slujba de la Constanța: un caz-model pentru o discuție despre discernământul duhovnicesc

IMG_2916

I se atribuie Sfântului Ioan Damaschinul o vorbă amintită adesea în Biserică: „Binele nu este bine, dacă nu este făcut bine”. Agapie Criteanul o interpretează astfel, în Mântuirea păcătoșilor: „Lucrurile mari şi înalte, atunci când sunt făcute cu socotinţă proastă [adică fără discernământ – n.m.], sunt netrebnice, fiindcă Domnul nu priveşte atât la mărimea lucrului, cât la cugetul sufletului…”

Discernământul duhovnicesc este considerat de Sfântul Isaac Sirul (și de alți Sfinți Părinți) cea mai importantă virtute a unui creștin. Mai importantă chiar decât dragostea. Pentru că lipsa discernământului poate compromite până și cea mai bună faptă a omului. Degeaba îmi pun viața pentru aproapele meu, de exemplu, dacă o fac cu scopul de a fi lăudat de oameni: în acest caz nu mai este vorba de virtutea dragostei, ci de o trufie foarte periculoasă. 

Cam așa e și cu odovania Înaltului Teodosie: o lucrare altminteri bună, o slujbă a Bisericii, despre care însă ne putem întreba, după cum a fost organizată, dacă nu cumva i-a lipsit tocmai virtutea discernământului duhovnicesc. Nu contest bunele intenții ale arhiepiscopului de la Constanța, dar nici nu pot să nu văd la ce au condus ele în mod concret. Tot Părinții Bisericii spun că roadele unei lucrări sunt măsura duhului care a inspirat-o.

Și ce roade a adus această lucrare? Tulburare și dezbinare în rândul credincioșilor din Biserica mare. Un val uriaș de ironii despre „repetarea învierii”. O delimitare stânjenitoare din partea Patriarhiei. Expunerea calomnioasă a celorlalți episcopi care „n-au avut curajul Înaltului Teodosie”. (În realitate, odovania praznicului s-a slujit peste tot, dar nimeni n-a făcut din ea o demonstrație și nici n-a instituit zile de post „locale”!) Și toate acestea cu o participare la slujbă de trei-patru sute de credincioși dintr-un oraș de 300 000.

Degeaba se supără acum Înaltul că presa a luat în derâdere „repetarea Învierii” și că lumea n-a înțeles rostul slujbei de odovanie, când însuși purtătorul lui de cuvânt a anunțat pe pagina sa de facebook, în stilul glumițelor căznite cu care ne-a obișnuit, „Învierea 2.0” (sic!). Până la urmă asta a înțeles toată lumea, că e vorba de o reluare a slujbei Învierii. Inclusiv Patriarhia, care a ținut să precizeze că „adevărata slujbă a Învierii Domnului din acest an a fost oficiată în toate bisericile din Patriarhia Română în noaptea de Paști”. Invierea 2

Și chiar o pastișă a Învierii a fost la Constanța slujba de marți seară, prin adăugarea unor gesturi liturgice specifice doar utreniei pascale și pe care nu le mai prevede tipicul odovaniei: chemarea „veniți de primiți lumina!” și împărțirea ei credincioșilor. Cu propriile sale argumente se contrazice același purtător de cuvânt al Arhiepiscopiei postând pe Comentariufacebook tipicul odovaniei, unde se spune clar: „toate ale praznicului, ca în săptămâna luminată și Liturghia ca în ziua de Paști”. Așadar, e vorba de „săptămâna luminată” și „Liturghia pascală”, nu de utrenia Paștilor și de ritualul premergător. Nici măcar la vecernia Învierii (învierea a doua, cum îi spun credincioșii) nu se mai împarte credincioșilor lumina, pentru că simbolul ei rămâne legat, atât mistic cât și liturgic, de momentul unic al nopții pascale.

Unii au invocat libertatea pe care tipicul bisericesc i-o acordă „celui mai mare”, dar e la bunul simț că această libertate are limitele ei și nu poate instrumenta după bunul plac (sau pentru „dorințele neîmplinite” ale credincioșilor, cum sună comunicatul Arhiepiscopiei Tomisului) unul dintre cele mai importante simboluri liturgice ale Bisericii Ortodoxe universale. Ce-ar fi dacă un episcop ar decide mâine să împartă lumina pascală în fiecare duminică, pentru că tot e ziua învierii Domnului?

Dar eu altceva aș vrea să-i întreb pe teologii de la Constanța, poate au aflat asta de la ierarhul lor: care a fost rațiunea pentru care, credincioșilor care au vrut să se împărtășească la Liturghie, li s-a impus un post de 3 zile? 

Sigur că episcopul locului poate rândui în situații excepționale un post local. Dar dacă odovania Paștilor și Liturghia ei au fost cele ale tipicului obișnuit, cum n-a încetat să se justifice Înaltul Teodosie, atunci de ce nu se puteau împărtăși credincioșii așa cum o fac firesc la oricare altă liturghie sau sărbătoare: adică ținând doar zilele de post rânduite de Biserică pentru toată lumea. De ce să postească în plus față de creștinii din celelalte eparhii? Ce este așa excepțional la Constanța? Nu cumva pentru că simulacrul de Înviere avea nevoie, ca să fie și mai convingător pentru credincioși, de un simulacru de post?

