v-aș spune „drum bun”, frații mei, dar nu acesta e drumul cel bun

e incredibil câtă dușmănie mi-au adus articolele mele despre „lumina de la Ierusalim”. Și asta din partea unor oameni care se socotesc credincioși! Argumentele mele nu i-au interesat câtuși de puțin pe agresorii mei. Dacă s-ar aduna cu toții într-o piață, mi-ar fi teamă să trec printre ei. Oameni care nu mă cunosc s-au repezit să mă înjure, să mă caine, să mă ia la rost, să mă întrebe de păcate, să mă acuze de lepădare și de toate nefăcutele. Dar au făcut-o și dintre cei care înainte mă lăudau. Când am spus ce-au vrut să audă, le-am plăcut. Oamenii vor să audă numai ce le place. Cât trebuie să mai îmbătrânesc ca să înțeleg asta?

Și ce am făcut acum? Nu am făcut decât să mă îndoiesc de o „minune istorică”, despre care Sfinții Părinți ai Bisericii nu au dat nicio mărturie. Atât este ea de „istorică”. Eu le-am vorbit de Sfinții Părinți, de Sfântul Grigorie Palama, teologul „Luminii necreate”, iar ei mi-au răspuns cu citate din persanul Biruni, cu filme de pe youtube și cu „dovezile” unor cunoștințe, care „au văzut”. Au văzut. Ortodoxia lor ultimă este aceasta: vederea. Asta am făcut, de fapt: le-am stricat minunea văzută, pentru că ei nu mai au ochi pentru cea nevăzută. Ei vor „semn din cer”, asemenea fariseilor. Dar eu am vrut doar să le reamintesc că cel mai mare „semn” pe care ni l-a lăsat Hristos nu este un „foc” văzut care vine la Ierusalim, ci Trupul și Sângele său din fiecare Liturghie. Oare mai știu ei de acest „foc” nevăzut care se coboară nu doar la Ierusalim, ci pe fiecare sfântă masă? Degeaba le spun, dacă nu-l filmează nimeni și nu și-l mai trece nimeni prin barbă să vadă dacă arde.

Dar și ce revărsare de ignoranță și câtă suficiență! Lucrul acesta m-a uimit mai mult decât dușmănia lor și mi-a amintit cât adevăr amar este într-una din celebrele apoftegme ale părintelui Savatie: „Nu cred că oamenii devin mai proști din cauza facebook-ului, ei doar par mai proști.”
Oameni altfel cuminți s-au repezit acum pe google să-mi aducă „mărturii istorice” despre lumina de la Ierusalim, cu ușurința cu care culeg de pe net rețete de bucate sau sfaturi de vacanță. Cineva scrie, de pildă, iar acesta este unul dintre „argumentele” istorice cele mai vehiculate de susținătorii minunii: „Egeria, o călugăriţă spaniolă, a fost martoră şi a relatat în documente evenimentele Săptămânii Mari şi ale Sfintei Lumini din Ierusalimul anului 384.” E pur și simplu o minciună sfruntată! Pelerina Egeria, care într-adevăr a ajuns la Ierusalim în secolul al 4-lea, a scris cuvânt cu cuvânt această mărturie despre lumina de la Ierusalim (traducerea Jurnalului ei se găsește, de altfel, și în limba română): „La ceasul al zecelea, pe care ei îl numesc licinicon, poporul este adunat în [Biserica] Învierii. Toate candelele și lumânările sînt aprinse și fac o lumină grozavă. Însă lumina nu este adusă din afară, ci din peștera [sfântului mormânt], dincolo de despărțitură, unde o candelă arde mereu ziua și noaptea.” Așadar, lumina este adusă de la o candelă din sfântul mormânt, iar pelerina Egeria nu spune absolut nimic despre vreun „foc” care se coboară din cer.
O altă mărturie istorică vine, cică, de la Sfântul Ioan Damaschin și este formulată astfel: „Sfântul Ioan Damaschin (675-749), în opera sa poetică, face referire clară la Sfânta Lumină.” Observați precizarea insidioasă: „face referire clară la Sfânta Lumină”. Da, există un comentariu al Sf Ioan Damaschin, la Ioan 20,1-6 (episodul în care, în dimineața Învierii, Petru și Ioan aleargă la sfântul mormânt și-l găsesc gol), dar Ioan Damaschin nu spune decât că Petru, ajungând la mormânt, „l-a găsit plin de lumină, iar giulgiurile erau puse deoparte”. După cum se vede, niciun cuvânt despre „Sfânta Lumină” în sensul în care se discută astăzi pretinsa minune la Ierusalim.
Ce mai rămâne, așadar, din „mărturiile istorice”? Eu am întrebat foarte simplu: cum se face că niciunul, absolut niciunul dintre Sfinții Părinți nu amintesc în scrierile lor „focul” care s-ar coborî la Ierusalim? E cu putință ca o minune atât de mare să le fi rămas necunoscută, să nu fi fost amintită timp de sute de ani în scrierile lor apologetice sau în cateheze? E cu putință ca, în secolul al 14-lea (!), Sfântul Grigore Palama să nu fi adus acest argument, care ar fi fost zdrobitor în disputa pe care a avut-o cu cei care se îndoiau de energiile necreate și de vederea Luminii dumnezeiești? Numai un ignorant desăvârșit al învățăturii ortodoxe și al istoriei Bisericii nu ar putea înțelege acest argument al meu.
Iar ei cu ce-mi răspund? Cu citate din persanul al-Biruni și din arabul Ibn al Qass. Unde am ajuns, Dumnezeule!
Doar cu zece-douăzeci de ani în urmă, omul avea infinit mai mult bun simț. Dar în aceste zile a ajuns la părerea că înțelepciunea e la distanță de câteva search-uri pe google. Cunoașterea și adevărul s-au revărsat pe internet. Duhul Sfânt și-a făcut cont pe facebook. Toți știu, toți dau sfaturi, toți cunosc citate, toți au văzut, toți au cunoscut, toți s-au făcut învățători, nimeni nu mai are îndoieli, întrebări, necunoașteri, nimeni nu se mai îndoiește de sine însuși, când are la dispoziție wikipedia.
V-aș spune „drum bun”, frații mei, dar nu acesta e drumul cel bun. Credința noastră nu stă în „semne și minuni”. Dacă era altfel, Hristos s-ar fi arătat nu unor femei, ci împăratului de la Roma. Domnul ar fi umplut lumea de minunile Sale. Dar învățătura Domnului Hristos nu s-a întemeiat pe minuni, ci pe credință. Minuni i-au cerut și arhiereii evrei, și Pilat. Minunile nu sînt pozate și nici transportate cu avionul. Înțelegeți asta și, mai înainte de a căuta altceva pe internet despre minuni, gândiți-vă doar ce veți face când „se vor ridica hristoși mincinoși și prooroci mincinoşi şi vor da semne mari şi minuni, ca să amăgească, de va fi cu putinţă, şi pe cei aleşi”.

Advertisements
This entry was posted in Jurnal scoțian. Bookmark the permalink.

113 Responses to v-aș spune „drum bun”, frații mei, dar nu acesta e drumul cel bun

  1. Ioan-Florin says:

    am să postez aici o observație foarte importantă la subiect, pe care a făcut-o părintele Savatie (mie mi-a scăpat, deși este poate mai importantă decât însuși faptul că Sfinții Părinți nu amintesc în scrieri „focul” de la Ierusalim):

    „Discutiile aprinse despre focul de la Ierusalim m-au determinat, cum este si firesc, sa gasesc un loc acestui obicei in traditia noastra liturgica si iconografica.
    Primul loc unde am vrut sa gasesc marturia despre minunea luminarilor care se aprind singure este chiar slujba Pascala.
    Cine cunoaste rinduiala sarbatorilor noastre stie ca fiecare slujba e alcatuita din imne sau canon al Praznicului unde sint insirate dovezile minunilor si pricina sarbatorii. Asa este, de pilda, in cazul praznicului Botezului Domnului, cind la Iordan se petrece minunea intoarcerii cursului riului inapoi. Slujba Botezului face referire la acest fapt, intemeindu-se pe prorocii: “Ce-ti este tie, mare, ca ai fugit? Si tie, Iordane, ca te-ai intors inapoi? Muntilor ca ati saltat ca berbecii si dealurilor, ca mieii oilor? De fata Domnului s-a cutremurat pamantul, de fata Dumnezeului lui Iacob, Care a prefacut stanca in iezer, iar piatra in izvoare de apa. Nu noua, Doamne, nu noua, ci numelui Tau se cuvine slava, pentru mila Ta si pentru adevarul Tau” (Psalmi 113, 5-9).
    La fel este si in cazul praznicului Adormirii Maicii Domnului, unde minunea taierii miinilor necredinciosului ispititor este relatata in cintari. Scena cu Antonie, evreul care s-a apropiat de patul funerar al Maicii Domnului, cu gandul de a-l rasturna, apare in majoritatea icoanelor Adormirii. Potrivit Traditiei, cand acesta a pus mana pe pat, un inger i-a taiat amandoua mainile “fara de veste odata cu orbirea i s-au taiat si mainile ce au ramas lipite de pat…” (Acatistul Adormirii, condac 4).
    Intrebarea pe care mi-o pun este: de ce minunea focului de la Ierusalim nu este pomenita in cintarile Pascale? Cum s-a intimplat ca evenimentul prezentat de ortodocsii moderni ca fiind o minune doveditoare a puterii lui Dumnezeu nu a fost niciodata vazut astfel de traditia noastra liturgica, imnografica si iconografica?”
    (sursa: https://www.facebook.com/savatie?fref=ts)

  2. Constantin says:

    Parinte, cu cat vei spune mai clar adevarul cu atat mai mult vor voi sa te ”rastigneasca”… Ura ce se simte dincolo de cuvintele lor ii da pe fata ca nu sunt ai Legii celei noi. Apoi, omul trupesc isi bazeaza credinta pe cele materiale.

  3. Parinte, tu ai curaj si idei clare, si asta sperie. prin urmare n-ar trebui sa fi surprins de reactiile oamenilor, ci sa ti le asumi. asta e crucea ta pe care esti nevoit sa o porti. nu ne zice “drum bun” (m-am temut ca atunci cand ai zis asta o sa inchizi blogul). suntem multi care te citim si ne bucuram ca mai spui lucrurilor pe nume, asa cum am avea nevoie mai des. eu sunt unul care ma indoiesc si imi stii indoielile. si nu mi-e frica sa mi le asum si sa le infrunt asa cum pot. ba chiar cred ca asta ma face mai uman. daca n-as avea indoieli m-as speria teribil. as asi tu: cata vreme ai delatori, fii linistit. sa te sperii atunci cand toti vor fi de acord cu tine.

    numai bine si ca un crestin impiedicat ce sunt, iti zic “Hristos A Inviat!”

    Razvan

  4. Duhul Sfânt și-a făcut cont pe facebook… cam dur. Ce bine că nu e adevărat! 🙂
    Până la urmă, principalul argument al dvs. este acela că Sfinții Părinți nu au amintit în scrierile lor despre Lumina Sfântă care apare de Paște la Ierusalim. Nu pot să vă contrazic, că nu i-am citit decât în mică măsură. Deci vă cred pe cuvânt. You made a point!

