusa cu avionul e “mai bună”, e si vina celor care pun accentul pe flacăra materiala, nu pe innoirea omului care o primeste.
    4. Si nu, nu este circ grecesc. E cat se poate de neopaganesc. Dacă la Ierusalim ar veni doar pelerini adevarati ar sti ca nu poti duce soarele cu o lada zburătoare, ci poti sa-l aduci doar în inima ta.

    • BANU DANIELA says:

      Care sa fie circul ? Doar nu apar manele pe Trinitas ! Eu nu vad chiar nimic rau in calatoria acestei Sfinte Lumini … Unde e mandria, fatarnicia, fariseismul ? Si noi santem zilnic farisei cand ii judecam pe altii : persoane singulare sau grupuri de oameni, popoare, tari, situatii… Si la orice suntem “specialisti”, cu conditia sa nu fie in legatura cu noi insine. Eu de “circul” asta m-am bucurat ! Ochiul bun !!!

    • Gui Elena says:

      În Sfânta Liturghie nimic nu este simbolic.

      • Ioan-Florin says:

        vreți să spuneți că Trupul și Sângele Domnului nu sunt simbolice, asta așa e. însă în rest sunt și în Liturghie multe simboluri. dar apropo, știți ce e acela un simbol în Biserică? probabil că știți. dar mulți iau termenul ca în DEX și cred că simbolul e „reprezentarea unui obiect”. pe când simbolul în Liturghie e chiar partea văzută a obiectului, cea care răspunde părții celeilalte nevăzute.

    • Mara M says:

      Asta cu,,soarele-n lada,, e licenta poetica!Da’ nu ma mir ,egipteni duceau la culcare,seara,soarele cu BARCA!Tot un fel de lada,da mai ,,aerobica,, 🙂 aerodinamica,apodinamica 🙂 Ion a lu’ Creanga strangea soarele-n obroc!Mie mi-a placut cum ati scris…

    • Ioan-Florin says:

      cred că v-am răspuns în articolul următor.

  6. Mara M says:

    Hristos a inviat!
    Noroc cu Claudiu Tarziu,c-a scris,c-ati scris!Ca de la Craciun,ioc,nimic,da-i bine s-acum!Ca de regula vedeam de la Pr.Constantin Sturzu ca scrieti,da’ acu nu mai scrie dansul!Intortocheate drumurile scrisului….Lumina-n suflete,pace,bucurie ,fericire va urez cu mare drag de dvs.

  7. C says:

    Hristos a inviat!

    Cu toate ca sunt multe situatii in care grecii exacerbeaza anumite lucruri, totusi as compara Lumina Sfanta cu sfintele moaste. Sigur, orice preot, cat de simplu ar fi el, primeste marea binecuvantare de la Domnul de se impartasi cu Sfantul Trup si Scumpul Sange al lui Hristos. Insa acest lucru doar pentru ca Dumnezeu face aceasta minune in Biserica Sa. La fel si moastele de sfinti, unii au unii nu au. De ce? Dumnezeu stie. Problema cu grecii si Lumina care ar veni doar la Patriarhul grec este oarecum deturnata. Lumina Sfanta vine pentru ca acel grec, actualmente Patriarh, este ortodox si ca face parte din comuniunea de credinta a tuturor ortodocsilor. Cred ca si daca ar fi un arab ortodox Patriarh de Ierusalim, Lumina Sfanta ar cobori (si sa dea Domnul sa ajunga un arab ortodox Patriarh pentru ca sa vedem parerea mea este sau nu valabila).

    Cat despre Lumina Sfanta “calatoare”, cred ca este al doilea punct pe care pr. Florescu doreste sa il sublinieze: circul. Ortodoxia este frumoasa cand este discreta. Restul este zgomot, ce se traduce de multe ori prin mandrie, fariseism, fatarnicie, etc.

  8. BANU DANIELA says:

    Hristos a inviat ! Cred ca asa vrea Domnul, pur si simplu, sa apara acolo Sfanta Lumina de Pasti. Nu putem intelege noi chiar totul. Da, Hristos este, in “carne si oase”, in fiecare biserica, la Sfanta Euharistie, dar Lumina apare o data pe an acolo unde a inviat Domnul, ca un semn ; si produce atata bucurie ! Eu sunt fericita ca ajunge la noi cu avionul …si atatia altii ! Stau la tara, intr-un sat. Parintele de aici, cei din satele invecinate alearga sa o aduca. Au reusit. Crestinul nu trebuie sa fie dezamagit ca nu ajunge si la el, daca nu ajunge. Invierea este o bucurie si se poate umbri doar daca asa vrea omul, sa fie trist, imbufnat, nemultumit ( sau daca are motive de alta natura : necaz, boala.).. Altfel : “Bucurati-va !” si pace sufleteasca, macar de Inviere ! 🙂

    • Liana Maria says:

      Hristos a Inviat!Ma bucur de comentariul fratiei voastre,plin de bun simt,si,mai ales,in spirit ortodox,dat ca replica derapajelor din restul comm.urilor!

  9. DanutM says:

    Reblogged this on Persona and commented:
    Nici eu nu cred, dar nu e treaba mea…

  10. admin says:

    Reblogged this on Taina Căsătoriei.

  11. Sfinţii Lui Dumnezeu au prorocit despre voi, şi despre cei ca voi!!!
    “în vremurile de pe urmă oamenii, chiar şi slujitorii Domnului nu vor mai crede în Învierea Domnului şi nici în Marile Minuni care se săvârşesc pentru a întări Credinţa în cei ce sunt împuţinaţi cu duhul”.

    Pocăiţi-vă şi lăsaţi-vă de erezia pe care o ţineţi!

  12. Şi dacă oamenii raţionali din mândria lor se cred atât de smeriţi, cum deci argumentaţi un caz presupus, precum că, în vre-un oraş înconjurat de gheaţă precum este oraşul Norilsk din Rusia, cum să aducă făină şi vin acolo, fiindcă acolo nu se produce nimic, sau trebuie omul să nu mai mănânce, să nu se Împărtăşească niciodată fiindcă nu creşte viţa-de-vie nici spicul de grâu?

  13. cartheo says:

    Eu nu cred ca exista (sau a existat) vreo “cautare” (cu orice pret…) a vreunei minuni… Si nici ca este “circ” (nici Lumina care vine, in sine, dar nici marea de oameni care o asteapta. In aceeasi logica, cred ca orice pelerinaj ar semana a circ…). Si – indiferent de cum e privit patriarhul Daniel – nu cred ca a facut demersul aducerii Luminii de la Ierusalim (din 2009 incoace) pt vreo fala, ci efectiv pt ca si noi (românii) sa avem “o particica” din acea Lumina care “vine”, si nu e aprinsa de cineva. Ca nu poate ajunge chiar la toata lumea, in orice sat, e, cumva logic… Asta, desigur, nu inseamna ca acei crestini (din catunul unde nu ajunge Lumina de la Ierusalim) ar trebui (in fond, de ce am banui asta?) sa aiba, fie si-ntr-un coltisor bine ascuns din suflet, oarece pizma, sa gindeasca adica “io de ce n-am lumina de la Ierusalim?”… Si nu inseamna nici ca lumina data de preotul din acel sat e “mai putin Lumina”.
    (Iertare, dar – cu regret si mihnire o spun – nu prea te regasesc, parinte, in vorbele astea… Desigur, eu nu stiu multe despre ce se intimpla acolo; de fapt, nu stiu decit ce ni se spune, ce-am mai citit, dar… Iar anul acesta, din cite am inteles pt prima oara, Trinitas a transmis in direct evenimentul; l-am urmarit si as putea spune ca – imaginile fiind, desigur, mai puternice decit cuvintele – se realizeaza o conexiune cu momentul, locul…).
    Hristos a inviat!

