suflet de bancher și socoteli meschine

Mi-am zis că nu mai citesc siteuri românești, că mă enervez. Dar azi nu m-am abținut și, așa mi-a trebuit, m-am enervat să găsesc că un bancher împarte românii în hoți și proști iar un scriitor important crede că problema asistaților sociali sunt „țiganii și popii”.

Pe mine nu mă miră că, între un hoț și un prost, dl Ion Țiriac declară că preferă hoțul. Dl Țiriac a făcut un miliard de dolari la viața sa, pentru care a avut de-a face în mod sigur și cu hoți, și cu proști, deci știe ce spune. E greu să-l contrazici. Deși eu cred că în afaceri nu subestimează nici proștii.

Dar nici nu trebuie să ai un miliard de dolari ca să crezi asta în România. Dl Țiriac spune cu voce tare ceea ce foarte mulți români gândesc la ei în casă, doar că pe ei nu-i întreabă nimeni. Hoțul e rău doar când îți ia din casă, altfel, mai ales când îi mai scapă printre degete câte ceva și pentru ceilalți, este admirat și lăudat cu o serie nesfârșită de eufemisme: „se descurcă”, „e uns cu toate alifiile”, „e băiat deștept”, „știe să învârtă lucrurile” etc. Ce să ne mai ascundem, ăsta e adevărul despre noi: hoțul e respectat, și de domnul Țiriac, și de românul de rând, pentru că în urma lui, are dreptate milionarul, tot mai pică ceva. Or cu „prostul” nu se poate negocia. Am văzut și la românii ajunși să lucreze în Occident mentalitatea aceasta: străinii sunt niște proști, noi am face lucrurile mult mai bine. Dar ce atâta filosofie, când avem cele mai bune exemple la noi acasă. În ce țară din lume mai sunt aleși parlamentari direct din aresturile poliției? În ce limbă din lume mamele își mai alintă copiii cu expresiile „hoțomanule” și „hoț mic/ hoață mică”? Așadar, nu fiți proști să stați în stradă la mitinguri, că n-o să vă iasă nimic, mai bine învățați cum să furați -, cam ăsta e mesajul către popor al celui mai bogat român.

Domnul Ștefan Agopian, în schimb, nu e un om bogat, de aceea are frustrări mai mici: în România, scrie domnia sa, nu e rău să fii țigan sau popă, pentru că aceștia sunt „asistați social”. Țiganii, spune scriitorul, pentru că „primesc bani pentru puradei”. Dar, din câte știu eu, nu există o lege specială pentru copiii de țigani. Primesc bani cât primesc și românii pentru copiii lor. Inclusiv dl Agopian, care are doi copii, a fost și el un „asistat social”, câtă vreme a încasat alocațiile pentru creșterea lor. Atunci de ce disprețul ăsta pentru „puradei”? Alte probleme sunt cu țiganii în România, dacă vrem să vorbim serios despre subiectul acesta.

Cât despre preoți, se caină domnul Agopian, sunt asistați pentru că „primesc salariu de la buget”. Trec peste aberația că a primi un salariu de bugetar e totuna cu a fi asistat social. Chiar nu înțeleg ce-a vrut să spună dl Agopian. În realitate, preoții (inclusiv preoții armeni) primesc de la bugetul de stat doar în jur de 60 la sută din salariul alocat lor prin lege, restul având să fie completat cu venituri din parohie. Dacă este de unde. Pentru că cele mai multe parohii din România sunt alcătuite din cele mai sărace sate. Își închipuie dl Agopian că acolo curg nunți, botezuri și înmormântări de milioane? Când eram preot de țară, acum vreo douăzeci de ani, în ziua de salariu nu numai că nu primeam nimic, dar mergeam cu bani de acasă ca să-mi plătesc taxele și impozitele pe salariul meu virtual. Iar de vreo cincisprezece ani nu mai am contract cu Biserica și nici carte de muncă, adică sunt preot „voluntar”. La mine la biserică nu sunt taxe, n-am niciun salariu, nu cer bani pentru nimic, nici măcar n-am cheia de la cutia milei. Bun, înțeleg că sunt „prost”, după criteriile d-lui Țiriac, dar dl Agopian cel puțin n-are suflet de bancher și atunci de ce să fiu insultat de domnia sa?