  5. doi says:

    Ei, parinte si daca ait inceta sa marturisiti oare credeti ca v-ar binecuvanta sau v-ar pomeni cu dragoste? Ei asi! Dar dumneavoastra, daca tot sunteti cu noi si in Lumina Lui, stiti bine ca nu pentru cei satui si arhidestoinici scrieti, ci pentru cei bolnavi si goi ca al de mine! Va rog iertati-ne si ramaneti Ioan cel care “b(l)ogosloveste” in pustiul din noi, si Dumnezeu ne-o lumina si pe noi pana la urma!

  6. Ioan Sperling says:

    Hristos a inviat !
    Eu unul cred in această minune, imi place sa cred, dar am considerat totdeauna ca a lega credinta de o astfel de minune e o greșeală care poate fi ușor exploatată de cel rau si atunci mulți isi vor pierde credință. Minunea Euharistiei este minunea minunilor.Intrebarea mea Pr. Savatie: considerați ca un șir de patriarhi ai Ierusalimului s-au inteles peste timp sa facă o escrocherie ? Si daca da, cum o fac si de ce nu-i prinde nimeni ca mulți sunt cei care ar dori sa o faca? Iertați.

    • Ioan-Florin says:

      Întrebarea era probabil pt mine (ați scris „Pr Savatie” 🙂 )
      nu, nu consider nimic altceva decât am spus.

      • Ioan Sperling says:

        Hristos a inviat !
        Părinte Ioan Florin, dumnevoastră aveți obligația când enuntati o astfel de supoziție să mergeți până la capăt! Pe scurt va îndoiți de lumina de la Ierusalim, dar lucru acesta implică existența unor escroci, in persoana patriarhilor care fac “circul”asta de multi ani, de buna seamă împreună cu cei care ii controlează înainte. De aceea repet întrebarea: considerati tot ce tine de această lumina un teatru ieftin? O escrocherie bisericească? Dacă da ( si articolul lasa asta sa se subinteleaga sau implica automat lucru acesta) cum va explicați ca nimeni din cei care au un rol in “piesa” asta nu a trădat până acum? Sa fie asta minunea? Iertați ca insist..dar dumneaviastra ati început o discutie publică.

        • Ioan-Florin says:

          am mai spus-o și altora, nu mă puneți dvs. să-l judec pe patriarhul Ierusalimului. Eu nu am nicio „obligație” în plus după cum ați dori dvs., eu am doar obligația să mă întreb niște lucruri și exact asta am făcut. V-am dat un link la un articol, nu l-ați citit din păcate (de acolo ați fi înțeles cum s-a ajuns aici), dar continuați să insistați aici ca să auziți ceea ce vreți dvs.

          • Ioan Sperling says:

            Ei daca mi dădeați si posibilitatea sa inteleg engleză era o treabă. Sprechen Sie deutsch?

    • Ioan-Florin says:

      Am recomandat un articol foarte serios, scris aici: https://onthewaytoithaca.wordpress.com/2010/10/19/the-holy-light-of-jerusalem-debunked/#contents12 . Iată un frgament dintr-un comentariu:

      „no body search takes place – neither by monks nor by guards!… Also enlightening is another video (5:16-5:40) in which Archbishop Aristarhos of Constantina and Elder Chief Secretary of the Jerusalem Patriarchate explicitly verifies that NO body search is performed. Unfortunately the video is in Greek, but I’m sure somebody can translate it for you. The same applies for this video here (5:16-5:40, 7:03-7:15). It shows the locum tenens of the Patriarchal throne, Metropolitan Cornelius of Petra, declaring just a few days before he received the Holy Fire in the place of patriarch Irenaeus, that the holy fire is a natural light, lit by the patriarch from the Sanctuary Lamp! And when he was asked about the «miracle», he gave the following answer: «The miracle is the prayer that sanctifies the light.» (The light which supposedely comes from heaven!!)

      Pe urmă, în același articol este citat protopopul G. Metallenos, profesor de Teologie la Atena și o voce de mare autoritate în Biserică și care, vorbind despre rugăciunea rostită de patriarhul Ierusalimului in Sf Mormant, spune

      “[…] there is not even a mention (not even a hint) about an immaterial light descending from above at that moment, but it is implied that the light is only natural and is lit in memory of the Risen Christ”.

      Deși Metallenos este unul dintre susținătorii miracolului, recunoaște totuși că

      “when a specific Patriarch has faith and the grace of God, then the miracle takes place. When faith is lacking, the oil lamp may be used.”

      Mai este citat arhiepiscopul grec Nikifor Theotokis, un mare învățat, care pe la 1880 spunea că

      „the light doesn’t miraculously descent from heaven, but is lit by the Patriarch and then distributed sanctified to the faithful, with the church being unable to cure “the people’s vulgar perception”

      Citiți tot articolul. Se spun lucruri foarte interesante.

  7. Madalina says:

    Asa erau si fariseii care cautau nod in papura la orice. Poate daca ati fi trait pe vremea Lui Iisus ati fi fost la fel de carcotas si ati fi intrebat de ce a facut minunea transformarii apei in vin doar la acea nunta, ceilalti miri cu ce erau mai prejos? Doar o simpla analogie. Si nu v-ati intrebat ca poate nu sunteti vrednic sa primiti Sfanta Lumina si ca ea apare in locul de unde a inceput mantuirea noastra? Asa erau si fariseii – carcotasi, suspiciosi, mereu cu intrebari-capcana. Nu avem dreptul sa judecam, dar avem dreptul sa discernem binele de rau, sa ne ferim de lupii in piele de oaie care sub paravanul lui “cine esti tu sa ma judeci, ignorant care dai citate” se acopera de o eventuala critica. Asa am aflat si hramul lui Savatie Bastovoi, asa distingem si preotii cu chemare reala spre cele sfinte. Si bascalia, ironia si rautatea cu care ii jigniti pe cititorii de facebook, wikipedia cu siguranta nu sunt de la Duhul Sfant. Victimizati-va, dramatizati, smintiti, tulburati si apoi va mirati de roadele faptelor voastre. Ipocrizie si nebunie. Sa va dea Dumnezeu ochi sufletesti sa vedeti si sa simtiti cu duhul minunile de pe Tabor, de la Iordan, din Ierusalim. Va vorbeste o femeie care a vazut izvorand mir din lespedea de pe Piatra Ungerii si care a luat cu ea acel mir imbibat pe servetele. Nu am cerut sa vad, nu am asteptat acea minune, eu fiind in pelerinaj in iunie 2014. Daca noi vom tacea, pietrele vor vorbi! Si au vorbit parinte, de ani de zile vorbesc, cu mir, cu lumina, cu foc, pentru cei care au inima si suflet si ochi duhovnicesti sa le vada, nu sa le caute ! Sunt si eu o piatra pacatoasa care marturiseste minunea la care am asistat. Daca va deranjeaza adevarul, puteti sa-l mai crucificati o data, spre osandirea dv. Nu ati fi primul Iuda.

    • Alin Stefanescu says:

      Nu se simte dragoste in mesajul dvs (sau cel putin eu nu o simt). Si daca dragoste nu e…

      • Ioan Sperling says:

        Alin unde e dragostea când spui De Paști ca Lumina invierii e o cacialma ca avem de aface cu cea mai mare escrocherie posibilă? Si daca ar fi asa nu strici sarbatoarea omului simplu. Tu le-ai spus fetelor tale de Craciun ca nu există Moș Craciun? Când le ai citit povesti desigur nu ai uitat sa menționezi de fiecare dată ca e ficțiune, nu? România nu -ti priește!

    • Hapi says:

      Părintele și-a mărturisit credința cu propriile argumente. El a rămas în Credință iar voi, cei ca tine Mădălina, s-au cutremurat a mirare. Că dacă n-o fi Domnul s-arunce cu foc din Cer acolo unde copiii arabilor mor de foame, ai iudeilor sunt judecati, ai creștinilor sunt batjocoriti? Adica acum, exact, la Iersusalim unde o dată pe an toate acestea sunt uitate.
      Poate că tu ai arunca prima piatra pentru c-ai văzut-o unsă cu mir.
      Eu nu.
      Îți vorbește una care n-a asistat la miracole ci la ajutor de la Domnul numai.

      • Hapi says:

        L.E: ai iudeilor sunt uciși mai nou, din păcate focul naște foc. Și nu din acela despre care vorbiți voi. Vreți să vedeți pe lângă minunea de la Ierusalim și semnele Apocalipsei lui Ioan? Guardian pagina 2cu4 și Al Jazeera news live.

    • doar eu says:

      Parintele are dreptate…foarte bine ca zice adevarul,ca multi orbi nu vad pe unde merg!!

    • 1. Problema serioasa a fariseilor nu era aceea ca erau carcotasi. Si Sfintii Parinti erau carcotasi, in sensul ca-si foloseau la tot pasul gandirea critica.

      2. N-ati adus nici macar un singur contraargument la cele scrise de parintele Ioan, in schimb l-ati insultat in mod repetat. Nu va reprosez ca nu se simte nimic din Sf. Duh in ceea ce scrieti, ca nu suntem, aici, un grup de sfinti. Va reprosez ca nu incercati sa va ridicati macar la nivelul unui om inteligent si de buna credinta.

      3. Incercati sa va cenzurati reactiile viscerale! Amanati-va interventia o zi-doua, pana ce va trece furia. Ideea nu e sa va razganditi, ci sa inlocuiti tentativele penibile (si inutile, in cazul de fata) de intimidare a interlocutorului cu niste argumente.

      • Foarte enervant ca apar cu titulatura de profesor! 🙂 N-am avut intentia asta – e de vina platforma wordpress, care ma tine minte de altadata, dintr-o situatie legata de invatamant.

        • Madalina says:

          Domnilor intelectuali, profesori, teologi si inalte somitati. Nu era nicio insulta, ci compatimire sincera. Daca nu intelegeti urarea pe care i-am facut-o, de a avea ochi duhovncesti cu care sa vada si sa simta, nu e vina mea ca nu intelegeti sensul unei exprimari civilizate. Sunt si eu profesor si cred ca prea usor va permiteti sa evaluati inteligenta celuilalt. Prefer sa fiu mai putin inteligenta, asa in acceptiunea dumneavoastra, dar sa raman in Hristos si in adevar. Si prefer sa fiu o piatra care vorbeste, nu care jigneste. Va urez trezvie, discernamant duhovnicesc si va compatimesc sincer pentru ratacirea dumneavoastra. Nu va critic, nu va acuz, ca probabil asta ati si astepta ca apoi sa va victimizati si sa va considerati judecati de ignorantii prosti si rautaciosi. Ne-a dat Dumnezeu liber-arbitru, am considerat necesar sa marturisesc minunea la care am asistat, minune “neprogramata”, nefiind in preajma Pastelui. Nu caut conflicte, se pare ca asteptati o parere contrara pentru a va manifesta si a jigni inteligenta cu care am fost inzestrati de Dumnezeu. El imi va judeca si buna-intentie si lipsa de inteligenta, si nu dumneavoastra, insa aveti raspundere fata de enoriasii care va citesc si care se pot tulbura si sminti de aceste vorbe. Dumnezeu v-a dat mai multi talanti decat uneia ca mine si va va cere si mai mult. De aceea era intelept sa nu va puneti mintea cu unii nu atat de inteligenti ca lor Dumnezeu le va cere mai putin. Sa va certati cu useri fara cultura teologica e sub nivelul unui preot sau al unui profesor. Nu avem aceiasi talanti si nu vom fi judecati la fel. Ati coborat mult nivelul de pretentii si va multumesc pentru insultele aduse, primesc “palmele si scuipatul” ca pe o cununa de pret, Iisus ne indeamna sa rasplatim cu iubire pe cei ce ne urasc si sa intoarcem si obrazul celalalt. Daca prin absurd v-ar fi deranjat exprimarea mea, un crestin adevarat raspunde cu dragoste si mila fata de cel ce greseste. Limbajul civilizat cu care ma catalogati drept o persoana mai putin inteligenta si care judeca si insulta arata nivelul de induhovnicire si de aplicare a regulilor crestine. Daca am gresit, un om superior nu raspunde cu aceeasi moneda si se manifesta cu compasiune si mila sincera. Prefer sa ma mentin asa, decat intr-o teologie aroganta, rece, dispretuitoare, inaccesibila celor cu inteligenta redusa. Si daca mi se pare ca semanati din ce in ce mai mult cu fariseii intelectuali, suspiciosi, cautatori de probe si dovezi, e o simpla parere si un semnal de alarma pe care il trag. Nu inseamna ca am jignit pe cineva. Daca inconjori pe cineva cu laude, nu ii faci niciun bine, nu-l ajuti. Am constatat asemanarea dintre intelectualii de azi si fariseii de ieri. Puteti fi sau nu de acord cu mine. Asta nu inseamna ca trebuie sa jigniti. Multa lumina in minte si in suflet va doresc si putina ranchiuna si suspiciune!