    • Ioan-Florin says:

      adevărat a înviat Hristos! nu am vrut să te mâhnesc. nu te mâhni, pur și simplu nu mă lua în seamă și gata.

      • cartheo says:

        Ei, gata, a fost o clipa si s-a dus… Asa-s eu cu oamenii apropiati/ la care tin… (Niciodata n-am stiut care reactie e “mai buna” – doctorita mea de familie imi zicea, intr-o discutie pe tema de reactie: “Daca-mi zice ceva neplacut un apropiat, nu-i bai, ca-i de-al meu, unui strain insa nu-i permit!”. Iar eu, dimpotriva, nu-l bag in seama pe “strain”, in schimb ma zgindira daca lucrul asta e facut de unul “de-al meu”… 🙂 Depinde din ce unghi cade… lumina 😉 )

        • Ioan-Florin says:

          e ușor Carmen să ne purtăm unii pe alții doar când suntem de acord între noi. „oare nu așa fac și păgânii?” 🙂 iar lumina aia, hm, cade din toate unghiurile, într-o zi toate or să fie pline de lumină și așa o să rămână, ai să vezi

          • cartheo says:

            Adinc cuvint! … din unghiul asta nu privisem (problema reactiei) inca… Multumesc! Sincer. Si ce bine se leaga, toate…! Caci Lumina a venit de mult, doar noi (unii) n-o prea vedem in tot si toate…

    • Liana Maria says:

      😇😇😇😇😇😇😇😇😇😇😇😇😇!Felicitari!Hristos a Inviat

  14. blas says:

    Dragilor, îmi pare rău ,dar nu pot fii in acord cu părerile voastre. Sfântă Lumina vine in Ierusalim si nu in alta parte de mai mult de o mie de ani si daca vreți sa știți de ce găsiți pe internet o mulțime de articole. Nu va lăsați mintea mana in mana cu mândria. Frustrările noastre nu pot face o minune ca aceasta sa fie mai puțin adevărata. Trăim vremuri când trebuie sa ne agățam chiar cu disperare de putinele miracole care au făcut si fac sa mai avem curaj sa ne numim ortodocși. Nu grecii rad de noi, ci diavolul. Nu uitati ce rol le-a dat Dumnezeu romanilor pagani. Cu ajutorul lor s-a raspandit crestinismul. Cu ajutorul grecilor avem astazi biserica ortodoxa intr-o zona musulmana.Orice minune are o parte de inexplicabil si una in care trebuie sa ne așezam credința…,,credința ta te-a mantuit,,. Fericitul Augustin a vrut sa il cuprindă pe Dumnezeu in mintea sa si un copil l-a smerit. Logica, presupusul bun simt, daca nu sunt acordate cu preceptele Sfintei Evanghelii si cu ale Sfintei Tradiții nu duc la mântuire. Căutați duhovnici smeriți cu adevărat si nu musai pe cei care vorbesc frumos. Sfinții au ,,crescut,, in ortodoxie.
    Rugati-va pentru mine! Iertati-ma!

    • Ioan-Florin says:

      „Căutați duhovnici smeriți cu adevărat si nu musai pe cei care vorbesc frumos.”
      bun sfat !! ce să fac, dacă mai ușor am învățat să „vorbesc frumos” decât să mă smeresc.
      dar să știți că sunt duhovnici smeriți care vorbesc foarte frumos: Rafail Noica, părintele Savatie. și părintele meu era tare smerit, nu prea vorbea, dar când își dădea drumul, vorbea foarte frumos. și cânta foarte frumos.

      • Liana Maria says:

        De ce va ascundeti suparareaprecum strutul capul?
        Smerenia,dac.am avea.onoi!Nici nu stim cum miroase,vorba duhovnicului meu!Toate derapajele de aici,din lipsa ei sunt!

  15. doi says:

    Hristos a inviat!
    Cu respect si multumire, parinte, pentru ganduri, pentru scris! Sf. Serafim de Saraov n-a fost niciodata la Ierusalim, dar in padurea in care locuia, poienile si raspantiile si toate locurile aveau nume biblice puse de el, o copie fidela, zic unii, a hartii Ierusalimului. E intr-adevar Ierulasimul locul unde cu totii ne-am dori s-ajungem la un momentdat. Insa nu se poate. Dar in biserica noastra de sat putem ajunge.
    Tare-i trist ca ne cam pierdem curatia si discernamantul, s-apoi stiti dumneavoastra, pestele de la cap … se-mpute!

    • Ioan-Florin says:

      eu am ajuns la Ierusalim, am să vă povestesc odată. M-am scufundat și în Marea Galileii și am cules o piatră, acolo pe Marea Galileii l-am simțit cel mai puternic pe Domnul Hristos, din toate unde l-aș fi putut simți în Țara Sfântă. Dacă aș fi găsit, când am ieșit din apă, jar făcut și pește și pâine, nu m-ar mai fi mirat nimic, m-aș fi așezat și aș fi mâncat în liniște.

      • doi says:

        Eu am mers acolo doar cu Olga Greceanu “Pe urmele lui Iisus” (calatoria asta a fost placuta si la obiect, or fi altele si mai frumoase da inca nu l-am gasit) si insotesc pe fiecare pe care-l descopar, pana acum doar in scris. Bag seama tare-i frumos si ca-s inca multe de-aflat. Cu drag as pasi si pe urmele dvs., cand va veni vremea de povestit.

  16. Victor Ilina says:

    Hristos a inviat, parinte!
    Da, acest sentiment de frustrare l-am incercat pana sa merg la biserica (s-a transmis stirea la ora 18-19) cum ca vine lumina cu avionul…Dupa ce am venit cu luminita acasa, dupa slujba, mancand din pestele pregatit de cu seara am inteles ca nu conteaza cine si cum distribuie lumina materiala! Conteaza cine si cum o primeste pe cea spirituala!
    Da’ rar mai apareti pe la noi, pacatosii! Multa sanatate si spor in toate!

  17. Eugenia says:

    Nu mi-as fi inchipuit vreodata ca un preot ortodox pune la indoiala venirea Sfintei Lumini.
    ”smecherie greceasca”…..
    Vai!
    😦
    Ori v-a spart cineva blogul si a scris in locul dvs?

    • Ioan-Florin says:

      dar eu nu pun la indoială „venirea Sfintei Lumini”. Nu v-am spus că vine și la mine la Edinburgh? dar de ce pe a mea nu o ia nimeni cu avionul?? uite, asta mă enervează… asta pun eu la îndoială.

      • Doro says:

        Parinte, fiti va rog mai transant:
        1. Credeti sau nu credeti in minunea aprinderii sfintei lumini , (minune fiindca nu este aprinsă prin mijloace omenesti) ?
        2. Sa intelegem ca va deranjeaza ,,moda” transportului cu avionul a luminii de la Biserica Sfantului Mormânt – a Învierii Domnului, ca fiind exagerată ?
        Aceasta practică mai nouă nu ne mărete sau micsoreaza credinta.
        Noi, mirenii ne straduim după sfanta liturghie din noaptea Învierii sa venim acasa cu lumina aprinsa de la biserică şi sa aprindem candela. Cei ce merg la Ierusalim de Înviere probabil ca se bucura cand pot aduce la casele lor , sau in ţara lor , candelele aprinse de la sfânta lumină.
        Hai să privim cu ochiul bun şi sa vedem partea plină a paharului !
        Sa aveti pace în suflet ! Hristos a înviat ! Sa va lumineze Dumnezeu şi sa va scape de asemenea îndoieli şi tulburari.

