Șapte capete despre vameșul Zaheu

image7-4

1. L-am întrebat odată pe starețul Clement: de ce căuta Zaheu să-l vadă pe Iisus? Ce-l interesa pe el cum arăta Iisus? Citește cu atenție, mi-a răspuns starețul. Evanghelia nu zice „căuta să-l vadă pe Iisus”, ci „căuta să vadă cine este Iisus”. Încă un profet ca atâția alții? încă un învățător de lege, încă un înțelept, încă un zelot venit să stârnească mulțimile contra romanilor? Chiar și omul cel mai păcătos nu este mulțumit cu viața lui și caută o rațiune sau o întâlnire care să-l schimbe, dar e sătul de morala obișnuită.

2. Bine, am zis, dar Iisus n-a făcut decât să se autoinvite în casa lui: „Zahee, coboară-te degrabă, căci astăzi trebuie să rămân în casa ta.” Ce-a fost așa de extraordinar în întâlnirea asta, ca să-l schimbe pe Zaheu? Multe, a zâmbit starețul. Considerația lui Hristos. Păcătoșii sunt obișnuiți să-i disprețuim. Iată, „toţi murmurau, zicând că Iisus a intrat să găzduiască la un om păcătos”. Dragostea. Păcătoșii se așteaptă să-i urâm. Comuniunea. Păcătoșii știu din start că sunt excluși, dar „Fiul Omului a venit să caute şi să mântuiască pe cel pierdut”. Bucuria. Cuvântul lui Hristos l-a bucurat pe Zaheu, zice Evanghelia, or păcătoșii se așteaptă să fie certați de cei drepți, nu invitați la vreun motiv de bucurie.

3. Dar de ce zice Evanghelia că s-a suit într-un copac? De ce nu i-a stat Domnului în drum, pentru că nu era un oarecare, era totuși mai-marele vameșilor. E un sens spiritual aici, a răspuns starețul. Ca să-l vezi pe Hristos, trebuie să faci efortul să te înalți un pic dintre păcatele tale, măcar cât te-ai urca într-un copac.

4. Dar de ce zice Zaheu, „dacă am nedreptăţit pe cineva cu ceva, întorc împătrit”? Nu putea să întoarcă o singură dată, n-ar fi fost de-ajuns? Sunt două înțelesuri aici, a răspuns starețul. Sensul literal este că orice păcat te face de patru ori vinovat: întâi față de Dumnezeu, apoi față de conștiința ta, a treia oară, față de cel căruia i-ai greșit, a patra, față de societatea pe care ai corupt-o prin păcatul tău. Iată de ce Zaheu a simțit nevoia să-și răscumpere împătrit fărădelegile sale.

5. Iar sensul mistic, a continuat starețul, este să ne amintească de cele patru trepte prin care se lucrează păcatul în om: venirea gândului păcătos, gândirea gândului păcătos, hotărârea de a-l urma și, în sfârșit, fapta propriu-zisă. Nu greșești o singură dată păcătuind, ci de patru ori greșești, pentru că de patru ori te-ai fi putut opri.

6. Am spus atunci: și eu sunt păcătos, vreau și eu să întorc împătrit. Întoarce o dată pentru conștiința ta, a spus starețul, Hristos le-a întors pe celelalte trei pentru tine.

7. Și eu sunt păcătos, am insistat, vreau și eu să mă urc într-un sicomor, să văd cine este Hristos. Urcă-te pe cruce, a spus starețul, de acolo se vede Hristos cel mai bine.

Advertisements
This entry was posted in Jurnal scoțian. Bookmark the permalink.

9 Responses to Șapte capete despre vameșul Zaheu

  1. Ermil says:

    Nu mai e nimic de adăugat sau comentat.
    Mulțumesc. Bucuria lui Zaheu să o aveți! 🤗

  2. Alin Stefanescu says:

    Multumesc, parinte!

    Mai jos un comentariu mai matematic (ca sa nu zic contabilicesc – v. si Steinhardt despre diavolul contabil si Dumnezeu boier).

    Se poate “demonstra” ca doar o mica parte din averea lui Zaheu a fost obtinuta intr-un mod ilegal, mai precis – maxim “o optime din avere”! Se spune ca “Iată, jumătate din averea mea, Doamne, o dau săracilor şi, dacă am nedreptăţit pe cineva cu ceva, întorc împătrit.” (Presupunand ca nu se imprumuta) ca sa poata realiza cele de mai sus, prima oara Zaheu da jumatate din averea sa saracilor. Apoi, pentru a intoarce impatrit, ii mai ramane la dispozitie cealalta jumatate din avere. Ca sa intoarca impatrit Zaheu, maxim un sfert din aceea jumatate ramasa a fost obtinut intr-un mod “nedrept” (ilegal). O patrime dintr-o jumatate este o optime din avere obtinuta ilegal. 🙂 qed

    Binecuvantati!
    Alin

  3. Marcelina Popa says:

    Minunat! ❤
    Eu mă întrebam astăzi cum ar trebui adaptat acel “jumătate din avere” la un om obişnuit, care nu e nici bogat, nici sărac. Dacă are copii, jumătate din avere ar fi prea mult pentru el.
    Sau asta se aşteaptă doar de la cei care şi-au câştigat averea în mod necinstit?

  4. condeiblog says:

    Eu am rămas cu gândul la acest urcat pe cruce. Ca expresie, o îmbrățișăm numaidecât pentru că sună minunat. Dar în faptă… Nu mai este vorba că dai o parte, jumătate, sau împătrit. Te dai tot!

  5. Cu respect și admirație pentru dumneavoastră, adaug o matematică a legii evreiești pe care o împlinea Zacheu: ,,Dacă un om fură un bou sau o oaie şi-l taie sau îl vinde, să dea cinci boi pentru boul furat şi patru oi pentru oaia furată“ (Exodul 22:1).

  6. RADU JECU says:

    Minunat, multumim!
    Ati putea sa ne dezvaluiti cine este staretul Clement?

  7. RADU JECU says:

    Dar, totusi, ati putea sa ne spuneti mai multe despre el? Multumesc

  8. Ioana says:

    Sunt minunate până la lacrimi gândurile de mai sus… Mulțumim!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s