          • Ioan-Florin says:

            „ Sa va certati cu useri fara cultura teologica e sub nivelul unui preot ”
            doamnă, eu nu m-am certat cu dvs., nici măcar nu v-am răspuns, deși m-ați făcut cârcotaș, fariseu, iuda etc. Și acuma mai și ziceți, „Nu inseamna ca am jignit pe cineva” și țineți discurs despre bună purtare 🙂

    • Florenta says:

      “Va vorbeste o femeie care a vazut izvorand mir din lespedea de pe Piatra Ungerii si care a luat cu ea acel mir imbibat pe servetele.”

      Stimată doamnă, acel mir – luat nu numai pe şerveţele, ci şi pe pungi, şepci, tricouri şi ce mai au oamenii la îndemână – este adus periodic de călugării care au în grijă Biserica Sfântului Mormânt ca să ungă piatra pentru următorii credincioşi doritori. Nu este izvorâre supranaturală de mir. Dar faptul acesta, dacă ai credinţă, nici nu poate să te facă să te clatini în ea.
      În plus, îngăduiţi-mi o întrebare. Pornind de la premisa că acolo chiar e vorba de un miracol repetat an de an, ce lumină au luat creştinii care nu sunt ierusalemitani, timp de 2 000 de ani, cât avioanele nu au existat? Una falsă? Căci aprinsă de la o biată candelă/lumânare…

  8. Eugen says:

    Nici măcar grecii de la Ierusalim nu susțin acest “miracol”.

  9. Ion says:

    Hristos a înviat!
    Aveți dreptate, Părinte, cum e posibil ca niciunul dintre Sfinții Părinți să nu pomenească despre Lumina de la Ierusalim? Merită investigată această problemă.
    Totuși, am o opinie (doar) parțial diferită de a sfinției-voastre (am expus-o ieri) dar nu înseamnă nicidecum că am ajuns la dușmănie. Mă gândeam că fiind o problemă din bucătăria internă a Bisericii, poate e mai bine să fie discutată intern și luată o decizie în spiritul Sfinților Părinți, pentru că altfel cu toții vor vedea convulsiile, inclusiv dușmanii reali ai Bisericii.
    În ce-i privește pe criticii Sfinției-voastre, e nevoie de multă educație și de „inteligența de a fi creștin”, doar așa vajnicii apărători ai ortodoxiei vor înțelege că fundamentele credinței nu se găsesc pe wikipedia.
    Domnule să vă ajute în misiune!

  10. ovidiu says:

    Parinte,
    “Greu este cuvântul acesta cine poate să îl țină”.
    Eu cel ce toate postările le am simțit scrise pentru sufletul meu aș fii bucuros să știu că scrieți in continuare fără să vă turburați de vocile protivnice.. M aștept să știți că nu scrieți pentru toată lumea.
    Când v am descoperit am postat un “mulțumesc”. M ați întrebat pentru ce?
    Vă spun acum: pentru ce/că scrieți.
    Mulțumesc.
    P.s. Dacă apare de mai multe ori mesajul, e pentru că aveam impresia că se întrerupe conexiunea când postez. Scuze.

  11. adi dragos says:

    pentru mine este o mare minune că trăiesc timpul în care poți spune ce simți și ce gândești fără să fi ucis în piața publică, (sau indirect, ”misterios”), așa că dragă minunat părinte, rămâi părinte devotat că mulți copii ignoranți au și în acest mod șansa de a ieși din dogmele celor interesați să controleze și manipuleze ”semenii” din diferite interese (banii fiind unul important) – și nu te teme să treci pașnic și elegant printre cei ostili părerilor personale, că lumina necreată ne ocrotește deja și ne luminează tot mai mult, pe toți.
    și vă mulțumesc

  12. Alin Stefanescu says:

    Hristos a inviat!

    Sunt intru totul de acord cu dvs, parinte!

    Alin

  13. c says:

    Uneori mă bucur că am rămas tare de vârtute, fără a mă face mai mintos decât îs, că am învățat să ascult dacă altul este mai învățat și să tac dacă din mintea mea nu se năzare vreun gând legat despre ceea ce se vorbește. Nu m-am făcut deștept ca google-ul și nici spiritual ca facebook-ul. Dar să știți, Părinte, că îi tare fain să vezi cum Lumina scoboară din cer cu avionul. Drept pentru care unii chiar se cred îndreptățiți să o apere teologizând pe de lături.

  14. Un lucru sa stiti: un adevar spus cuminte, supara mai mult decat o caruta de minciuni! Dar nu va fie teama… “Eu voi fi cu voi pana la…” Cu siguranta stiti! Sa aveti curaj, credinta si forta de a nu va pleca capul! Hristos a Inviat!

  15. o says:

    Domnul Liiceanu, lucid ca de obicei.

    Dacă lenea sau prostia ne împiedică să facem ceva pentru ţară şi cei din jur cel puţin să nu punem beţe în roate altora în numele cinismului “înţelept” în care ne complacem.

  16. Luci says:

    „Nu cred că oamenii devin mai proști din cauza facebook-ului, ei doar par mai proști.”
    Mi-aş permite să spun ceva mai mult: nu neapărat că oamenii par mai proşti cu “ajutorul” facebook-ului, dar prostia lor devine mult mai vizibilă şi, din păcate, se multiplică. Iar partea cu adevărat gravă este că, prostia multiplicată pe facebook şi pe alte nenumărate blog-uri, site-uri etc., este de cele mai multe ori ascunsă sub protecţia anonimatului. Dacă înainte de apariţia internetului, prostia era asumată (nu puteai fi prost decât în mod direct, în discuţii ce se purtau de obicei faţă în faţă, erai prost “live” dacă se poate spune aşa), acum, responsabilitatea prostiei este a tuturor şi a nimănui. Ba mai mult, vezi diferite enormităţi şi gogomănii puse în gura rostitorilor de adevăr.
    Şi cum, din datele statistice, incultura, suficienţa şi prostia sunt predominante în societate (fiindcă dacă ar fi fost invers, atunci lumea asta probabil că ar fi fost minunată), acestea sufocă şi îngroapă adevărul.

  17. Dani says:

    Ce ne facem cu faptul ca flacara nu arde pielea la iesire ? Ne putem gandi ca ori era o taina covarsitoare care nu era momentul sa fie expusa necredinciosilor pentru a nu fi intinata si distrusa de curiozitati lumesti . cum mai sunt cred o sumedenie de alte taine inca …Oameni suntem, supusi greselilor…Avand in vedere ca Sfanta Lumina vine doar la ortodocsi . a o pune la indoiala inseamna a pune la indoiala insasi veridicitatea ortodoxiei…. “Deşi a fost descrisă în mai multe scrieri începând cu secolul 4 e.n., minunea a început să fie documentată sistematic începând cu 1106, când a fost menţionată în scrierile călugărului rus Daniel. “https://www.youtube.com/watch?v=RaI2hXyg-fM

    • Ioan-Florin says:

      Ultimul lucru în care ar sta ”veridicitatea” Ortodoxiei este focul de la Ierusalim…
      Placa aceasta cu „multe scrieri incepând din sec 4” o tot aud. Poate e cazul să-mi spuneți mai exact care sînt acele scrieri. Sau măcar să vă întrebați asta pt dvs. Totuși, ați citit articolul meu??

  18. Mihai-Radu says:

    Sfanta Fecioara a primit semn la Bunavestire ca varstnica Elisabeta a ramas insarcinata.
    Sfantul Apostol Toma a fost si el indemnat sa puna mana.

    Celor lenesi, orice le-ai da, nimic nu ii misca sa se incredinteze de chipul de foc ce nu mistuie.

    Iar cei harnici o data ce au primit Sfanta Lumina de la Ierusalim, nu o mai lasa sa se stinga.

  19. Mihaela Iacovache says:

    Hristos a inviat! Credinta multora ,acum si in cei trei ani cat Iisus le vorbea iudeilor ,este inca la stadiul ,,au vazut si au crezut”. Sfantul apostol si evanghelist Ioan o repeta aproape dupa fiecare capitol. Dumnezeu sa va aiba in paza Sa si sa ii inmulteasca pe cei care propovaduiesc Adevarul!
    Mihaela Iacovache

  20. Mikael Stephanesco says:

    Va multumesc foarte mult pentru scrierile si postarile de pe blogul Dumneavoastra. Ma hranesc si ma imbogatesc cu fiecare lectura din ceea ce ne daruiti!

  21. Mirela says:

    Lumina vie de unde-o veni…Dumnezeu ne ingaduie singura lumina adevarata: dimineata , la revarsatul zorilor, cand deschidem ochii…lumina o avem in noi, se vede pe fetele noastre mai puternica sau nu…parinte , noi te iubim , scrie bine, scrie mult, scrie din inima!
    Hristos a inviat!

  22. Valentina says:

    Si atunci care este scopul acestui spectacol?

  23. ad.rian says:

    Nu renuntati la lumina prezentei. Continuati sa-L urmati pe Iisus Hristos, nu pe oameni.

  24. Laur says:

    Bine, este adevarat ca învățătura Domnului Hristos nu s-a întemeiat pe minuni, ci pe credință.
    Dar nu aveti nicun argument cum ca Lumina de la Sfantul mormant nu este o minune.

    Minunile nu sunt pentru noi cei care credem, ci pentru cei care nu cred! Ce ne foloseste noua Sfanta Lumina? Noi deja credem!

    • Ioan-Florin says:

      dar nici nu mă interesează să am astfel de argumente. Eu am argumente că Sfinții Părinți nu vorbesc despre așa ceva. De aici a pornit toată discuția.

      • Mihaela says:

        este singurul subiect/fenomen atat de cunoscut despre care nu vorbesc Sfintii Parinti? intreb, pentru ca nu stiu….si pentru ca mi se pare important ce anume au omis…

        • Ioan-Florin says:

          păi nu prea cred că Sfinții Părinți au „omis” ceva din ceea ce ne era necesar nouă. Și da, alte minuni mari sînt amintite în scrierile lor și în slujbele Bisericii (de pildă întoarcerea minunată a Iordanului la Botez, minunile de la Adormirea Maicii Domnului etc. – toate se regăsesc!)