      • dar cum va explicati ca lumina de la ierusalim in primele minute nu arde , nu frige , poti sa pui mana pe flacara fara sa te arzi ??? asta a fost testata de mine in urma cu cinci ani la Ierusalim, de vazut nu am vazut cu ochiul liber , fulgerele , dar le-am vazut pe camera desi si aici cu fulgerele aveam un pic de indoiala

        • Ioan-Florin says:

          nu știu să explic, eu nu pot să-mi explic multe lucruri. Asta nu înseamnă să credem orbește în tot ceea ce nu ne putem explica. Eu am pus o întrebare de bun simț: cum se face că Părinții Bisericii nu pomenesc această minune? Cum se face că nu o amintește chiar sfântul Grigorie Palama, care a scris atât de mult tocmai despre „Lumina necereată”?
          Dar simplul fapt că lucrurile ar sta așa, că lumina nu v-a ars mâinile, nu este garanția unei minuni. La urma urmei, și diavolul poate face minuni! Și omul poate face minuni mari, o spune Iisus în Evanghelii: „Vor face semne mari și minuni, ca să amăgească chiar și pe cei aleși”.

          • Aurel says:

            Părinteee ! Bați câmpii ! Mi-e milă de matale că vii cu astfel de bazaconii . Totuși mă îngrijorează viclenia absolut drăcească prin care le strecori . Mă întreb sincer dacă ești într-adevăr “părinte” sau ești unul care folosește contul părintelui . Deja ai plasat câteva “șopârlițe” de calibru.. Combinația asta de inteligență și viclenie miroase a iad .

    • Ioan-Florin says:

      a aflat Biruni ceea ce nu au aflat Sfinții Părinți! Textul despre Lumină este exemplul tipic de interpolare ulterioară. Orice interpolator aduce argumentul autorității, la fel și aici: „chiar şi dascăli eminenţi şi alţi oameni au menţionat-o în scrierile lor… Eu am aflat din cărţi…”
      „Dascăli eminenți”, „cărți”, „alți oameni” – unde sînt toate astea?? E o interpolare – și încă una proastă, de aceea nici nu se află în toate manuscrisele lui Biruni.

      • Ioan-Florin says:

        Textul prezentat de Pemptousia, ca și imaginile cu paginile manuscrisului, provin dintr-o copie din secolul 16. Cititorului i se lasă însă impresia (zoom pe pagină, „iată cuvintele” etc.) că are sub ochi autograful (manuscrisul original, de altfel pierdut) al lui al-Biruni. Nici vorbă, deci. Traducerea pe care o dă Pemptousia urmează, mai spun o dată, o copie din secolul 16. Ca să nu mai zic că este și o mică tragere de păr în traducerea românească. Profesorul german zice că Lumina revine „nach einem bestimmten Zeitraum”, adică „după o anumită perioadă”, în timp ce traducerea românească dă „în fiecare an”.

      • Paul222 says:

        Bravo, ati introdus multa sminteala si dezbinare din pricina necredintei dumneavoastra. Nu v-ar strica o vizita la Sfantul Mormant! Dumnezeu sa va lumineze! http://www.doxologia.ro/viata-bisericii/minuni-vindecari-vedenii/marturia-monahului-mitrofan-cel-care-s-ascuns-podul

        • Ioan-Florin says:

          Sminteală este pentru cine vrea să se smintească. Cine vrea să cunoască, nu se teme de întrebări. Credința nu se teme de întrebări, doar fanatismul.

          Am mai recomandat un articol foarte serios, scris aici: https://onthewaytoithaca.wordpress.com/2010/10/19/the-holy-light-of-jerusalem-debunked/#contents12 . Iată între altele câteva frragmnete, poate vă fac curios să-l citiți:

          „no body search takes place – neither by monks nor by guards!… Also enlightening is another video (5:16-5:40) in which Archbishop Aristarhos of Constantina and Elder Chief Secretary of the Jerusalem Patriarchate explicitly verifies that NO body search is performed. Unfortunately the video is in Greek, but I’m sure somebody can translate it for you. The same applies for this video here (5:16-5:40, 7:03-7:15). It shows the locum tenens of the Patriarchal throne, Metropolitan Cornelius of Petra, declaring just a few days before he received the Holy Fire in the place of patriarch Irenaeus, that the holy fire is a natural light, lit by the patriarch from the Sanctuary Lamp! And when he was asked about the «miracle», he gave the following answer: «The miracle is the prayer that sanctifies the light.» (The light which supposedely comes from heaven!!)

          Pe urmă, în același articol este citat protopopul G. Metallenos, profesor de Teologie la Atena și o voce de mare autoritate în Biserică și care, vorbind despre rugăciunea rostită de patriarhul Ierusalimului in Sf Mormant, spune

          “[…] there is not even a mention (not even a hint) about an immaterial light descending from above at that moment, but it is implied that the light is only natural and is lit in memory of the Risen Christ”.

          Deși Metallenos este unul dintre susținătorii miracolului, recunoaște totuși că

          “when a specific Patriarch has faith and the grace of God, then the miracle takes place. When faith is lacking, the oil lamp may be used.”

          Mai este citat arhiepiscopul grec Nikifor Theotokis, un mare învățat, care pe la 1880 spunea că

          „the light doesn’t miraculously descent from heaven, but is lit by the Patriarch and then distributed sanctified to the faithful, with the church being unable to cure “the people’s vulgar perception”

          Citiți tot articolul. Se spun lucruri foarte interesante.

          • Claudia Stan says:

            ” Cine vrea să cunoască, nu se teme de întrebări. Credința nu se teme de întrebări, doar fanatismul”. You made my day, Father!

  18. Constantin says:

    Cine a scris aceasta informatie? Nu vedem cine a scris! Asta inseamna ca cineva ne pune cineva la indoiala credinta ortodoxa,chiar si diavolul face aceasta si amageste oamenii ca sa se abata din calea credintei ortodoxe! Tot ce a scris aici nu este adevarat! Exista cu adevarat Sfanta Lumina cea imateriala care se aprinde doar o data pe an si vine numai la Sfantul Mormant,se aprinde numai la crestinii ortodocsi!

    • Pavel says:

      Stau şi mă gândesc, domnule, dacă Domnul nostru Iisus şi-a împărțit Apostolii în “ortodocsi” şi “catolici”.

      • cartheo says:

        E retoric “ginditul” asta, nu-i asa? Nu, evident ca nu I-a impartit El, s-au suparat unii si-au plecat, pe la 1054, spunindu-si catolici… Dar nu mai existau apostoli de multisor…

        • Liana Maria says:

          Apostolul neamului nost,Parintele Arsenie Boca!E din secolul trecut,deci nu asa de multisor!

          • cartheo says:

            Referirea era la cei 12, primii chemati de Mintuitor sa-L insoteasca: “Stau şi mă gândesc, domnule, dacă Domnul nostru Iisus şi-a împărțit Apostolii în “ortodocsi” şi “catolici”.” Si la delimitarea ortodox/ catolic. Deci… care e legatura cu parintele Arsenie Boca?

        • Tepes Gabriela says:

          Dragul meu, Biserica a fost una, la Roma. Nimeni n-a plecat, doar ca unii s-au crezut atunci ca si acum mai cu mot.

  19. doi says:

    Of, of! Cum suntem noi! Nimeni nu pune aici la indoiala Lumina Sfanta fratilor! Nici nu cititi si nici nu vreti sa prindeti sensul … Sau poate ca asta vine, ca si lumina, discret si fara scandal, pardon, circ. Parinte, acum inteleg de ce scrieti mai rar pe-aici.