În diasporă suntem sute de preoți români care în timpul săptămânii muncim cot la cot cu credincioșii din parohiile noastre, ca să avem din ce să ne întreținem și, adesea, din ce să plătim duminicile chiria unei biserici. Sunt multe orașe în lume unde trăiesc mii de români și unde singura instituție care ajunge până la ei este biserica: și loc de rugăciune, și loc de socializare, și școală românească, și circumscripție electorală, și birou consular, și bibliotecă, așa cum avem la Glasgow 5000 de volume, între care și cărțile scriitorului Ștefan Agopian. Am cumpărat totul din banii noștri, n-am primit niciun leu de la stat. Nu-l costă nimic pe statul român aceste adevărate ambasade onorifice din diasporă. Contează asta cât de puțin la socoteala meschină a „asistaților sociali”?

Dar părintele Nicolae Tănase de la Valea Plopului, care are în grijă 400 de copii abandonați? Mi se pare un caz în care un singur preot asistă statul român și nu invers. Dar preoții din cele mai sărace parohii de prin Moldova, care au înființat și administrează cămine sociale, unde cei mai nenorociți copii au parte de o masă caldă și de puțină mângâiere? Și aceștia sunt tot „asistați social”? Dar preoții care nu fac „afaceri de milioane de euro anual”, așa cum se înfierbântă imaginația scriitorului Ștefan Agopian, cei care stau prin spitale la capul bolnavilor, cei care se îngrijesc, numai ei știu cum, să nu se dărâme de tot monumentele istorice, sau cei care își fac datoria pur și simplu, de ce să fie insultați de dl Agopian, doar pentru că printre ei, așa cum se întâmplă în toate instituțiile, există și personaje rapace? Doar pentru că acestea din urmă sunt mai vizibile? Să scrie atunci despre ele dl Agopian, iar eu am să fiu primul care să-l susțin, pentru că eu însumi am scris despre ele.

Și la urmei urmei, care e problema unui salariu de la stat pentru preoți (și care există în multe țări europene occidentale)? Dincolo de înțelegerea de la secularizare, când statul român s-a angajat ca în schimbul averilor bisericești confiscate să plătească salariile clerului, eu cred că preoții, mai răi sau mai buni, așa cum au fost mereu, fac pentru oameni slujba pe care au făcut-o dintotdeauna: le botează copiii, îi cunună, le îngroapă morții, le pomenesc părinții și strămoșii iar duminică de duminică le citesc Evanghelia. Iertați-i că nu mai sunt ca sfinții apostoli, dar nici nu mai puneți asupra tuturor stigmatul Iudei.

Advertisements
This entry was posted in Jurnal scoțian. Bookmark the permalink.

13 Responses to suflet de bancher și socoteli meschine

  1. Ion says:

    În afară de propoziția cu ieșitul la mitinguri (care, apropo, spre final începuseră să fie exploatate de opoziția politică, deci nu prea mai era protest civic), articolul este excelent! Acuzele fără discernământ la adresa Bisericii și a preoților se înmulțesc în ultima vreme, parcă vedem Apocalipsa din Biblie transpusă în realitate.

    • "Un protestatar civic" says:

      @Ion Este ceva pernicios in afirmatia dvs., care striveste chiar paradigma intregului articol, iar ca sa intelegeti bine, retineti ca punctul de pornire al articolului a fost ca dl. Tiriac ii considera prosti pe cei ce manifestau, da…peste jumatate de milioane de romani, iar hotii erau da…cei cu deciziile pe furis, pe care omul de afaceri roman ii prefera. Fiecare citeste ce-i convine, dar sa mai si pretinzi ca apreciezi articolul cand ii negi tocmai puntul de plecare, mai filosoficeste spus, premisa, imi pare greu de “digerat”.

      Altfel, o bucurie sa il recitesc pe parintele, chiar imi era dor de mintea sa limpede si treaza.

    • cartheo says:

      Total de acord! 🙂

  2. Pentru ca dl.Agopian .nu are habar de cum se organizeaza si functioneaza biserica din diaspora . Doar ca are gura mare ar putea sa afle ,nu doar sa arunce cu venin .

  3. Viorica Niscov says:

    Subscriu în totalitate la spusele , de fapt amare, ale Părintelui. E jalnică, grosolană și neproductivă judecata în alb/negru aruncată stupid asupra unor întregi categorii de oameni. E jalnic și nedrept că nu se vede, cel mai adesea, decât răul, nu și binele făptuit. Mulțumesc Părintelui pentru excelenta postare.

  4. saas says:

    Tocmai citisem si eu pe Digi24 . Probabil ca ei atita pot, atita stiu, atita scriu si gindesc. Din nefericire nu sint nici primii nici ultimii. Cred ca acest mod de a gindi are tendinta de a deveni norma locala. Problema este ca lumea citeste si prin repetitie inceapa sa creada . Poate ca gresim pierzind timpul citindu-le toate ineptiile si ar merita sa le mai imputinam auditoriul.