      • Laur says:

        Adevarat, e normal sa fim nedumeriti.
        Eu stiu de o marturie/minune din anul 1326: http://www.crestinortodox.ro/paste/sfintele-pasti/minunea-la-sfantul-mormant-martirul-sfintei-lumini-anul-1326-118434.html

        Eu m-as gandi la urmatoarea explicatie: pana la marea schisma (aproximativ anul 1000) nu avea sens aceasta minune, insasi aghiasma e o minune suficienta pentru necredinciosi (apa care sta nestricata ani de zile..), ca sa nu mai vorbesc de nenumaratele minuni savarsite de sfinti, sau de marturia data de Dumnezeu prin nestricarea sfintelor moaste…

        Eu ma gandesc ca prin aceasta minune Dumnezeu ne spune ca, catolicii au modificat invatatura primita de la Dumnezeu cu propriile pareri. Altfel ce sens sa aiba aceasta minune, gandindu-ne si la minunea petrecuta atunci cand armenii au slujit la sfantul mormant si ortodocsii in alta parte, iar lumina a venit tot la ortodocsi?

  25. Leo says:

    HRISTOS A INVIAT!
    EU NICIODATĂ NU AM CREZUT ÎN ACEST MIRACOL!
    VĂ APRECIEZ PĂRINTE!
    DOAMNE AJUTE!

  26. Pr Eugen Tănăsescu says:

    Nu va supărati pentru atâta. De ajuns că în slujbă se menționează “îngerul cel purtător de lumină”. Iar Lumina este,desigur,Hristos.

    • Ioan-Florin says:

      de bună seamă știți că „îngerul cel purtător de lumină” este și în Evanghelie, la Matei 26,3, iar în acest context se leagă de vedenia profetului Avacum („strălucirea de lumină” a lui Hristos). „De ajuns” – ca să ce? nu am înțeles.

  27. elena says:

    Nici mie nu-mi vine a crede ca lui Dumnezeu i-ar fi pe plac tot circul care se creeaza de Pasti in Biserica Sf.Mormant.Cu ce scop ar trimite el lumina in mod miraculos? Nu ne forteaza astfel libertatea de a crede in El? (desi se mai petrec unele minuni vizibile, cum ar fi curgerea in sens invers a apei Iordanului de Boboteaza..sau si asta e tot superstitie?)
    Nu stiu..eu inca nu sunt totusi convinsa ca e un fals, chiar dc Sfintii Parinti nu au mentionat-o in scrierile lor. Daca e inselatorie, intrebarea care se pune e cum de Patriarhul incuviinteaza exaltarea asta care a luat asa amploare? Si de ce se perpetueaza minciuna? De ce Patriarhul nu iese sa spuna oficial: ” Oameni buni, lumina vine din cer, eu sunt martor ca asa este” sau ” mai oameni buni, lumina e un simbol, eu insumi o aprind, nu vine din cer. Terminati cu minciuna asta. “

    • doar eu says:

      Stii de ce Elena,pentru ca sa nu stie oamenii adevarul si sa.i poata tine in minciuna…Incercati sa cititi si Biblia si sa vedeti daca scrie asa ceva acolo!!Deschideti ochii oameni buni!!!

  28. maria mirabela says:

    ha,ha,vad ,asa,o imbufnare de copil care n-a stiut ca ,in final,vagabonzii aia din cartier or sa-i fure mingea dupa ce s-au jucat impreuna.Asta vine de la baiul deformatiei –cam pleonasm–profesionale-in fata preotului oamenii merg cu partea cea frumoasa a mastii,trebuie cumva sa va convinga,pe dumneavoastra si pe Dumnezeu,sa le spalati toate pacatele pentru ca urmeaza,nu? o noua perioada de facut rele sau macar de nepasare;e un pic mai multa piosenie decat cea cu care merg la baia publica;daca erati politist criminalist v-ati fi mirat cand aparea vreun infractor sufletist.
    Sa fac o corectura inceputului de articol-nu v-au adus doar dusmani,v-au adus si prieteni si daca v-au adus prieteni care n-au prea umblat pe la biserica si nu s-au prea uitat in gura preotilor inseamna ca sunteti intr-adevar special sau intr-adevar cel normal ,in care ne reagasim unii.
    Cine s-a suparat,cei care manjesc peretii bisericilor cu mutrele politicienilor si ale oamenilor de afaceri?Stati linistit,v-au ramas si prieteni.Doi ,da^ buni…
    Cumva,poate n-ar trebui sa fiti suparat pe oameni cat pe miscarile-spasmele sociale din ultimii 50 de ani.De la opresiune si habotnicie ,lumea capitalista s-a indreptat catre nimic,asa cum vedeti de jur imprejur,i-a disparut credinta cu tot cu manifestarile ei religioase.Poporul roman a avut nesansa de-a-i fi manipulata credinta de catre o sleahta mare de infractori locali -proveniti din spatele liniei comuniste-imperecheati monstruos cu infractori straini de loc;care au fost si sunt inca la conducere.Si probabil vor mai fi,cel putin pana cand,cred eu,se vor trezi cei tineri si se vor opune violent.Violent ,pentru ca Romania e intr-un fel de stare de razboi,de asediu,dusmanii trebuie goniti cu pusca.Radacinile sunt atat de batrane si de adanci incat trebuie arate serios .Ca sa ma intorc la subiect,de fapt doream sa scriu foarte putin ,ptr ca nu sunt eu proprietarul blogului,manipularea s-a facut conform obiceiului comunist,adica ai si tu un nepot la oras,te ajut sa-l angajezi in militie dupa care vii cu vitelul si damigeana la mine.Oamenii au fost ajutati sa se identifice cu Dumnezeu,sa-l considere pe Dumnezeu unul de-al lor,sa suprapuna in continuare credinta peste religie dar ,de data asta,fiind rasplatiti regeste.Au primit bani,aur,materiale pretioase,terenuri ,ca sa le duca Dumnezeului lor.Daca banii s-au luat de la bugetul vreunui spital,nu conteaza ptr ca mortii,nu-i asa,nu mai voteaza si nu mai influenteaza voturi.In mintea lor Dumnezeu are aceleasi trasaturi de caracter ca si omul.E lacom,vanitos,razbunator,invidios pe biserica vecinului,vrea sa locuiasca intr-un castel poleit si sa-si plimbe emisarii cocosati de lanturi de aur,in masini de lux.Vrea ca ei sa acumuleze averi pe care sa nu le imparta cu nimeni si fie orbi la necazurile poporului.Vrea fata porcina a primarului pictata pe peretii bisericii.Vrea sa-i bagi in buzunar preotului,la boboteaza,ultimii bani de paine din casa.Si vrea 7 preoti la inmormantarea unui om bogat,e recunoscator,deci.In schimb,te pedepseste daca speli duminica.Nu te pedepseste ,insa,daca esti surd la durerea celui de langa tine,daca furi,curvesti samd.Pentru ca l-ai mituit,nu?Doar i-ai construit si dus atatea…Tu,o fiinta umana,ai fi atat de multumit daca ti s-ar aduce atatea bogatii..Acum poti sa te duci sa-i ceri-in general bani si ,extrem,sanatate.Si,eventual,sa se imbolnavesca aia cu care umbla barbatu-meu..Si vreau sa-mi intre copilul la medicina si sa reusim anul asta sa terminam casa.Si sa dam o fuga in Grecia in concediu.Si Doamne da-ne sanatate ca sa putem face bani multi ca trebuie sa rupem gura satului cu nunta fetei si sa-l chemam pe gutza sa ne cante.
    Nu-i spunem niciodata ca I-am adus ceva,ca vrem sa-I dam ceva.Ti-am adus,Doamne ,gandul meu bun ptr cineva,fapta mea buna ptr altcineva sau macar abtinerea mea de-a face o fapta rea.
    Doamne,dupa ce Ti-am poleit cupola bisericii cu aur si de pe perete iTi ranjeste cu toti dintii tooocmai Primarul,Vrei sa mai fac si maruntisuri?Ne luam de la niste fleacuri de blesteme catre copilul vecinului?

    .Atatea bogatii in numele Cuiva care umbla imbracat intr-un sac de panza si manca ce pescuia si mai impartea si cu altii…Sunt,deci,credinciosi sau religiosi cei despre care spuneti ca s-au suparat?Sunt credinciosi sau monteaza spectacole ,piese de teatru asemanatoare cu carnavalul de la Rio sau de la Venetia?Sunt vinovati ptr ca nu stiu ca nu asta e fata credintei?probabil ca nu sunt..
    S-au suparat si pe cei de la Taxi ptr piesa despre Dumnezeu care iubeste lemnul si spatiile modeste.Mie mi-a placut mult mesajul. Ziaristul ala cu fata de caine ascutit,nu-mi vine numele lui acum si nu e nici o paguba,a zis ca piesa e stupida,naiva sau cumva.Imi asum stupiditatea asta.Cica avem avem voie in viata sa avem cate 5 minute de prostie..Comunicatul bisericii a fost ca piesa a nascut o urmare neasteptata-s-au adunat subit mult mai multe fonduri ptr construirea catedralei dacat pana acum.Personal,cred asa cum ati spus,ca nu impotriva bisericii se manifesta romanii ci pentru spitale,scoli,locuri de munca…

    Sa fim sanatosi………………ca sa putem face bani multi si case multe si masini multe si aur mult ,mai mult decat vecinul…………

    • Vionote says:

      Jos palaria, pentru Maria!
      Draga Maria, m-ai uns pe suflet!
      Sanatate si mult bine!

      • Mara M says:

        Mda!L-au coborat pe El dupa chipul si asemanarea noastra…bine insirate,,calitatile!,,..Mereu uitam sa suntem creati noi DUPA chipul si asemanarea LUI,,aia SUFLETEASCA,SPIRITUALA!Bine notata ca era ,,in sac,, ..si iar uitam ca in icoana Iisus milostiv,ne arata spre mijlocul pieptului cu inima insangerata de iuibrea pentru intreaga omenire si cu cununa de spini pe inima si cu crucea pe ea!

  29. Ina says:

    Dintre marile bucurii din acesti ani intunecati de prostie agresiva(venita din toate directiile) a fost descoperirea unei MINTI LUMINATE.Poate “departarea” de plaiurile mioritice libertatea cerului scotian poate cultura asumata poate…Toate astea s-au transformat in aceasta imensa BUCURIE de-a va “descoperi” Asta a fost DARUL INVIERII. Nu se poate sa judeci precum GIGA si sa -l citesti pe Ioan Florin.. cand nu ai argumente dar iti dai cu “parerea”, e Jalnic !…. Povestea avioanelor cu “lumina” m-a intristat, m-a jignit . Ce are de-a face lumina SPIRITULUI cu jalnica afacere popeasca cu glotele adunate”sa ia lumina”?dar cu cine sa vorbesti? …. Cu cat se indeparteaza Biserica Ortodoxa de noi cu gestirile ei nesocotite,? Sa nu mai vrem sa ne ducem la Sfanta Impartasanie, judecand ca preotul nu-i demn de noi? Ca nu stim ce securist” se ascunde sub pulpanele lui? Aici in Franta nu ma pot bucura de PASTE( a fost acum o luna) joi e IInaltarea, prostia si ignoranta pojghita de credinta ……, Sa va binecuvanteze DUMNEZEU pentru gandirea dvs; Uite nu te mai simti singur, ai jurnalul Scotian iar la capatul paginii e cineva in duh..Restul sant prostii Am trimis tuturor prietenilor mei adresa dvs. Marea descoperire. Doamne Ajuta!