    • Liana Maria says:

      Pai daca n.o pui la indoiala,ce ai impotriva ca o mare parte din rtomani sa fie binecuvantati cu ea?Si,cine face circ cu venirea ei???Este o stire si la inceput s.a dat sa stie toata lumea ca o vom primi de atunci inainte.Ce,ne e rusine cu asta???

  20. marius c. says:

    Este suficient ca preotul în noaptea de Înviere să plinească rânduiala tradițională liturgică a Bisericii. Atât doar. Fără avione, delegații etc. Ar trebui sa gândim mai simplu. Nu simplist. Simplu și profund. Ca preot, sunt de acord cu părintele. Fără a pune la îndoială Lumina Sfântă de la Ierusalim. Nici părintele nu a facut-o. Doar că, din experiențele noastre, dracul poate avea multa viclenie…Unde nu te aștepți. Hristos a Înviat! Va îmbrățișez cu toată dragostea, părinte!

  21. alethea says:

    “Mare-i gradina ta, Doamne!” sau “Unde dai si unde crapa!” Dificil exercitiu de cultivare a rabdarii a fost pentru mine citirea multor comentarii. Parinte, norodul sta cam prost cu gandirea critica. Felicitari pentru puterea de a scrie ceea ce ganditi! Prea multa poleiala dezgusta pe cei ce simt doar cu sufletul. Si-i indeparteaza de casa Domnului. Iar sinele, singur in natura, chiar moral, onest, sfios, modest, nu e suficient.

  22. MariS says:

    Hmm .. nu e bine să punem mândria pe post de credinţă. Hristos a înviat .. pentru toţi creştinii şi toţi oamenii!

  23. Eva says:

    Reblogged this on îndrăzneşte.

  24. padre says:

    Buuuun! Avem prin urmare un bun, foarte bun parinte aici.
    Fie binecuvantat!
    Alte comentarii le consider de prisos.

  25. Horia says:

    Nu că spun da vreau să zic,părinte, in fiecare dintre noi sălășluiește un Toma, dar fericiți cei ce nu au văzut si au crezut, rușine că pui umărul la rătăcirea minților credincioșilor, pai dumneata il tragi de obraz pe Dumnezeu si Îi ceri sa aprindă un rug Maamvri la Suceava unul la Craiova si unul in Arad, mintea omenească nu il poate înțelege pe Dumnezeu, chiar dacă Dumnezeu are puterea ubicuității alege să își facă simțită prezența doar la Sfanțul mormânt..,..așa a grijă mare părinte ca ai de dat samă undeva,odată…Doamne-ajută !

    • Pavel says:

      N-ai înțeles nimic, creştine. “Lumina ” vine din sufletul nostru, din credința noastră. “Toma” este în toți aceia care pentru a se recunoaște creștini, au nevoie de Trinitas care să le arate originea “Luminii”. Iertați-mă dacă v-am supărat.

    • Ioan-Florin says:

      Horia
      am să dau samă pentru că am spus ce am crezut.
      mult mai greu mi-ar fi să dau samă pentru că am spus ceva ce n-am crezut.

  26. radu says:

    Parinte,sunteti un preot CATOLIC ,nu cred ca faceti bine lovind asa nevinovat in fratii ortodocsi.Prin asta dati frau liber multor nestiutori si multor barfitori anticrestini sa le rada in fata celor ce mai au o vlaga de credinta.Iar ce-i ce nu sunt siguri de credinta lor nu credeti ca si-ar puteao pierde de tot cititnd spusele unui preot?

    • Ioan-Florin says:

      nu sunt preot catolic, sunt chiar papa

      • cartheo says:

        Papa Francisc? 🙂

      • radu radu says:

        Parinte mai multi preoti catolici se folosesc de postarea dumneavoastra si au postato si ei pe retele de socializare.Comenturi urate fata de preoti si fata de biserica ortodoxa se fac de catre persoane care nu cred in nimic.Nu am vrut sa va supar cu comentariul meu .mi am spus si eu parerea.

        • Ioan-Florin says:

          dragă prietene, eu n-am scris-o ca să se folosească cineva de ea împotriva Bisericii Ortodoxe. părintele Arsenie spunea, în mintea strâmbă și lucrul drept se strâmbă. la urma urmei sunt alții care se folosesc chiar de Scriptură împotriva Bisericii.
          sunt destui care au înțeles cum trebuie postarea mea. iar tu nu fă așa pe smeritul, după ce vii aici și îmi spui că sunt „preot catolic”.

          • radu says:

            Smerenia este o virtute de care m as mandri sa spun ca ma insoteste.la fel ca dragostea de aproapele si iertarea.Eu chiar am citit scrierea dumneavoastra postata de un preot catolic si repostata de altii doi .A fost o reactie de moment cand am
            comentat eu.Chiar am crezut ca
            preot catolic a scriso si sa dat drept ortodox.Mai tarziu am citit urmatoarea dumneavoastra postare si mi am vazut gafa.Daca v au jicnit cuvintele mele imi cer scuze.Mai sus ati scris cuiva ca mai degraba doriti sa primiti cate o scatoalca decat laude.

          • Ioan-Florin says:

            „Mai sus ati scris cuiva ca mai degraba doriti sa primiti cate o scatoalca decat laude.”
            păi și care laude am vrut să le primesc de la tine?! eu ți-am zis că sunt ortodox, atâta tot. n-am vrut nicio laudă, numai să nu dai buzna peste mine adresându-mi-te cu „preot catolic”.

          • si inainte de 1054 se chemau ortodocsi?

      • stimate papa, nici armenii n-au crezut si de aceea dupa ce Sf Lumina a venit inafara mormantului cumparat de ei, prin stalpul ce sta marturie pana in ziua de azi, au devenit ortodocsi. poate cine stie… si dvs…

    • ba cu siguranta ca da

    • Ioan-Florin says:

      akuzatule, acuma ce să spun… nu e rău, dar mai aveți de lucrat la text 🙂
      pe vremuri am scris și eu o poveste, inspirată din hip-hop, „Dumnezeu e băiat de cartier”.

      • Doamna de povești says:

        Dar ce a spus akuzatu? Că la mine apare ”Secure Connection Failed… Try again” ș.a.m.d. 🙂

        • Ioan-Florin says:

          mi-a postat o piesă de hip-hop. 🙂 nu știu de ce nu o vezi.

          • Mara M says:

            Din experienta mea cu internetul am constatat ca nu vad unele videoclipuri ptr. ca sunt conectata,in acel moment,pe retelele de telefonie-internet,cand sunt pe firul de tel .fix plus internet vad orice youtube!Mai depinde si de programul instalat pe PC,Tableta ,Smartfone,Ifone si de faptul ca e mai bine sa ai loc de rualare,sa nu-ti fie plina memoria calculatorului etc

          • Doamna de povești says:

            Până la urmă am reușit să-l văd, când stick-ul de internet a binevoit să-mi dea o viteză mai mare de download. Multumesc, Mara M, pentru amabilitate.

  27. Mara M says:

    De telefonie mobila internet, vroiam sa zic,acolo nu vad intotdeauna video.