  5. Lucian Postu says:

    Well, dom’ părinte, am să-mi iau din nou sarcina de a fi oaia neagră şi am s-o spun direct : cît timp preoţii decenţi nu vor urma exemplul lui Isus şi nu vor dărîma tarabele daniel-cioboţilor care predomină în BOR, îşi vor merita, într-o măsură anume, blamul de a fi socotiţi la fel cu lipitorile ambalate în patrafir.
    Este o vreme pentru blajinătate şi o vreme pentru chirurgia cancerului.

  6. Camix says:

    Soluția nu ar fi să nu citești site-uri românești, ci să nu citești site-uri de politică. Sau știri politice. Desprinderea de politică e cea care… salvează.
    Altfel… ar fi frumos să citești siteuri românești. Despre evenimentele culturale, despre trăirile românilor, altele decât cele de organizarea imposibilă a țării. Nu punem la cale România în acel fel…

  7. Buna dimineata , father si welcome back 🙂

    Cateva comentarii la articolul sfintiei voastre , foarte lucid si bine scris , ca de obicei . Facute pe text de la sfarsit spre inceput.

    Mai intai , problema unui salariu de la stat pentru preoti chiar exista. Vorbeam cu un coleg rus de la teologie pe tema asta . Aici in Rusia termina anual studiile teologice peste cinci sute de viitori preoti si asta doar in Moscova. Nici unul dintre acesti preoti nu primesc salariu , si totusi se descurca. Nu prea imi dau bine seara cum , dar se pare ca membrii parohiei ruse sunt mai evlaviosi si constientizeaza ca sursa de venit a preotului sta in mainile lor . Apoi faptul ca clerul nu depinde de stat se pare ca are anumite avantaje , dintre care cel mai relevant e faptul ca statul nu ishi permite sa se amestece cu nimica in viata Bisericii . In acest sens la rusi orele de educatie religioasa au loc doar duminica in incinta Bisericii si nu la scoala , cu exceptia scolilor speciale aflate sub patronajul Bisericii. Decat sa depinzi de Leviatan , mai bine te lipsesti de bruma de bani cu care te tine legat de el .
    Legat de domnul Agopian , chiar nu merita sa iti bati capul cu un scriitor care e sau ateu , sau nepracticant , sau , mai delicat vorbind , un profan , adica nu are nici cea mai mica tangenta cu viata Bisericii. Desi e cam greu sa nu pui la suflet categorisiri atat de rautacioase . E mai grav insa cand afirmatii de acest gen vin din partea celor care sunt chemati sa apere Biserica . Angajati de Stat evident . Imi amintesc ca anul trecut am ajuns de 14 octombrie la sfanta Parascheva la Iasi si eram cu sotia insarcinata, l-am rugat pe un preot sa o duca pe sotia peste rand sa se inchine la moaste . Gardianul la interventia preotului a lasat-o , apoi mi-a dat si mie drumul spunandu-mi :” Hai bă, că îți dă drumul popa să pupi moaștele” . Poate ca am eu tendinta judecatii aproapelui mai exacerbata , dar cand l-am auzit exprimandu-se atat de brutal la adresa Bisericii m-a cuprins o revolta nepuntincioasa , nici n-am mai putut sa ma mai adun sa ma rog cuvioasei. Daca cu astfel de brute ne pazim sfintii , e chiar aiurea legatura dintre Biserica si Stat.
    Dar ar fi si o explicatie fie si simplista la aluzia , deloc intamplatoare la tigani . Din cate am inteles, si in Occident suntem deseori confundati cu tiganii , pentru simplul motiv ca la ei furtul nu e privit ca ceva rau , ci ca perfect normal . Ca urmare , suntem priviti ca si popor de hoti , cam toti tiganii din Europa vorbesc romaneste .
    Last , but not least … anul trecut Ana Blandiana vorbea despre sinuciderea religioasa a Europei sii a fost acuzata de legionarism . Puteti comenta pe seama discursului ei ? https://vasilegogea.wordpress.com/2016/03/28/discursul-doamnei-ana-blandiana-la-decernarea-titlului-de-doctor-honoris-causa-universitatea-babes-bolyai-martie-2016-update-premiul-poetul-european-al-libetatii-2016-gdansk-p/