  30. Cercetati scripturile says:

    Sfantul Ioan Hozevitul da marturie despre Sfanta Lumina . Sfantul Grigorie Palama nu avea nici un interes sa prezinte faptul adevarat ca energia necreata este izvoratoare de energie creata . Si materia este energie creata . Atomul are electron si proton , minus si plus inseamna energie . Asa a fost posibila aparitia cosmosului dar si inmultirea painilor si pestelui caci energia necreata izvoraste energie creata (intai un foc care nu arde si apoi un foc obisnuit care arde ) . Asa ca nu merge sa mergi la biserica pentru un foc ce arde ca la Colectiv . Si Sfantul Ilie a pogorat foc mai special din cer , erau in stare sa o faca Tunetul Ioan si Iacov . Asa fenomene sunt mai mult Biblice decat patristice .

  31. Eugenia says:

    Am citit si eu articolul dvs.
    Si m-a contrariat. Foarte serios. Am inceput sa imi pun intrebari despre dvs, ce fel de preot sunteti.
    Dar nu v-am injurat nici nu am scris nimic.
    Pana la urma nu e treaba mea. E a dvs. Atat timp insa cat scrieti public, si nu in sertar, cat va exprimati parerile public, nu inteleg de ce vi se pare “incredibil” ca oamenii reactioneaza.
    Doar de aceea scrieti, ca sa fie citit.
    Iar daca unora li se pare ca ati sarit calul, dati-le voie sa v-o spuna -ar fi indicat sa o faca decent- poate i-ati smintit.
    Ca ii sminteste un oarecare, o fi cum o fi, dar cand le vine de la cineva care slujeste in biserica, parca nu mai e la fel.
    Nu as fi scris nici acum, dar nu am inteles de ce va mai mirati ca starniti reactii cand opiniile pe care le faceti publice au ca rezultat -cu ori fara voia dvs- controversa. Ba parca chiar asta era intentia. Cel putin asa parea acel articol. Asumati-va acest risc daca tot ati riscat sa scrieti. 🙂
    No,in sfarsit, e problema dvs 🙂 Toate cele bune.

    • Ioan-Florin says:

      „ nu inteleg de ce vi se pare “incredibil””
      eu am zis „incredibil câtă dușmănie”. Dușmănie. Și nu mă mir că „stârnesc reacții”, cum spuneți, ci mă mir că nu stârnesc o dezbatere civilizată, cu argumente, cu opinii etc. Uitați, chiar și dvs: în loc să vă puneți întrebări despre ceea ce am scris, întrebări la text deci, la subiect. dvs vă puneți întrebări „ce fel de preot” sînt. De asta mă mir.

      • Eugenia says:

        Ok. Nu tin sa am o controversa 🙂
        E blogul dvs. Puneti pe el ce vreti 🙂

        • iBobia says:

          Pai daca i-ati comunicat autorului ca “nu inteleg de ce vi se pare “incredibil” ca oamenii reactioneaza” si omul v-a raspuns ca “mă mir că nu stârnesc o dezbatere civilizată, cu argumente, cu opinii etc.”, de ce vedeti numai ca se creeaza “o controversa”? Omu’ spune ca se asteapta la “dezbatere… cu argumente”, chiar controversa fiind, unde-i problema? Preocuparea pe care v-o atasati – “ce fel de preot” e acesta? – o am si eu si raspunsul ma incanta.

          • Eugenia says:

            Imi cer scuze. Nu am acea preocupare.
            A fost doar o exprimare nefericita.

      • maria mirabela says:

        chiar n-ati inteles de ce nu starniti o dezbatere civilizata,cu argumente,cu opinii?ptr ca oamenii deja au dezbatut,cu sau fara argumente,au ajuns la adevar,au tras linie ,unii credem ca daca am trai 1000 de ani tot ar mai fi ceva de aflat,astia suntem rebelii,altii afla totul pana la 30,astia sunt conservatorii.Dincolo de adevarul lor e intunericul si un dusman care incerca sa faca putina lumina.Noutatea pocneste rutina peste cap,daca la final aflam ca n-am fost atat de destepti pe cat ne credeam?Nu incercati sa-i trageti de creier ca nu-i din elastic………
        De fapt eu as avea o alta nemultumire-de ce nu scrieti mai mult?mai des?

        • iBobia says:

          Simt eu nevoia acum sa va cer scuze! Nu intentionam sa va trag la raspundere. Ideea interventiei mele era sa incurajez demersurile parintelui pentru sustinerea discutiei argumentate sau macar deschise, in general vorbind. Iar formularea mea, cu “preocuparea”, nu a fost, probabil, chiar inspirata,

        • iBobia says:

          Mi-as permite sa fac o gluma si, totodata, sa exprim o speranta, cum ca culmea elasticitatii tocmai creierul o reprezinta.

  32. pr. Marius says:

    apropo de dezbaterea asta. Într-o zi apare la biserica mea un călugăr, de la o mănăstire importantă, frecventată și idolatrizată din Moldova, cu un „odor”: o piatră pe muntele Sinai, în care ar fi imprimată imaginea rugului aprins. Am mai auzit despre „minunea” asta și de pe multe alt site-uri ortodoxe. problema era că eu mai văzusem undeva acel tip de piatră, la Antipa, în București. Nu l-am crezut. A zis că revine ziua următoare. M-am dus acasă, și din câteva căutări pe net am descoperit că era o piatră răspândită pe întreg pământul, interesantă, seamănă chiar cu o fosilă vegetală, și, normal, izbitor, cu imaginea unui tufiș. Însă nu e rugul aprins, și nu se găsește doar pe Sinai. A doua zi i-am zis călugărului. Am fost privit cu suspiciune. Dar după ce i-am spus mai multe mi-a zis: „Important e ca oamenii să creadă în minuni”. Exact cuvintele astea. M-au marcat. L-am întrebat ce se întâmplă atunci când oamenii descoperă că ceea ce tu le prezinți ca minune e un fenomen natural; nu a știut ce să-mi spună. Iar eu, am rămas pentru el un Toma necredinciosul, un preot impostor care contestă o minune pe care multă lume o acceptă și nimeni nu o contestă. Slujim amândoi, în continuare în aceeași Biserică Ortodoxă. Dar dreptatea în credință o înțelegem foarte diferit.

    http://www.doxologia.ro/cuvinte-duhovnicesti/rugul-aprins-de-pe-muntele-sinai-se-gaseste-intiparit-pe-toate-pietrele-de

    https://en.wikipedia.org/wiki/Psilomelane

    P.S. felicitări pentru acest blog – un strop de luciditate într-o ortodoxie prost înțeleasă

  33. Hristos a inviat, parinte Ioan !

    Va apreciez articolele si personal sunt sceptic fata de fenomenul numit “sfanta lumina de la Ierusalim”. Dar, de dragul dezbaterii am sa incerc sa aduc cateva contraargumente la opinia dvs.
    Primul contraargument ar fi ca este destul de dificil sa pastrezi un “secret” timp de aproape o mie de ani, timpul de cand avem marturii despre venirea acestei lumini. E putin probabil ca patriarhii Ierusalimului sa-si transmita un secret despre o falsa minune de la unul la altul vreme de 1200 de ani si faptul sa nu se dea in vileag in mod clar pana la urma. Sigur, au existat intotdeauna voci sceptice insa mult prea putine si bazate pe simple speculatii. E greu de crezut ca pana acum nu s-ar fi scapat nimeni macar din anturajul vreunui patriarh si sa dea minciuna in vileag. Din acest motiv, ideea ca lumina ar fi o contrafacere este cel putin neplauzibila.
    A doua obiectie pe care as vrea sa o aduc este ca daca lucrurile stau intr-adevar asa cum spuneti, atunci inseamna ca toti patriarhii Ierusalimului sunt niste mincinosi intrucat prezinta un simbol drept o lumina supranaturala. E ca si cum ar fi o conspiratie a tuturor patriarhilor unul dupa altul. Iarasi, putin plauzibil.
    Al treilea lucru, ma indoiesc ca, chiar daca toti patriarhii ar putea tine secretul pentru ei, ar putea sa-l tina si fata de anturajul si apropiatii lor. Omul e om, se stie. Nu poate pastra la nesfarsit un secret fata de toata lumea. Inevitabil, la un moment dat, cineva din apropierea sa va afla adevarul, si tot la fel de inevitabil, adevarul se va scurge mai departe. Insa pana acum nu vad nimic de genul asta. De aceea v-as intreba, cum puteti explica toate aceste obiectii ale mele? Va multumesc anticipat pentru raspuns.

    • Eugen says:

      Domnule Voiculescu, sa știți ca Patriarhul de la Ierusalim nu susține ca acea lumina vine din cer. El însuși coboară si aprinde lumânarea de la o candela din mormânt care arde vesnic. Din cate stiu, numai in Romania exista aceasta “credința” cum ca lumina de Sf. Pasti, ar porni din cer.

      • Ioan-Florin says:

        exact! Și nici rugăciunea pe care o rostește în sfântul mormânt nu invocă vreo coborâre a unui lumini din cer.

        • Ioan-Florin says:

          nici dvs nu ați citit articolul pe care l-am recomandat. Păcat. Ați fi înțeles de acolo ce vrea să spună Eugen.

          • Elena says:

            L-am citit. Patriarhii Ierusalimului insisi nu au raspandit aceasta credinta in minunea pogorarii luminii , ci ideea a aparut la un moment dat ( cum, de la cine, de ce? -nu se stie) iar ei nu au incercat de/a lungul timpului sa o combata, ci i-au lasat pe oameni sa creada ce vor, ei doar au impartit lumina credinciosilor fara comentarii.( poate pentru ca nu voiau sa creeze confuzii, dezamagiri etc) Am inteles bine? Dar ce afirma fostul Patriarh Diodor in 2008 combate ideea din articol, cum ca Patriarhul nu a afirmat niciodata ca lumina coboara in mod nefiresc etc. Acuma, e vorba de un singur patriarh care relateaza despre experienta primirii luminii, ceilalti nu au spus nimic despre marele eveniment ? Sa fie credibila marturia unuia singur? Dar de ce sa scorneasca o asa enormitate?

          • Ioan-Florin says:

            🙂 ei, vedeți că începeți să vă puneți întrebări? Și deja ați început să nuanțați lucrurile.

          • Elena says:

            Imi vine greu a crede ca fostul patriarh a scornit o asemenea poveste cu buna stiinta. Daca sa zicem ca de-a lungul vremii patriarhii au preferat sa ii lase pe oameni in naivitatea lor si stiind ca ar crea confuzii s-au abtinut sa spuna ca lumina e de fapt simbolica dupa ce oamenii se entuziasmasera , marturia lui Diodor I ma face sa imi pun semne de intrebare serioase. Pentru ca nu ar avea absolut niciun motiv sa scorneasca “presupusa” sa experienta din Sf Mormant. Ar fi putut pur si simplu sa se abtina de la comentarii.