  28. draga d-le dan ghenea, va felicit si va stimez pentru raspunsul bine argumentat, nu stiu daca sunteti preot sau daca nu – cu atat mai mult! Hristos nu a fost o persoana simbolica, iar Rastignirea nici atat, iar nu intamplator a avut loc la Ierusalim si nu la botosani sau la dorohoi. in ce-l priveste pe par florescu (zis si ioan) am certitudinea ca el seamana indoiala in randul sarmanilor la care face aluzie, si nu numai…
    in ce ma priveste nu ma mira deloc atitudinea lui, doar ma doare ca trecerea anilor nu a lucrat in adancul lui asa cum m-as fi asteptat, adica in masura in care sa fie fericit daca nu a vazut…
    macar sa-i lase pe altii sa fie!
    amintesc aici istorisirea par. Mitrofan cel care a fost randuit sa pazeasca Sf. Mormant, si care necrezand in Sf. Lumina a facut ce a facut (cititi, e la indemana oricui!).
    personal recomand cu caldura si sinceritate par. florescu sa se ascunda asemena ceui sus mentionat, dar nu la Sf. Mormant, ci undeva… prin botosani, ca tot veni vorba. si sa astepte sosirea democratica a Sf. Lumini de la Ierusalim, pe care s-o imparta la fel de democratic sfintia sa democratica!
    iuliana constantin

    • Ioan-Florin says:

      „ trecerea anilor nu a lucrat in adancul lui asa cum m-as fi asteptat, ”
      ce știți dv. cum a lucrat trecerea anilor în adâncul meu?
      Și nu sunt „zis Ioan”, ci acesta este numele meu de hirotonie. Și nu vă mai lăsați nasul să vorbească, mai struniți-l, și-a cam luat-o la purtare.

      • corina says:

        cum ramane cu scatoalcele? iertare, dar va contraziceti in afirmatii. V-am urmarit comentariile, vreti tare sa pareti smerit, dar cum va spune cineva cate ceva de rau, cum sariti in sus de fund…. poate n-ati citit filocalia sau vietile sfintilor si de aia n-ati aflat de Sf Lumina de la Ierusalim si nici de smerenie… 🙂 Sa-mi fie cu iertare.

        • Ioan-Florin says:

          așa e, n-am aflat smerenia și nu vreau să par altceva. Da’ sigur nici dvs. n-ați aflat de „Sf Lumina de la Ierusalim” din Filocalie. Poate mai citiți și dvs un pic.

    • Adrian says:

      Nu părintele seamănă îndoială, ci tocmai încercările de a explica inexplicabilul. Mărturia părintelui Mitrofan care a reuşit să se ascundă în mormânt, fără să fie descoperit, trădează faptul că inspecţia prealabilă a mormântului nu este atât de riguroasă precum se spune. Astfel de contradicţii seamănă îndoială, căreia i s-ar putea pune capăt dacă biserica ar ridica aura de mister folosind tehnologia video modernă chiar în interiorul sfântului mormânt. Nu ar mai fi nevoie de sigilarea mormântului, nici de percheziţii. Miracolele nu trebuie învăluite în mister. Ele sunt sau nu sunt. Şi ucenicii au avut nevoie de repetatele apariţii ale lui Hristos după înviere, pentru a se convinge de realitatea învierii. Dumnezeu ştie că ne-a înzestrat cu raţiune, ştie că mintea caută întotdeauna puncte de sprijin palpabile pentru a putea procesa şi accepta miracolul. Hristos ştia că ucenicii se vor îndoi şi a dorit să le risipească îndoielile. Biserica ar putea face acelaşi lucru.
      Sau ar putea renunţa la mediatizarea acestui miracol, care nu şi-ar pierde importanţa nici dacă s-ar întâmpla discret. Nu pogorârea sfintei luminii la Ierusalim este cea care stă la baza credinţei creştinilor. Spre exemplu, în cele aproape două secole în care pe locul mormântului a existat un templu păgân construit pe timpul împăratului Hadrian, sfânta lumină nu a coborât la sfântul mormânt şi totuşi credinţa creştinilor a rămas vie, mai ales dacă ne gândim că aceeaşi perioadă a coincis parţial cu cea mai aprigă persecuţie împotriva creştinilor.

  29. adi dragos says:

    lumina sfântă e la fel de sfântă peste tot, nu este ”mai sfântă” la Ierusalim, dar acolo e mai ”comercială” 🙂 – tare mă bucur că ați reapărut părinte :)!

  30. cristi says:

    Era o noapte de aprilie când eram de gardă într-o unitate militară din Teleorman. Ningea, eram în ţinută de vară şi era noaptea Învierii. Şi Învierea m-a luminat şi, cred, că mi-a şi ţinut de cald!

  31. LSD says:

    de ce se mentine aceasta traditie a aparitiei sfintei lumini la Ierusalim? de ce biserica permite? si ce s-ar intampla daca lumea ar afla ca, de fapt, este totul este o escrocherie?

  32. Madalina says:

    Dumnezeu a ales anumite locuri si momente in care sa se faca minuni. Anual se repeta minunea intoarcerii apelor Iordanuluu de Boboteaza, minunea luminii de la Sfantul Mormant, norul de pe muntele Tabor de Schimbarea la Fata. La ea se adauga mirul care izvoraste pe lespedea de la intrare, Piatra Ungerii unde a fost uns de mironosite. Doar cei ce nu vor sa le vada, nu le vad, nu le recunosc si nu le accepta, preferand sa le reduca la circ sau la senzaronal. Cred ca aparitia focului trebuie pusa in acest context. Sunt locuri alese de Dumnezeu, fie ca va place sau nu. Iar cand ortodocsilor nu le-a fost permisa sarbatorirea Invierii in Biserica, focul a tasnit in coloana de la intrare, in partea stanga. Nu e vorba de circ, un crestin adevarat primeste cu bucurie aceste dovezi de iubire ale Lui Dumnezeu si le aseaza in contextul general al celorlalte minuni infaptuite in Israel, locul ales de Dumnezeu. Acolo e originea mantuirii noastre si trebuie sa fim recunoscatori ca ni se permite sa asistam la asemenea minuni. Dar cu asemenea slujitori necredinciosi si suspiciosi nu stiu cat se va mai indura Dumnezeu cu noi. Din bascalia si raspunsurile ironice, se vede masura evlaviei si a modestiei.

  33. LA Ierusalim se intampla mai multe minuni in afara de venirea luminii sfinte , mai este piatra pe care a fost pus Mantuitorul cand i s-a baut piroanele si din care , daca stai cu urechea lipita de piatra se aud bataile de ciocan in piroane , mai este piatra pe care a fost imbalsamat cu miruri si din care mereu picura mir de doua mii de ani , norul care vine pe Tabor de schimbarea la fata si care intra in curte si in biserica pe timpul slujbei de seara dupa care se ridica si dispare , mai este Iordanul care se intoarce din cursul lui de boboteaza iar dupa , revine la cursul lui normal ,s si nu in ultimul rand este stalpul de la intrarea in biserica sf mormant care are o crapatura destul de mare de la fulger cand a venit sf lumina cand ortodocsii au tinut slujba invierii afara in curte (cititi povestea cu armenii care nu i-au lasat pe ortodocsi sa faca slujba invierii la sf mormant ). Doamne ajuta si Hristos a Inviat

  34. Merg Pe Jos says:

    Rămân cu un gust amar. De multe ori m-a ispitit gândul să merg și eu în străinătate și primul criteriu pe care m-aș fi bazat în alegerea locației ar fi fost existența unei parWohii ortodoxe în zona respectivă. Între timp, viața (și, evident, Dumnezeu) mi-a oferit șansa de a observa starea găunoasă în care se află clerul nostru chiar aici la noi în țară. Fapt care m-a cam pus pe gânduri legat și de situația din afara țării. Mă bucur că nu am făcut pasul, și cu tristețe înca o dată îmi confirm bănuielile.
    Trecând peste această introducere, sunt surprins cum aveți curajul de a instiga lumea la păcat (cel puțin prin dezbinare și sminteală). V-aș recomanda să vă cercetați serios CREDINȚA și eventual trecutul (cel cu circumstanțele prin care ați ajuns preot).
    În rest, din puținele mele cunoștințe, răstignirea, îngroparea și în mod deosebit Învierea (însăși temeiul creștinismului) s-au petrecut la Ierusalim.
    Și ca un argument în plus (deși știți cum e: ochi au și nu vor vedea), să ținem cont că fundamentul creștinismului este religia iudaică, iar poporul ales al lui Dumnezeu, este cel evreu. Și dacă nu mă înșel, pe la Ierusalim habitează evrei…
    Vă doresc totuși ca Bunul Dumnezeu să vă lumineze în dreapta credință și să vă ajute să păstoriți sufletele oamenilor spre mântuire și nu spre osândă.
    Hristos a înviat!

