pom cu mere

Tare dragi mi-o fost animălile. Vite, oi, cai, ce n-am țânut acasă. Da’ știi cum? Că doară tu ai copii. Ca pe niște copilași. Să fi văzut cum le purtam, cum le țăsălam, uiti-așa stătea păru’ pe ele. Cunoșteam bine la animăli, că de la unșpe ani am crescut între ele. Cum se încălzea oleacă, tătă toloaca era a mea. De-aia zâceam mai-nainte: undi să plec eu di nebun? Cum să lăs animălile?
Acuma, nu pot să zâc că eram saraci să facem foamea. Da’ eram mulți în casă și nu ne mai ajungeam cu banii. Că un chil de lapte era mai ieftin ca un chil de apă. Tu ești plecat de mult, nu mai știi cum e treaba în țară. Mucizește lâna prin poduri și nu ți-o mai cumpără nimenea, că nu le mai trăbă astăzi poclăzi. Hai că mai pui pi masă ce găsăști prin ogradă, da’ un ban tot îți trebuie pisti tot un’ ti duci.
Și cum zâceam, mă sună frate-miu într-o sară. Că ce face mama, că cum suntem. Da’ eu eram tare tulburat și parcă nu mă lasa gândurile. Și frate-miu face că:
– Scoțianu’ mai caută un om la treabă, o zâs să te-ntreb dacă nu vii încoace.
Frate-miu o zâs așa, într-o doară, că știa că mie nu-mi trebuie. Da’ eu fac:
– Hai că vin.
Așa am zâs, dintr-odată. Parcă mi se făcuse negru dinaintea ochilor. Și-n sara aia, mă crezi, am dat tăti animălile din ogradă. Animăli bune, cum altfel, crescuti cu mâna mea. Am lasat un cal ș-o giuncă, să aibe mama grijă, și eu am vinit aicișa. Da’ n-am vrut să dau calu’, că era tare blânduț. Și mama o zâs:
– Măi, să nu dăm calu’, că e bun.
Și uite-așa am venit la Glasgow. Da’ eu, tăt cu gându’ la animăli. Când am văzut eu aici polog de oi și de vite, mi-o dat lăcrimile. Parcă le vedeam pe-ale mele. Da-ntr-o noapte, visăz eu un pom cu mere. Asta însamnă nacaz și lăcrimi. Și îndată sun pi mama.
– Mămucă, e bini calu?
– Bini, zâce ea.
Da’ eu am sâmțât ceva.
– Mămucă, ce-i cu calu?
– Apăi ce să fie, nu-i bini, că o dat o mașină pisti el.
Uiti asta însămna pom cu mere. Da’ altă noapte am visat un strigoi, că intrasă în casa noastră. Și când s-o dat la mine, i-am tăiet capu’ cu coasa. Și sara o sun pi mămuca.
– Mămucă, da’ ce-i cu giunca noastră?
– Apăi ce să fie, am zâs c-o pierdim, așa o fost di bolnăvioară.
Da’ acu să făcuse bini. Eu cre’că strigoiu’ cela era moartea giuncuții. Hei, câte n-aș putea eu să-ț povestesc. Până dimineață stăm aicișa. Că eu când spun, parcă mă mai răcoresc pi suflet, uite-așa.

This entry was posted in Jurnal scoțian. Bookmark the permalink.

5 Responses to pom cu mere

  1. adi dragoș says:

    suntem provocați de abuzuri emoționale greu de înțeles… prea triste unele vieți de suflete calde 😦

  2. iBobia says:

    “prea triste unele vieți de suflete calde”

  3. Carmen says:

    Poate nu-si aduce aminte, dar cred ca mai tot romanul cinstit viseaza pomi cu mere. Cand doarme. Cand e treaz, viseaza o casuta si-o vacuta. Si daca e de la tara si daca e de la oras. In Scotia. In Canada. In Italia. In Spania. In Australia… Am zis o rugaciune pentru dansul si ai lui, sa dovedeasca. Amin.

  4. andrumatei2 says:

    .. și în Germania. Acum, eu sunt printre cei care toamna asta au cules din merii pe care nu i-a pus el, dar dar tot mi-s dragi și tot ai mei zic că sunt. Șî tari mult o mai dat merii șeia di nu i-o crescut niminea, numa´ Dumnezău drăguțu´, că amu´și de dragu´ lor ne-am așezat lângă dânșii. Iaca numa´ nu mi-o dat prin cap să-l rog pe părintele să-i sfințească și pe dânșii, când o vinit. Da´ io sfinți Dumnezău drăguțu´, așe cum poartă de grijă și la barza chioară. Părinte, dar ce mult se lungesc rădăcinile la sufletul matale, de-și trag seva asta dulce pââână în țara unde bărbații poartă fuste. S-a lăsat o liniște peste mine, de am auzit glasuri de copii culegând piersici în ograda străbunicilor. Măi-măi ce chiot! Părinte, dar oare Dumnezeu ne iartă că nu mai suntem copii? Iaca și io, un boț de humă de ici, de colo…

Leave a Reply