      • Cu siguranta nu doar in Romania este credinta ca focul ar fi miraculos. Daca ar fi asa, atunci pelerinii din alte tari precum Grecia, Serbia sau Rusia nu si-ar da cu focul prin par, peste maini etc ca sa arate ca nu ii arde. Apoi exista carti scrise de teologi greci (numai eu am vreo 3 acasa) care sustin explicit miracolul sfintei lumini. Unul din ei este episcopul Auxentios al Foticeii care si-a scris chiar teza de doctorat despre asta si el sustine autenticitatea miracolului. Apoi am o carte scrisa de un arhitect grec pasionat de istorie (nu ii retin numele momentan) care si el sustine cu argumente si cu documente autenticitatea minunii. Sigur, noi putem sa fim sceptici. Eu insumi inclin sa fiu sceptic. Dar afirmatia ca doar romanii ar crede ca lumina e miraculoasa e pur si simplu falsa. Iar patriarhul Ierusalimului, chiar daca nu afirma explicit ca lumina e o minune, tot se face vinovat de minciuna fiindca intretine o iluzie si o superstitie a populatiei. Asta bineinteles in cazul in care chiar e o minciuna. Ganduri bune.

    • Ioan-Florin says:

      Adevărat a înviat. Nu mă puneți pe mine să judec Patriarhul Ierusalimului. Eu judec ce se întâmplă acolo.
      Nu au vorbit despre asta doar „voci bazate pe simple speculații”. S-au spus multe lucruri pentru cine are urechi de auzit. Am mai recomandat cuiva un articol foarte serios, scris aici: https://onthewaytoithaca.wordpress.com/2010/10/19/the-holy-light-of-jerusalem-debunked/#contents12 . Iată un frgament dintr-un comentariu:

      „no body search takes place – neither by monks nor by guards!… Also enlightening is another video (5:16-5:40) in which Archbishop Aristarhos of Constantina and Elder Chief Secretary of the Jerusalem Patriarchate explicitly verifies that NO body search is performed. Unfortunately the video is in Greek, but I’m sure somebody can translate it for you. The same applies for this video here (5:16-5:40, 7:03-7:15). It shows the locum tenens of the Patriarchal throne, Metropolitan Cornelius of Petra, declaring just a few days before he received the Holy Fire in the place of patriarch Irenaeus, that the holy fire is a natural light, lit by the patriarch from the Sanctuary Lamp! And when he was asked about the «miracle», he gave the following answer: «The miracle is the prayer that sanctifies the light.» (The light which supposedely comes from heaven!!)

      Pe urmă, în același articol este citat protopopul G. Metallenos, profesor de Teologie la Atena și o voce de mare autoritate în Biserică și care, vorbind despre rugăciunea rostită de patriarhul Ierusalimului in Sf Mormant, spune

      “[…] there is not even a mention (not even a hint) about an immaterial light descending from above at that moment, but it is implied that the light is only natural and is lit in memory of the Risen Christ”.

      Deși Metallenos este unul dintre susținătorii miracolului, recunoaște totuși că

      “when a specific Patriarch has faith and the grace of God, then the miracle takes place. When faith is lacking, the oil lamp may be used.”

      Mai este citat arhiepiscopul grec Nikifor Theotokis, un mare învățat, care pe la 1880 spunea că

      „the light doesn’t miraculously descent from heaven, but is lit by the Patriarch and then distributed sanctified to the faithful, with the church being unable to cure “the people’s vulgar perception”

      Citiți tot articolul. Se spun lucruri foarte interesante.

  34. Părinte, îmi permit să vă sugerez un subiect de studiu care o să vă ajute să înțelegeți ce se întâmplă cu acei oameni: se numește “disonanță cognitivă” , este un fenomen destul de bine cercetat și înțeles, și are puterea de a schimba percepția și morala cuiva. Dumneavoastră creeați în cei oameni o puternică disonanță cognitivă. Îmi permit să vă sugerez și o carte, scrisă de doi colaboratori ai lui Festinger – care explică și analizează fenomenul în diferite contexte. Sunt convins că o să vă ajute să înțelegeți reacția aceea de dușmănie, care vă doare atât. Cartea este aceasta: https://www.edituraherald.ro/s-au-facut-greseli-dar-nu-de-catre-mine-detail#.VyoCXYSLSWg

  35. Cercetati says:

    @pr.Marius, despre dendrite crystal aveti dreptate ca se gasesc si in alte parti , totusi numai pe Sinai au fost gasite dendrite care miros a Sfinte Moaste , spalate si apoi sparte , fiindca unii au luat din locul imprejmuit de unde nu este voie sa se ia aceste pietre .

    • pr. Marius says:

      aia care am văzut-o nu mirosea nici cum. Așa cum mai mult ca sigur nu miros nici cele de acolo. Oricum arată identic cu pietre de același gen din Australia, SUA sau orice altă parte a lumii.

  36. Sunt ochi ,sa nu vedem ; sunt urechi, sa nu auzim…sunt gura ,sa nu vorbesc …

    In Sambata Mare a luat foc Biserica orthodoxa sarba din Manhattan. Slujba fusese dimineata ,focul a fost pe la 4 pm. Nu sunt fatalitati e cel mai important .
    Era biserica ortodoxa ridicata pe la 1800 si ceva. Foarte frumoasa – museu pentru toti ce treceau pe acolo si doreau s-o viziteze .O bijuterie in mijlocul lumii moderne.
    A ramas doar fatada ,din caramida rosie ,veche.
    O vom reconstrui ,chiar de nu vom putea sa -i dam “patina vremii” dar nu disperam .
    Ce m-a socat mai tare ca focul ( ceva electric ,caci nu se aprind lumanari ) au fost comentariile romanilor din Ro . ( stirea a aparut in ro media si exploatata in Sfanta zi de Paste , cu o ura si agresivitate de neimaginat .
    Si se numesc oameni…..

  37. Hristos a inviat !

  38. Maria Serafima says:

    Părinte,

    Sunt o cititoare din umbră a sfinției voastre. Am crezut şi eu în Lumina de la Ierusalim fără să îmi pun prea multe întrebări (acum mă mir cum de nu m’am interogat de’a lungul timpului cu privire la acest subiect din moment ce prin formarea mea sunt o persoană care lucrează cu surse istorice, documente și mărturii), nici nu m’a interesat prea tare subiectul din moment ce nu pe minuni se întemeiază credința mea. Însă citindu-vă articolele, argumentul cu lipsa mărturiilor la Sfinții Părinți a avut un rol hotărâtor pentru mine. Sunt mai degrabă sceptică acum, însă tot nu îmi pot da seama care e explicația, cum s’a păstrat secretul.

    În rest, vă mulțumesc pentru articolele folositoare. Îmi dați nădejde că încă mai există șanse, mai ales ca nu de puține ori am fost tentată să părăsesc ortodoxia pentru catolicism din cauza habotniciei, a extremismului, a ignorantei pe care le vedeam în jurul meu.

  39. Poate ca acest eveniment a aparut mult mai tarziu, astfel incat Sfintii Parinti nu-l mentioneaza undeva in scrierile lor. Nu s-ar putea oare ca o minune sa apara la un moment dat si sa dureze pana la un moment dat? Poate aceasta sa fie o explicatie pentru care evenimentul nu a fost consemnat de catre Sfintii Parinti? Intreb si eu! (Tot ca dvs mi-am pus problema “minunii” Sf. Spiridon cu caramida la Sinodul din 325 sau a palmuirii lui Arie de catre Sf. Nicolae)

    • Ioan-Florin says:

      atunci, dacă a apărut mai târziu, să nu ne spună nimeni acum că s-a întâmplat dintotdeauna și să nu mai inventeze nimeni „măturii” din mileniul I. Dincolo de asta, mai târziu să fi apărut, o asemenea minune dacă ar fi fost recunoscută de Biserică, era cu neputință să nu ajungă în sinaxare, în slujba Învierii etc.

  40. Vionote says:

    Fan-tas-tic! De-a dreptul fantastic!
    Citesc comentariile acestea si nu-mi revin: parca sunt ca un fel de târguiala, “eu ti-am spus”, “el mi-a aratat”, “nimeni n-a spus”, “nu am vazut nimic”, “vecina mea a fost acolo”, “cititi si veti intelege”, “s-a spus si pe Youtube”, Wikipedia, Goooooogle….
    Cum este posibil sa dezbateti atat de aprig daca este sau nu este minune cutare sau cutare lucru?
    Si daca este minune – credinta voastra va fi mai mare?
    Si daca nu este minune – credinta voastra va fi mai mica?
    De fapt, in ce credeti? In niste oameni (mai mult sau mai putin sfinti) care au spus sau au tacut despre o minune?
    Eu credeam ca credinta este altceva…
    Hm, sa stiti ca, in continuare cred ca credinta este altceva.

    • mihaela iacovache says:

      “Iar credinţa este încredinţarea celor nădăjduite, dovedirea lucrurilor celor nevăzute.” Epistola catre Evrei cap 11

  41. Diana says:

    Este un articol exceptional! Felicitari atat pentru cunostintele dumneavoastra vaste, cat si pentru claritatea cu care exprimati un aspect atat de evident! Salutari din Statele Unite! O sa ma abonez la acest blog, intrucat merita!

  42. Bogdan Vasile says:

    Bravo parinte. Felicitari pt articol! Hristos a inviat!!!

  43. Laur says:

    E normal sa fim nedumeriti daca aceasta minune nu a fost pomenita la inceputul crestinismului.

    In primul rand, abia in secolul 4 a fost construita biserica deasupra sfantului mormant.
    Apoi, nu stiu daca la inceputul crestinismului Invierea Domnului a fost sarbatorita de toti crestinii la aceeasi data, este posibil ca asta se se fi intamplat dupa un anumit sinod, dvs. parinte probabil stiti mai bine.

    Exista o minune referitoare la Sf Lumina consemnata in anul 1326:
    http://www.crestinortodox.ro/paste/sfintele-pasti/minunea-la-sfantul-mormant-martirul-sfintei-lumini-anul-1326-118434.html

    Eu cred ca sensul acestei minuni (coborarea Luminii sfinte la Sf Mormant de Inviere) este actual, pentru ca Sfanta Lumina vine doar de Pastele ortodox, nu la cel catolic sau protestant si vine numai la ortodocsi, nu la ceilalti crestini care serbeaza Pastele pe aceeasi data ca ortodocsii – lucru aratat de minunea la care am facut referire in linkul de mai sus. Minunea din anul 1326 arata ca Sf Lumina nici macar nu vine la Sf. Mormant! Daca ortodocsii nu slujesc la Sf Mormant ea vine acolo unde slujesc ortodocsii!

    Atunci cand Sfanta Cruce a fost atinsa de un mort acesta a inviat – aceasta minune s-a facut ca sa se arate ca aceea este chiar Crucea pe care a patimit Mantuitorul, nu s-a facut ca cei care nu cred in Dumnezeu sa creada – asta a fost cu totul un scop secundar, nu scopul principal.

  44. Mihaela says:

    ca orice semnalare si ca orice incercare de demitizare, este un act de curaj ceea ce ati facut aici. si totusi….pentru prostimea din care fac si eu parte – nu sunt teolog si nici cu o credinta fantastica nu ma pot lauda, nici macar nu stiu toate randuielile pentru pomenirea celor adormiti :(:(- credeti ca vom avea o pozitie oficiala vreodata in privinta asta, a Luminii de Paste? un fel de …ghid pentru fraierele ca mine? va multumesc frumos!! trebuie sa recunosc, m-a obosit foarte tare acest subiect…iar cand nu-mi puneam problema asa cum ati scris pe blog, gandul mititel la ACEA Lumina chiar ma odihnea….:(

    • Ioan-Florin says:

      nu trebuie să priviți lucrurile așa: că vă „odihnea”. Uneori – poate chiar de multe ori – ne „odihnesc” niște lucruri neadevărate, dar comode, nelămurite sau prost lămurite etc. „Odihna” asta nu e odihna cea bună, nu e odihna în adevăr. De altfel, Mântuitorul nu la odihna asta ne cheamă, ci la odihna dobândită prin efort și cunoaștere: „Caută și vei afla”, „cercetați”, „cunoașteți” etc.