    • Ioan-Florin says:

      adevărat a înviat!
      Lăsați „credința” mea și „trecutul” meu pe seama duhovnicului meu și în judecata lui Hristos. În rest, după logica d-voastră, și Liturghia ar trebui să se facă doar la Ierusalim.

  35. Claudiu says:

    .

    • Ioan-Florin says:

      Ați scris vreo 5 pagini. Nu mai e un comentariu de blog, e ditamai articolul. Publicați-l unde vreți, eu nu am spațiu aici, mai ales că nu aduce nimic nou în discuție, doar copiați mai departe niște lucruri vehiculate pe net , fără nici cea mai mică verificare a lor. Ce treabă are minunea Sf Grigorie cu „Focul” de la Ierusalim?? vedeți mai sus ce i-am răspuns lui Narcis referitor la celelalte așa-zise „mărturii istorice”. Din Sfinții Părinți nu aveți nicio mărturie. Din Sfântul Grigorie Palamas, iarăși nu. Iar O mie și una de nopți nu mă interesează aici.

      • brb says:

        Hristos a inviat!Desi va apreciez mult Parinte, eu unul m-am smintit de vehementa cu care contestati Sfanta Lumina. Nu e primul articol. Ati fost acolo si minunea nu e reala? Altfel de unde vine certitudinea necredintei Dvs? Daca toti cei ce cred sunt in inselare demonica sau de orice natura, strigati asta de pe zidurile cetatii, nu doar pe blog. Daca minunea e reala, nu cred ca Dumnezeu se supara pe demersul Dvs. sincer. Sau poate da? Oricum, oameni se smintesc cand un preot contesta una din minunile de netagaduit, cred eu, ale Ortodoxiei. Gresesc eu? Daca exista si o sansa de 1% sa gresiti, nu e mai prudent sa pastrati tacerea? Daca aveti dreptate, primiti plata in cer. Daca gresiti, marturia Dvs. actuala nu e spre osanda si cere pocainta? Cu drag, Radu Tg-Jiu PS:Daca socotiti de folos, puteti publica. Daca nu, e de ajuns ca ati citit Dvs.

  36. Narcis says:

    Sunt mulţi însă cei care contestă minunea apariţiei Sfintei Lumini în Sâmbăta Mare la Biserica Sfântului Mormânt. Unii sceptici au şi contra-argumente de-a dreptul hilare. Aceştia spun că e posibil ca prin anumite procedee tehnice de ultimă generaţie să poţi crea diverse „fulgere de lumină” pe care credincioşii văzându-le să creadă că-i Sfânta Lumină. Pentru aceştia vom pomeni mărturii mai vechi despre apariţia Sfintei lumini consemnate în Istoria bisericească pentru a contracara, într-o oarecare măsură, necredinţa în minunea cea mai presus de minte.
    Eusebiu de Cezareea, în Istoria bisericească, relatează despre un anume Narcis, episcop al Ierusalimului în sec. II, care, neavând ulei în candele, a turnat apă, apoi s-a rugat, iar candele s-au aprins de Sfânta Lumină, arzând pe toată perioada Paştilor.
    Egeria, o călugăriţă spaniolă, a fost martoră şi a relatat în documente evenimentele Săptămânii Mari şi ale Sfintei Lumini din Ierusalimul anului 384.
    Sfântul Ioan Damaschin (675-749), în opera sa poetică, face referire clară la Sfânta Lumină.
    Barnard, un călugăr occidental, scrie în lucrarea sa Itinerar că a fost martor al Luminii Sfinte în anul 870.
    Ahmed ibn al-Kassa, un jurist arab († 936), face una din primele referiri la proprietăţile miraculoase ale Sfintei Lumini: „Deşi e aprinsă, lumânarea nu te arde”.
    Papa Urban al II-lea, în anul 1095, cu un an înaintea celei dintâi mari cruciade pentru eliberarea Locurilor Sfinte, pomeneşte într-un discurs scris că, la Ierusalim, în Vinerea Patimilor „toate luminile din Sfântul Mormânt şi dimprejur, care au fost stinse, se reaprind la poruncă divină”.
    Procedee tehnice „de ultimă generaţie” cu care să poţi crea diverse „fulgere de lumină” bănuiesc că nu apăruseră în primul mileniu creştin, aşadar, fiţi credincioşi, şi nu necredincioşi!
    Hristos a Înviat!

    • Ioan-Florin says:

      Adevprat a înviat!
      „Mărturiile” acestea care se vehiculează pe net nu au nicio legătură cu „Focul” de la Ierusalim, nici cea mai mică legătură:
      – Eusebiu de Cezareea: e vorba de aprinderea miraculoasă a unei candele umplute cu apă, la rugăciunile patriarhului Narcissus. Nicio o legătură cu coborârea unui Foc din cer peste sfântul mormânt.
      – Egeria: Pelerina Egeria nu spune decât că, „lumina (de Paști) este adusă din interiorul peșterii mormântului sfânt, unde arde zi și noapte o candelă”. Așadar, dimpotrivă, Egeria vorbește despre o candelă mereu aprinsă, dar niciun cuvânt despre vreun foc coborât din cer. Jurnalul ei de călătorie este tradus și în românește, așa că puteți verifica ceea ce vă spun.
      – Sf Ioan Damaschinul, despre care spuneți „face referire clară la Sfânta Lumină”. Da, dar nu la Lumina care s-ar coborî la Ierusalim. Evident, dvs nu ați citit textul. Este un comentariu al Sf Ioan Damaschin la Ioan 20,1-6, în care spune că Petru ajungând la mormântul Domnului, în dimineața Învierii, l-a găsit plin de lumină și giulgiurile strânse deoparte. Atât. Nimic altceva.
      Timp de 1000 de ani Sfinții Părinți nu au dat nici cea mai mică mărturie despre „Focul” care se coboară la Ierusalim. Iar dvs veniți drept argumente cu nu știu care „Barnard” și „Ahmed”.. Chiar nu realizați ridicolul?
      Credeți în ceea ce vreți dvs, dar credeți pentru că așa vă spune sufletul, nu vă chinuiți să inventați argumente.

        • Ioan-Florin says:

          Adevărat a înviat Domnul! Laurențiu, ați făcut Teologia, așa cred. De la dv mă așteptam la altceva. E pur și simplu jenant ca la un articol al meu, în care eu invoc absența oricărei mărturii despre „focul” de la Ierusalim la Ioan Gură de Aur, la Vasile cel Mare, Grigore Teologul, Maxim, Simeon Noul Teolog, Grigore Palamas și mai spuneți ce nume vreți ale Sfinților Părinți, – dvs să veniți drept argumente cu al-Biruni și Ibn al Qass. E ridicol – iar dvs ar fi trebuit să înțelegeți asta. Am citit și articolul pe care l-ați scris pe această temă pentru blogul Sf Munte. E o listă de falsuri sau de interpretări false. Găsiți referitor la ele un mic răspuns chiar între aceste comentarii, undeva mai sus, dar probabil că mâine am să revin asupra lor.