  8. Wolfgang says:

    Care e problema unui salariu de la stat pentru preoţi? Nu este nicio problemă, atât timp cât statul s-a angajat să plătească salariile clerului în urma secularizării averilor bisericii. Problemă este atunci când în afară de taxele oficiale pentru serviciile prestate, perfect normale de altfel, clerul primeşte, aşteaptă sau, mai rău, pretinde donaţii neoficiale pentru aceleaşi servicii, ceea ce este anormal. Imaginaţi-vă că ofiţerul de stare civilă care oficiază formalităţile de căsătorie ar accepta, aştepta sau pretinde o donaţie suplimentară pentru prestarea acestui serviciu. Vi s-ar părea normal? Evident nu, atât timp cât ofiţerul (preotul) este slujbaş al statului, iar primăria locală (parohia) a stabilit cuantumul taxelor care acoperă cheltuielile ocazionate de aceste formalităţi.
    Clerul insistă în luările sale de poziţii că biserica nu încurajează aceste obiceiuri. Dar biserica nici nu face nimic pentru a le stopa. Câtă vreme nu interzici explicit acceptarea acestor donaţii şi nu cercetezi şi sancţionezi toate cazurile de acest fel, practic le încurajezi tacit. Biserica ar putea spre exemplu majora aceste taxe oficiale, pentru ca ele să acopere toate, dar absolut toate cheltuielile bisericii şi ale slujitorilor ei ocazionate de aceste evenimente. Lipsa de transparenţă atunci când se lucrează cu bani este cea care trezeşte suspiciuni şi creează nemulţumiri, care fac valuri în mass-media. Spre exemplu cazul recent de aici https://republica.ro/z-parinte-multumim-eu-cred-ca-asa-e-bine-ce-i-s-a-intamplat-unui-nas-de-botez-dupa-ce-a-refuzat-sa-plateasca
    Înţeleg prea bine că sunt parohii mai bogate şi parohii mai sărace. Nu întâmplător derapaje ca cel de mai sus apar de cele mai multe ori în parohiile mai bogate. Nu întâmplător preoţii cu ţinută morală impecabilă au în grijă parohii sărace. Deci, îi iertăm pe preoţi că nu mai sunt ca sfinţii apostoli, deşi trebuie menţionat că tensiunile ce privesc gestionarea banilor au vizat inclusiv primele comunităţi creştine (vezi Fapte cap. 6 vers. 1 sau episodul Anania din Fapte cap. 5). Totuşi biserica ar trebui să facă ordine în propria ogradă pentru a curăţa multele uscături de care nu duce lipsă. Pentru că altfel uscăturile acoperă crengile verzi şi sănătoase pe care le-aţi menţionat în articol, iar la final imaginea care se vede de sus este a unei păduri uscate.

  9. Bună dimineața, părinte!

    Cu tot respectul pentru gândirea dumneavoastră curată, aș împărți, dar nu ca alții, pe preoți, în ,,preoți – adevărați slujitori ai Domnului” și ,,preoți afaceriști”, pentru cei din urmă având reținerea de a-i numi ,,pseudopreoți”.
    Între a vorbi despre un rău sau despre un bine, societatea ar alege să vorbească despre rău. Într-o țară în care smerenia patriarhului se rezumă la Mercedes, iar alți slujitori ai Domnului aduc bani de-acasă pentru cheltuielile bisericii, mă întreb dacă societatea nu e cumva ajutată să aleagă vorba despre ,,rău”.
    Eu unul am reținerea de a eticheta ortodoxismul, fie pentru că am cunoștințe limitate, fie pentru că nu cunosc toate problemele sale. Dar pentru că preotul parohiei noastre își însușește ilegal terenuri de livadă, sau le ofertează la prețul de nimic din ipostaza de preot sau întreprinde orice alt act ca să se îmbogățească, pare că înțeleg de ce societatea etichetează.
    Aici ar trebui să intervină BOR. Dar BOR veghează și nu intervine. Am evitat să spun ,,doarme”. Și dacă te gândești totuși că mulți români își au propriul lor dumnezeu, un alter-ego bun al său, prima poruncă nu amintește BOR-ului să intervină?

    P.S.: Am preferat să nu fug din casa Domnului pentru că unii sunt hoți. Dar nici pentru că alții sunt proști. Am căutat și voi căuta însă casa Domnului cea plină de smerenie, obiectivitate și lecții. Am și gasit-o, nu departe de mine. Atât fizic. Câr și online, pe site-ul dvs.

  10. anca says:

    parinte, de ce ati cazut in plasa asta? nu e asa de cand lumea? bine ati revenit!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s