  45. danielvla says:

    Mai fratilor,
    V-as intreba, sunteti ortodocsi?!
    Intreb pentru ca nu-mi imaginez ca niste ortodocsi si mai ales niste preoti ortodocsi sa poate fi contestatari ai acestei mari minuni a Ortodoxiei.
    Incredibil ce citesc aici!
    Cum le-ati explica miilor si zecilor de mii de crestini, care de-a lungul ultimilor ani au fost martori la aparitia acestei Sfinte Lumini, ca e lumina de la o candela din Sfantul Mormant?!
    Cum ramane cu faptul ca acea flacara, in primele minute nu arde?!
    Cum ramane cu faptul ca unora li se aprind lumanarile din senin?
    Cum ramane cu faptul ca pe la 1500 si ceva, din coloana bisericii Sf-ului Iacob a tasnit lumina, atunci cand ortodocsii nu erau lasati sa intre la slujba din Sambata Mare?!
    Cum ramane cu marturiile atator greci, care nu sunt din Romania, unde ziceti ca numai aici se stie ca Lumina vine din Cer?!
    Cum ramane cu fulgerele care se plimba printre oameni (eu n-am fost acolo, dar o persoana de incredere le-a vazut)?!
    Cum ramane cu mingile de foc care zboara prin biserica Invierii?!
    Cum ramane cu flacarile in care e invaluit uneori Sfantul Mormant?!
    Cum ramane cu marturia patriarhului Diodor?!!
    http://www.crestinortodox.ro/paste/saptamana-patimilor/marturia-patriarhului-ierusalimului-diodor-i-aprinderea-sfintei-lumini-71124.html
    Cum ramane cu arabii palestinieni ortodocsi care striga, canta, bat din tobe “Doamne da-ne din Cer Lumina”?!!

    • Ioan-Florin says:

      dar eu te-aș întreba dacă asta e Ortodoxia ta. „Flacăra care nu arde”, „lumânări care se aprind din senin”, „mingi de foc”, „arabii care bat din tobe”..??? Eu îți zic de Sfinții Părinți și tu îmi spui de arabii care bat din tobe. Ai citit ceva din tot ce-am scris pe aici? iar când dracul o să-ți arate mingi de foc din cer, „semne și minuni mari”, cum zice Evanghelia, ce-ai să mai faci? Tot ăsta o să-ți fie criteriul Ortodoxiei tale – dacă or bate arabii din tobe?
      după perspectiva pe care o ai, Trupul și Sângele Domnului nu e nicio minune în Liturghie. Nu vede nimeni mingi de foc, nu bate nimeni din tobe..

        • Ioan-Florin says:

          te rog să mă ierți, dar pur și simplu nu mai am chef de comentarii infinite, care îmi mănâncă spațiul paginii și repetă aceleași lucruri. Tot ce spui, „Agheasma, moaștele, icoanele, vindecarile minunate, Taborul, Iordanul care se întoarce înapoi” – TOATE acestea sînt în Scripturi sau în Sfinții Părinți și în slujbele Bisericii. De un „foc” din cer care se coboară numai la Ierusalim nu au auzit și nu au scris Sfinții Părinți, nici măcar Grigorie Palama în secolul 14, nici slujbele Bisericii. Plus că tot spectacolul cu tobe și cu lumânrăi aprinse din senin, cu mormântul zăvorât etc. nu are nimic din duhul minunilor lui Hristos. dar pentru asta îți trebuie alți ochi ca să vezi, nu ochii care văd mingi de foc.

          • danielvla says:

            Sa ma iertati si pe mine!
            Nu aveam de gand s-o mai lungesc, dar … asa fac nedreptii: cenzureaza dreptul la replica pentru a se indreptatii pe ei insisi si vederile lor inguste.
            Tocmai Sf Grigorie Palama vorbeste despre “energiile necreate”, “lumina dumnezeiasca necreata”, “iesiri naturale ale lui Dumnezeu” etc. Sfintii Parinti n-au vorbit niciodata despre America. Inseamna ca acel continet nu exista? Au vorbit ei despre Sfantul Mormant sau nici acesta nu e real?

          • Ioan-Florin says:

            1)„Sfintii Parinti n-au vorbit niciodata despre America.”
            Sf Părinți n-au vorbit nici despre motorul cu aburi. Au vorbit exact despre ce ne trebuie pentru mântuirea noastră.

            2) „Sf Grigorie Palama vorbeste despre “energiile necreate”, “lumina dumnezeiasca necreata””
            Și? Este aceasta lumina de la Iersulaim? păi dacă era, o spunea Sfântul, pentru cei care n-o mai caută în umilința rugăciunii inimii, ci în sunetul tobelor arabilor.

  46. Ioan Sperling says:

    Acum încet încet se vor stinge reactiile pe tema asta. Va propun ca următoare tema: Dumnezeu nu există. De ce? Pai nu există dovezi ca ar exista. Desigur unii părinți spun ca da, dar sunt mii si mii de oameni care ii cred mincinosi. Nimeni nu a dovedit ca Dumnezeu există! Este cam tot cu lumina o problemă de credință fără substrat real! (Dumnezeu sa ma ierte ca sunt nevoit sa spun toate astea!) Si după ce terminam cu Dumnezeu putem continua cu sfinții. Desigur putem inversa ordinea. Ce face un Sfânt sfânt? Minunea? Pai tocmai ne-am pus de acord ca nu avem nevoie de minuni si ca mai repede sau mai tarziu le demonstram cu sau fara argumente ca fiind escrocherii.

    • Ioan-Florin says:

      hai, domnu Ioan, că dacă vă recitiți „argumentul” dvs., singur îmi cereți să-l șterg de pe pagină 🙂 Răspund la întrebări cu un anumit standard totuși.

      • Ioan Sperling says:

        1.iertati-ma ca nu ma ridic la nivelul dumneavoastra.Dumnezeu ne da minte cat ne da.Nu -i vina mea ca am asa putină după cum nu-i meritul dumneavoastra ca aveti asa multa.
        2. Si findca sunt prost si dumneavoastra nu si fiindca sunt oaie si dumneavoastra pastor eu intreb si dumneavoastra ar trebui sa răspundeți ; dar asta am lamurit-o mai sus nu raspundeti decât cand doriți. Ma intreb la ce bun mai sunt preoții si mintrea multa ca de tâmpit ne putem tampi singuri.
        3.Daca tot doriți sa ștergeți ceva stergeti ipoteza asta pe care refuzati sa o continuati pana la capăt. Daca Lumina e înșelătorie atunci patriarhii sunt escroci. Da sau nu?
        4.Daca aveti mai multa minte ca mine (foarte posibil/probabil) cum se face ca dumneavoastra va pierdeți cumpatul si ma jigniti? Jignitul, denigrarea, înjurăturile sunt intotdeauna din lipsa argumentelor.
        5.Daca ati înțeles ca ati gresit in comportamentul dumneavoastra fata de mine nu e nevoie sa va cereti scuze eu va iert si fara ele iar dumneavoastra aveti greseli mult mai mari decât aceasta fata de mine. Pentru astea mi-asi face griji. Alin stefanescu mai sus constata lipsa iubirii din mesajul cuiva (nu-l știam atat de grabit in concluzii) eu nu vad bucuria Sfintelor Paști in mesajele dumneavoastră, nu vad bucuria pe care o aduceți prostimii cu “descoperirea” dumneavoastra, nu vad decat bucuria auto-multumirii. Va îngrijiți de ziua cand se va descoperii ca Lumina e o escrocherie??? Sa asteptam mai întâi sa vina această zi. Apoi vom vedea daca va fi cazul câți isi vor pietde credința din cauza asta. Nu cred ca vor fi mulți pentru ca oamenii nu si au pierdut credința nici cand au aflat ca multi preoti au grade in serviciile de informatii. Dumnezeu sa va lumineze ca sa ne puteti lumina pe noi astia mai prosti!

        • Ioan-Florin says:

          domnule Sperling, eu nu v-am jignit, nu v-am înjurat, nu v-am făcut prost. De ce vă agitați și insinuați asta? Am spus doar că argumentul dvs. cu „existența lui Dumnezeu” nu este un standard de discuție. Pur și simplu nu pot să duc o discuție cu astfel de argumente, atâta tot. Mâine o să vină cineva care o să-mi spună că Domnul a spus „Eu sînt lumina lumii”, iar Ierusalimul e în lume, deci lumina de la Ierusalim e Domnul. Cam așa este argumentul dvs., pe care vreți să-l iau în serios.
          Ați pornit mesajul smerindu-vă și l-ați terminat urechindu-mă. Până la urmă, care dintre cei doi sînteți dvs.? nu trebuie să-mi răspundeți, doar să vă întrebați pentru dvs. de ce v-ați aprins așa.

          • Ioan Sperling says:

            Acum nu ma credeti mai tâmpit decat sunt.”Întrebări cu un anumit standard” poate pune doar cineva cu un anumit standard! Ne lovim iara si iara de aceeasi problema:daca intrebarea nu are un anumit standard (citeste idioată) nu are nici cel care intreaba pentru ca nu ar pune-o. Daca lumina e inselare este si cel care o aduce ca nefiind produsa de el! Comparatia dumneavoastră este atât de inteligență pentru mine ca ma depășește total;sincer nu înțeleg ce ar avea comun ce am spus eu cu exemplul dumneavoastră.Ce insa înțeleg chiar asa redus este ca v-ati eschivat sa răspundeți intr-un fel sau altul la intrebarile care se subintelegeau. In schimb vi se pare ca v-am urecheat. Nu am facut-o cand o fac o fac direct cu cuvinte f.clare. Dar si aici la mica mea atentionare (care recunosc ca a fost) dumneavoastra nu v-ati smerit di ati ales contraatacul.De aici urmatoarea mea intrebare: ce vârstă aveti? Nu mi fac iluzii in privinta unui raspuns 🙂
            Ultimul dumneavoastră intrebare (ca deh oamenii deștepți raspund cu intrebari numa prostii cu raspunsuri) ma face sa cred ca dupa dvstra Lumina ar fi o inselare satanica? Daca da ma intreb fraierul ala de tangalache nu putea sa dea lumina aceasta pentru protestanți sau vreo secta oarecare? De ce sa ne întărească cu ea tocmai pe noi ortodocșii in credință ani de-a randul? Nu de altceva dar odată credincios nu cred ca dovedirea inselarii prin lumina ar mai putea distruge credința. Minunile vazute sunt bune pentru necredincioși dar dupa botez împărtășanie nu mai au asa mare importanta.