          • Am citit postarea nouă a sfinției voastre. Personal nu am fost violent, deși alții s-au folosit de cuvintele mele ca să vă lovească. De asemenea, nu cred că trebuie să vă temeți când veți trece vreodată pe lângă mine, prin vreo piață. Altfel, am aflat tacit că acum 20 de ani aveam infinit mai mult bun simț, am aflat că mă încadrez perfect în categoria hristoși și prooroci mincinoși.
            Trecând peste asta, pentru că ați tras niște concluzii despre credința celor ce v-au atacat pe blog, aș face niște precizări. Credința nu e totuna cu vederea, dar deseori ne încredințăm de ceva din cuvântul altora (Vino și vezi – Ioan 1, 46 – înseamnă vino și încredințează-te). Apostolii au fost fericiți că au văzut pe Hristos înviat, dar mai fericiți sunt cei ce n-au văzut, dar au crezut (Ioan 20, 29). Asta nu înseamnă că cei ce cred în focul de la Ierusalim își întemeiază credința pe “semne și minuni” sau că “Ortodoxia lor ultimă este vederea” și nici că “nu mai au ochi pentru (minunea) nevăzută” pentru că ei “vor semn din cer”. Să nu credeți că cei ce cred acestei minuni vorbesc zi și noapte despre ea, îi închină icoane sau acatiste. În general sunt oameni îmbisericiți, care, cel mai probabil, au duhovnic, se spovedesc și se împărtășesc cu regularitate. Au aflat despre ea într-un context sau altul, le-a vorbit părintele lor și au văzut la Trinitas că lumina se aduce de la Ierusalim cu avionul. Iar dacă au avut vreodată dubii (fără să facă uz și abuz de youtube sau wikipedia), nu au vrut să îngroașe corul necredincioșilor care lovesc în Biserică.
            Lista aceea cu nume înșiruită nu e a mea, ea se găsește în cărțile care vorbesc despre focul de la Ierusalim. Când am încropit textulețul acela (acum vreo 2-3 ani) nu știam că sunt contestate, astfel aș fi cercetat mai în amănunt. Dar de acum le voi cerceta (deja am pus peregrinările Egeriei pe birou, ediția bilingvă). Nu știu ce concluzii voi trage într-un sfârșit, dar dacă mă aplec cu acrivie asupra temei, măcar știu că am șansa să-mi recapăt bunul simț. 🙂

          • Ioan-Florin says:

            Laurențiu – cu citatul despre profeții mincinoși am vrut să spun altceva, anume că acest cult al „semnului” văzut – pt că în asta s-a transformat de fapt „minunea” de la Ierusalim – este atât de primejdios și se poate întoarce foarte ușor împotriva omului. Oare ce va spune gloata, dacă profetul mincinos va face nu „semne mari”, ci unul mic de tot, de pildă să înmulțească 5 pâini sub ochii lor și să le împartă săracilor? – Toți vor striga la fel: „am văzut cu ohii noștri”.
            Iar cu lista de „mărturii”, tocmai asta e problema: ușurința cu care putem vehicula un neadevăr.

        • Ioan-Florin says:

          iar cu mărturia lui al-Biruni, trebuie spuse niște lucruri. Am citit cu mare atenție articolul de pe Pemptousia. Publicul larg poate fi ușor impresionat, dar eu sînt filolog și am lucrat ani de zile pe manuscrise vechi, românești, grecești etc., le-am transliterat, editat, deci știu cu ce se mănâncă asta. Textul prezentat de Pemptousia, ca și imaginile cu paginile manuscrisului, provin dintr-o copie din secolul 16. Cititorului i se lasă însă impresia (zoom pe pagină, „iată cuvintele” etc.) că are sub ochi autograful (manuscrisul original, de altfel pierdut) al lui al-Biruni. Nici vorbă, deci. Traducerea pe care o dă Pemptousia urmează, mai spun o dată, o copie din secolul 16. Acuma, chiar în articolul respectiv se spune că copiile rămase după al-Biruni (de original nu mai poate fi vorba) diferă între ele: unele conțin pasajul cu lumina, altele nu. Este și firesc. E primul lucru pe care îl înveți când lucrezi cu texte vechi: copiile unui text (oricare text, chiar și Biblia!) diferă între ele, pot conține interpolări de pagini întregi, scăpări etc.
          În concluzie. Simpla prezență a acelui fragment într-o copie de secol 16 produsă – atenție, e important locul – la Constantinopol, nu este o dovadă certă că textul e autentic. Da, e autentic în copia respectivă, există acolo, dar trebuie văzut dacă și cum apare în alte manuscrise. Deja s-a spus că nu e prezent în toate. De exemplu, Universitatea din Edinburgh are o copie de la 1300. Universitatea din Louvain (am găsit pe site-ul lor) a cumpărat o copie din sec 12 a lucrării și se lucrează acum la o ediție științifică. Rămâne de văzut dacă fragmentul poate fi socotit original, sau este doar o interpolare a unui copist, poate chiar unul creștin. Astfel de lucruri s-au întâmplat de sute de ori în istoria transmiterii textelor importante.
          Ca să nu mai zic, în sfârșit, că am remarcat și o mică tragere de păr în traducerea românească pe care o dă Pemptousia. Profesorul german zice așa, că Lumina revine „nach einem bestimmten Zeitraum”, adică „după o anumită perioadă”, în timp ce traducerea românească dă „în fiecare an”… Hm.

  37. Soto says:

    inca un papa lapte cu sortulet

  38. maria says:

    Nimeni nu zice că lumina de la dvs. din biserică e mai „mică” decât cea de la Ierusalim, și nici că biserica de acolo e mai „bună”, și nici că trebuie să aducă toți lumina cu avionul… Ceea ce se întâmplă acolo e o realitate, studiați mai bine și vedeți, mergeți acolo, dacă e nevoie, nu așteptați să vă spună sfinții, căci nici ei nu le-au putut cuprinde pe toate. Ce se întâmplă la Ierusalim se întâmplă într-o biserică ortodoxă, și mai ales într-un timp calendaristic stabilit de sfinți, nu pe calendarul nou… Dacă se întâmpla la dvs. în biserică, tot așa reacționați? Permiteți-mi să cred că nu… Dar cum nu se întâmplă fix la dvs. în biserică, invidia dvs. face senzație și dă să pară de substanță profundă, dar nu faceți decât să păreți un ignorant care îndemnați la profunzime… Dacă nu ați avea invidie, nu ați arăta atât de deranjat că minunea se întâmplă într-o anume biserică,ci v-ați bucura sincer că se întâmplă… Argumentele dvs. sunt foarte superficiale și alimentate dintr-un duh semeț… altfel ar suna un articol argumentat imparțial și nepigmentat de invidie…

  39. lenuta says:

    eu nu mai inteleg nimic,pana si parintele CLEOPA ILIE,ZICEA DE SFANTA LUMINA DE LA IERUSALIM,SI ACUM NE TREZIM CA UN PREOT ORTODOX SPUNE LUCRURI CARE SMINTESC OAMENII,MA IERTATI PARINTE,INSA ASTA MI SE PARE PREA MULT,CRED CA SE POATE SPUNE LA DUHOVNIC CEEA CE ATI SCRIS DESPRE SFANTA LUMINA,IAR NU AICI,UNDE ATATA LUME SE POATE SMINTI..