          • Ioan-Florin says:

            🙂 îmi sînteți foarte drag, serios. Sînt convins, simt că sînteți un om bun. Repet, nu am vrut să vă jignesc. Eu sînt așa, mai polemic, nu am așezarea bătrânilor (de ce să nu vă spun vârsta, dacă tot m-ați întrebat? nu e nici un secret, am 45). Dacă nu punem întrebări la un standard așteptat, nu înseamnă că sîntem proști. Eu însumi pun frecvent astfel de întrebări. dacă nu vă luam în seamă, dacă vă disprețuiam cu ceva, nu vă răspundeam. Sînt multe com,entarii pe care nici nu le mai public. Iar dacă nu v-am răspuns la întrebarea cu patriarhul, este pentreu că, v-am spus, nu mă puneți pe mine să judec patriarhii de Ierusalim. Eu doar am atras atenția asupra primejdiei unor minuni care nu sînt mărturisite de Sfinții părinți, nici de Sinaxarele Bisericii, nici de slujbele ei – și până la urmă am demontat și atâtea pretinse alte „mărturii”.
            În rest, nu mă mai întrebați pe mine. Nu înseamnă că mi-am răspuns la toate întrebările. Dimpotrivă, am pus mai multe. „Căutați și veți afla” este îndemnul Domnului. Dar vă spun un lucru. Sfinții Părinți spun, de multe ori, că până și diavolul poate lua chipul luminos al lui Hristos. Până și prorocii mincinoșți vor da „semne mari și minuni”. Așa că, nu căutați minunile! Acesta este mesajul meu, în esență. Ortodoxia nu este a minunilor, oricât ne-ar sminti pe noi spusta asta. Ortodoxia are Tainele ei, are rugăciunea inimii pentru vederea Luminii, are Liturghia pentru focul din Cer, are aghiasma pentru sfințirea noastră, are Sfinții Părinți pentru mărturii, nu mulțimile de la Ierusalim.

  47. Parinte, credeti ca diavolul trimite halucinatii credinciosilor adunati in Biserica sfantului Mormant? Cam asta reiese din replica sfintiei voastre de mai sus. Blagosloviti si ma iertati

    • Ioan-Florin says:

      🙂 dar eu te întreb mai întâi: diavolul poate apărea în chipul luminos al lui Hristos?

      • Pai poate aparea, dar nu in Biserica Sfantului Mormant si nu simultan catorva mii de crestini ortodocsi practicanti, cu monahi si cler cu tot. Nu imi spuneti ca la Ierusalim la sfarsitul saptamanii patimilor la Mormantul Domnului are loc o inselare satanica in masa.

        • Ioan-Florin says:

          nu îți spun asta. Dar dacă poate apărea chiar și în chipul lui Hristos, atunci minunea în sine nu este o garanție. Nici măcar precizarea „simultan câtorva mii” nu spune nimic, din moment ce însuși Domnul ne avertizează că „semnele și minunile” îi vor corupe nu doar pe unii, nu doar „câteva mii”, ci „chiar și pe cei aleși”.

  48. Ioan Sperling says:

    Va credeam mai tânăr. Mulți înainte! Dacă tot nu dormim hai sa va mai pun întrebări.
    1.Nu credeți ca unii au nevoie de minuni?
    2.Ati trait minuni altele decât sfintele taine?
    3.Daca da v-au daunat?
    4.Nu credeți ca momentul de a deschide acest subiect in Săptămâna Luminată 🙂 nu e cel mai potrivit?
    5.Nu credeti ca tactul in pastoratie are mare importanță? (Sf. Pavel zeul necunoscut)
    6.Nu credeti ca astfel de probleme trebuie pornite de sus in jos?
    7. De acord cu nu căutați minunile dar care este conduita cand dam de ele?
    8.Ce ne facem cu duhovnicii care privesc in viitor ca mine in trecut?
    9.Cu icoanele asa zise făcătoare de minuni?
    10.Cum putem sa nu credem in minuni dar sa continuam a crede in minunile din Sfintele Taine?
    Sper ca nu-mi răspundeți cu 10 intrebari 😉
    Eu am trăit foarte multe minuni fara sa le caut una dintre ele a facut din ateul din mine un credincios de pe o clipa pe alta. Culmea am indoiala ca ar fi putut fi de la cel rau dar lucru asta ma întărește: daca diavolul poate asa ceva cu atât mai mult Dumnezeu! Eu unul ma cred destul de limitat dar sunt departe de a fi naiv, credul ba asi spune sunt prea neîncrezător cand vine vorba de minuni. Am trait minuni sisunt un bun observator asa ca stiu ca minunile sunt minuni doar pentru unul iar restul nu le vad desi sunt defatasau au fost chiar implicați in ele. Nu știu daca Lumina de la Ierusalim este o minune dar imi place sa cred ca da. Argumentul cu părinții nu au vorbit de ea e “tare” dar nu e decât un argument. Se prea poate sa nu fi vrut sa o faca pentru ca nu au trait minunea asta sau nu erau convinsi de ea. Poate Lumina a inceput sa vina mai târziu. Putem face tot felul de supoziții…..

    • Ioan-Florin says:

      „1.Nu credeți ca unii au nevoie de minuni?”
      – când Sf Părinți erau întrebați, vrei să vezi minuni, ei răspundeau, vrem să ne vedem păcatele, nu minuni. Așa că nu tot ce „avem nevoie” e bun și de folos.
      2.Ati trait minuni altele decât sfintele taine?
      3.Daca da v-au daunat?
      – Am trăit, minuni personale. Nu am vorbit despre ele, nu am chemat martori, nu am zis nimic nici chiar mie. Am fost mut, am mulțumit Domnului și mai mult nu am gândit.
      4.Nu credeți ca momentul de a deschide acest subiect in Săptămâna Luminată:) nu e cel mai potrivit?
      – să nu fim farisei. Numai fariseii spuneau „nu este momentul potrivit ca să etc.” Orice moment este potrivit să vorbim despre dreptatea lui Dumnezeu, despre Sfibnții Părinți, orice moment este potrivit să ne îndoim. Toma apostolul s-a îndoit în ziua Învierii.
      5.Nu credeti ca tactul in pastoratie are mare importanță? (Sf. Pavel zeul necunoscut)
      – „Tactul” nu înseamnă să spui la negru, alb.
      6.Nu credeti ca astfel de probleme trebuie pornite de sus in jos?
      – de foarte multe ori în Biserică, „problemele” au fost puse de jos in sus. În secolul 7, de pildă, ca să vă dau in fugă un singur exemplu, un simplu călugăr, Maxim Mărturisitorul s-a impotrivit tuturor Patriarhilor din acel timp (mai putin celui de la Roma, care i-a dat dreptate). Până la urmă, dreptatea a fost a călugărului de jos.
      7. De acord cu nu căutați minunile dar care este conduita cand dam de ele?
      – conduita este să spunem că nu le merităm și să le ținem în taină. Așa spunea și Hristos: „Mergi și nu spune nimănui”.
      8.Ce ne facem cu duhovnicii care privesc in viitor ca mine in trecut?
      – îi cinstim ca pe niște părinți ai noștri. Dar ne rugăm pentru dreapta socotință în toate.
      9.Cu icoanele asa zise făcătoare de minuni?
      – nu sint „asa-zise”, sînt chiar făcătoare de minuni. Dar asta numai prin credința noastră. Se povestește în Evanghelii cum mulțimile „îl imbulzeau pe Iisus”. Totuși, numai când vine și se atinge femeia „cu multă credință”, abia atunci Iisus se oprește și spune: Am simțit o putere ieșind din mine. Deci, nici de Domnul Insuși nu ne folosește să ne atingem fără credință.
      10.Cum putem sa nu credem in minuni dar sa continuam a crede in minunile din Sfintele Taine?
      – Să credem în minuni așa cum ne învață Tradiția Bisericii. Cine a spus să nu credem în minuni? asta este interpretarea dvs.

  49. Ioan Sperling says:

    1-2-3 Toată viața Iisus a facut minuni sigur a spus “nu spune nimănui” dar si “du te si spune cât bine ti-a făcut ție Domnul”. A facut minuni in ascuns dar si in fata la peste 5000 de oameni. Dacă fiecare care a trait aceste minuni tinea pentru el niciodată nu ar fi ajuns Iisus “cu putere multa” si nu ar fi schimbat masele.La fel martirajele care sunt alte minuni. Exemplu cu vederea păcatelor este pentru cei care mănâncă carne nu lapte adică pentru cei multi.
    4.Indoiala lui Toma a fost înainte de Pogorarea Sf. Duh, apoi au fost nenumarati cei care au crezut fara sa fi văzut cei care au crezut fara sa le fi aprins lumânarea singura in Ierusalim de Pasti.
    5.Ce altceva a facut Sf. Pavel decât asta? Adevarul era ca exista un SINGUR Dumnezeu nu unul printre multi altii!
    6.Tot un singur calugar s-a pus curmezisi in 1500 si a înjunghiat biserica a doua oară grav!
    7. Spune cat bine ti-a facut tie Domnul
    8-9 Poate cei care cred in Lumină au credință sau poate au nevoie sa fie întărită? Ce ar fi insemnat sa o fi oprit pe femeie ca nimeni nu s-a vindecat prin atingerea hainelor lui Iisus. Sau pe orbul din naștere. Sau pe cel pe care credinta celor 4 si perseverenta lor l-au salvat?
    10. Oare Lumina de la Ierusalim nu este tot o Tradiție nescrisa cine hotărăște ce este si ce nu este tradiție? Dumneata nu!

  50. meme says:

    parinte, e un semn foarte bun ca lumea ridica bolovanii si loveste, virtual vorbind si nu numai (oare e careva fara pacat, ca sa isi permita asa semetie??). asta inseamna ca sunteti viu. 🙂
    deci continuati linistit sa ridicati probleme si sa starniti mintile lancezite, pentru ca daca vrem sa ne mantuim, cu intrebarile trebuie sa calatorim!
    ce ma uimeste pe mine e usurinta cu care oamenii catalogheaza preotii si credinta acestora, in functie de vreo teleogumena, traditie, parere, practica sau obicei religios. ”aha, acuma stiu cu ce fel de preot am de-a face, aha, gata, am inteles ce hram poarta acest smintitor” etc. 🙂

    categorisirea asta fara substanta, rost sau justificare imi aminteste de un episod vazut la o slujba in satul meu. un preot tanar, abia numit la noi, nu a stiut de un obicei al locului – fara legatura cu randuiala bisericeasca, dar cu mare cautare printre credinciosi – asa ca a sarit peste detaliul respectiv. imediat, gospodinele cu ochi de acvila au observat ca parintele nu a implinit obiceiul si au inceput a-si da coate, cu mana la gura, semn de mare mirare si indignare. comentariile lor au fost delicioase, dar si dureroase: ”vazusi, fa, ca nu făcu cum trebuie?” . ”da, fa, vazui. nu stie nimic, oare ce o invatat la scoala aia de popi? sa stii ca nu e un popa bun, saracul!” 😀

    asa ca, parinte, tineti-va bine, ca vor mai urma destule categorisiri ”binevoitoare, pline de frateasca dragoste” si profund ”crestinesti”! 🙂
    atata sa nu se intample: sa i se nazara vreunei ”inalte fețe” cu limuzina, atentionata in prealabil de niscaiva ”frati”, sa va traga de urechi sau sa va pedepseasca pentru delict de opinie sau pentru libertatea de exprimare, cum am vazut ca se mai intampla in Biserica noastra, din nefericire.
    sanatate si curaj, parinte!

  51. MariS says:

    Mare curaj aveţi, părinte. Curajul acesta nu este pe placul noilor farisei şi cărturari. Mulţimea, ca şi acum 2000 de ani, va fi de partea lor. Aşa că nu e de mirare că veţi avea de pătimit. Dar .. merită să luaţi crucea.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s