    • Ioan-Florin says:

      păi dacă vă smintiți atât de ușor, ce căutați pe bloguri? Eu nu am ieșit la televizor, nici în piață, nici la catedrală, eu am scris ceea ce cred, aici, pe blogul meu. Mă citește cine vrea și cine mă caută. Iar dacă oamenii se smintesc că le vorbesc de Liturghie și de Sfinții Părinți, este problema lor. Oamenii vor să audă numai ce le place lor.

      • lenuta says:

        eu am vazut articolul pe FACEBOOK,altfel nu as fi ajuns sa citesc ,si sincera sa fiu,pe mine nu ma mai sminteste nimic ,am avute atatea ispite si cu preoti slujitori care m-au dat afara din BISERICA,insa eu merg inainte cu Dumnezeu,doar ca ,mai cunosc persoane care s-ar sminti ,daca ar citi despre LUMINA SFANTA….,fiecare e liber sa creada in ce vrea,,va rog sa ma iertati!

  40. Alin says:

    Te a orbit și pe tine satana ? Tu îl negi chiar pe Hristos și învierea sa !spui lucruri pe care le zic doar musulmanii și iudeii .adică ateii sau sectanții ! Hristos a făcut minuni și continua sa facă .de ce te îndoiești de el ? Am.vaxut sectanți postând lumânări din fosfor care se autoaprind dar au uitat sa spuna ca fosforul a fost descoperit doar pe la 1800pe când lumina e documentata de peste 1000 de ani .chiar în înscrisuri musulmane ! Am impresia ca satana a intrat adânc în sufletele multora !

  41. lenuta says:

    parinte,ma iertati,nu ati putea sterge acest articol ,ca sa nu se mai sminteasca oamenii,e trist sa auzim de la un preot ortodox asemenea sminteli,,daca si parintele ILIE CLEOPA a marturit despre LUMINA SFANTA de la SFANTUL MORMANT,CUM PUTETI SA SIMNITI ATATA LUME…?

  42. Claudiu says:

    Parinte, ce parere aveti despre apartenenta BOR in CMB (consiliul mondial al bisericilor) si despre papa?..

  43. Dionis says:

    “Un popor a alergat dupa minuni si s-a ratacit”.Nici nu trebuie sa fii magician sa faci o asemenea “minune”si e profitabila.Dar vai ce ne mai place sa batem moneda pe ortodoxie care n-a fost niciodata ortodoxa.
    Apropo de avion,v-ati pus problema ca nici o companie aviatica nu ar accepta o luminare aprinsa in avion!?Atunci ,fata bisericeasca”, v-a avea asupra-i o bricheta.

    • Claudiu says:

      Este adusa cu un charter privat, nu cu o companie de linie..

      Traind cufundati in atita amortire, adormire si nepasare, stapiniti de o ireprimabila dorinta de a contesta totul, inghititi de mlastina materialismului si a iubirii de trup, mintea poporului nostru atit de mult si fara de nadejde s-a intunecat, constiinta lui intr-atit s-a pervertit si inima lui intr-atit s-a ingrosat, incit cuvintul credintei, cuvintul duhovnicesc, fie produce alergie sau scirba, fie i se raspunde cu dispret si ironii. O singura unealta Ii mai ramine Lui Dumnezeu ca sa-si trezeasca fiii cufundati de catre satana in adormirea pacatului: SEMNUL !…”

      Monahul Teoclit Dionisiacul

      Cita dreptate are! Au ajuns oamenii sa conteste si semnele si minunile Lui Dumnezeu, incercind mereu si mereu sa dea o explicatie inexplicabilului. Oare patriarhii care pastoresc actualmente Biserica nu stiu si nu vad aceste semne, cita cadere sa ai ca sa pui la tagada adevarata credinta care se afla in ortodoxie?

  44. Hristos a înviat! Fiecare găsește articol folositor după cum îi este inima și mintea. Mie mi-a întărit credința și zic asta pentru că dacă există o voce din cler care are o părere proprie,înseamnă ca inca e bine. Din controverse s-au născut ideile durabile. Nu poți avea o părere personală despre ceva în cadrul ortodoxiei? Dacă credință unora sta doar în lumina de la Ierusalim, foarte bine pentru ei. Asta nu înseamnă că nu te poți întreba ce se întâmplă acolo. E vreo erezie ori deviere de la credință dacă îți pui întrebări? Ca nu accepți părea celuilalt este altceva. SI apostolul Toma și-a pus întrebări,dar nu a decăzut din rândul sfinților. Oare dacă românii ar fi fost ei cei care țin Sfântul Mormânt sub oblăduire, ar mai fi recunoscut grecii ca Lumina ar putea veni și de la un patriarh negrec? Cu ce sunt mai sfinți grecii decât românii? Să lase un patriarh negrec în fiecare an să primească Sfânta lumină.

  45. Marian says:

    Parintele, nu as vre sa va supar, mai ales ca v-am simpatizat la un curs de definitivat la care v-am avut ca profesor, dar totusi, care e scopul acestui articol? Chiar nu vedeti ca sunt oameni simpli care se smintesc? Iar cei care va sustin, nu vedeti ca se aliaza intr-o tabara potrivnica primilor? Credeti-ma, nu vorbesc chiar ca un necunoscator. Am stat si in occident, am fost si de Pasti martor la Ierusalim. In privinta primului aspect, am vazut cu ochii mei rationalismul excesiv atat al credinciosilor de rand , cat si al clericilor din occident si in ceea ce priveste articolul sf voastre, chiar nu are sens. Sunt ierarhii care ar trebui sa se sesizeze daca ar fi ceva nociv si asta in Sinod. Sau puteati sf voastra sa va sesizati ierarhul … in taina. Cat despre Lumina de la Ierusalim, taina aceasta ramane taina. Eu am simtit cel mai puternic argumentul invierii la coborare Sf Lumini de Pasti si m-am intors mult mai credincios si chiar si numai dupa cuvantul ca pomul se va cunoaste dupa roade, intreb si eu … care e rodul celui care crede in Lumina de la Ierusalim si care e rodul articolului sf voastre? Iertati

    • Ioan-Florin says:

      „ca v-am simpatizat la un curs de definitivat la care v-am avut ca profesor”
      mă confundați. Nu am fost profesor niciodată.
      „Scopul” articolului?? Eu nu scriu niciodată cu un „scop”. Eu scriu de plăcere și pentru că-mi pun niște probleme, sau măcar așa îmi imaginez. Scriu pe blogul meu, unde intră cine vrea și cine mă caută, nu predic la catedrală.

      • Marian says:

        Putin adevarat. Articolul a fost preluat si publicat azi de cel putin un site de stiri pe care am intrat. Altfel nu stiam si, din ce am remarcat ulterior era si postat de anul trecut. Cred ca aveti totusi capacitatea de a discerne ca v-am sugerat de bun simt sa priviti si din alt unghi “binele” pe care vreti neaparat …. din ce observ, sa i-L faceti lui Hristos si trupului Sau. Apropo au mai fost in istorie si alti ” preoti bine intentionati” care au sfarsit-o crunt.

  46. Claudiu says:

    Parinte, ce parere aveti despre apartenenta BOR in CMB (consiliul mondial al bisericilor) si despre papa?..

    Evitati raspunsul?..vreau o parere a dvs si referitor la ce v-am intrebat!

  47. angela says:

    Stimate Părinte, cu tot respectul vă lipsește un dram de minte și de înțelegere a Luminii în profunzimea ei . Nu este vorba de nici un circ grecesc sau românesc și nici nu se pune problema dispretuirii celor ce nu au Lumina de la Ierusalim . Mai citește frate , trăiește credința ,întreabă smerit( precum Sfântul Grigorie Palama ) care sunt sensurile Luminii și dacă nici așa nu primești cuvânt vino la Aiud să-ți explic eu !

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s