Până și din acest aspect se vede improvizația teologică sub care a stat slujba de marți seara de la Constanța.

În sfârșit, pentru că e al doilea articol pe care-l scriu despre Înaltpreasfințitul Teodosie, vreau să precizez că n-am nimic special împotriva sa și îi respect harul arhieresc pe care l-a primit în Biserică. N-am scris niciodată despre acuzațiile care i s-au adus și nici nu mă interesează culisele Arhiepiscopiei Tomisului. Profit de acest articol și ca să protestez public împotriva titlului sub care ziarul „Adevărul” de ieri a înțeles să citeze articolul meu anterior: „ÎPS Teodosie, umilit de un preot ortodox”. Evident, nici măcar un singur rând al meu nu poate susține o asemenea interpretare, dezonorantă în primul rând pentru mine, dacă ar fi câtuși de puțin adevărată. Altfel, n-aș fi scris acel articol dacă n-aș fi simțit că, într-un moment în care și așa există destule motive de tulburare între credincioși, unele atitudini publice ale Înaltului Teodosie au început deja să polarizeze credincioșii în jurul unor ținte false.

Și n-aș fi revenit acum, dacă n-aș fi văzut la subordonații săi obrăznicia de a ne lua pe toți de proști, livrându-ne ca unor creduli dovezi de „curaj” și „mărturisire” acolo unde, din păcate, este mai degrabă un caz-model al unei deficiențe de discernământ. De studiat inclusiv la facultatea de teologie din Constanța.

99 thoughts on “slujba de la Constanța: un caz-model pentru o discuție despre discernământul duhovnicesc

  1. Domnul va decide, și timpul poate să cearna articolul acesta ca și reacțiile presei, iar purtarea IPS Teodosie să rămână model.
    Discernământul este cea mai înaltă virtute nu înseamnă neapărat cea mai importantă, poate să însemne și cea mai inaccesibilă.

        • unde dai și unde crapă 🙂 Eu am vrut să vă spun că n-ar fi propovăduit Părinții o virtute inaccesibilă. Nicio virtute nu este inaccesibilă – doar desăvârșirea ei.

          • Să ne aducem aminte cele trei trepte ale ierarhiei bisericești: curățitoare, luminătoare, desăvârșitoare, ca nu cumva să confundăm ucenicul cu virtuosul.

  2. Hmmm.
    Am auzit o vorba care tare mult mi-a plăcut: ”lui i s-a pune”. (asta e vorba lui Ghiță).
    Ca cel mai bine stie Dumnezeu. Si El e cel ce pune.
    Fiecaruia in dreptul lui (vorba asta e a parintelui Pimne Vlad).
    Și i s-a pune si celui ce zice, si celui despre care zice. După cum a socoti El.

  3. N-am apucat sa scriu ca eu il iubesc pe IPS Teodosie. Pentru rîvna sa neobosită. N-am mai vazut un ierarh care sa slujeasca el insuși in fiecare zi, in fiecare noapte. Nu am cum sa nu il prețuiesc. (Am incercat sa tin pasul cu el, am picat in nas dupa citeva zile…)
    Au dat in el cu pietre pînă la comanda HO. După roade se cunoaște pomul… Acuma se vede de ce.

    • „N-am mai vazut un ierarh care sa slujeasca el insuși in fiecare zi, in fiecare noapte. ”
      unde n-ați mai văzut? pe facebook n-ați mai văzut, altfel nu știm noi cum se roagă ierarhii.

          • Așa pare. Oare m-am înșelat ?
            Ați exprimat o dată o părere pe acest subiect cu alte argumente.
            Oare de ce continuați cu acest subiect? Să ne dovediți câtă dreptate aveți sau cât de mult greșește IPS Teodosie? Dar văd în finalul articolului că de fapt doriți să disciplinați și ” subordonații ” săi care au obrăznicia ” de a ne lua pe toți de proști ” Care toți ? Vorbiți în numele poporului? Doar politicienii exprimă vocea poporului.

          • Și pentru a ne întări convingerea că mult îl iubiți scrieți ” N-am scris niciodată despre acuzațiile care i s-au adus și nici nu mă interesează culisele Arhiepiscopiei Tomisului. ” .
            Dacă nu ați crede în calomniile aduse nu ați aminti de ele.
            Și oare ” Lucrurile mari şi înalte” făcute prin aceste postări ale dumneavoastră “sunt făcute cu socotinţă” ? Sau acest ” bine ” al dumneavoastră e ” făcut bine ” ?
            Așa în public pentru culturalizarea maselor.

  4. Imi pare rau ca n-am citit precedentul dvs. aritcol pe aceasta tema, dar cel de fata e excelent, ilustrând exemplar, prin cazul concret, admirabilele cuvinte atribuite Sf. Ioan Damaschinul. Din ce am putut citi si vedea e atata indignare printre credinciosi fata de bicisniciia ierarhului de la Constanta cu repetarea ad libitum a Învierii incat se poate prevedea o si mai accentuată indepartare a oamenilor de Biserica. Fiindca, dincolo de o masa inforrna needucata , lesne manevrabila care actioneaza automat potrivit unei traditii, nici ea obiect de reflecție, impresia, poate falsa , e ca foarte numerosi sunt cei carora nu le mai pasa de credinta, de Scriptură, de morala crestina. Curioasa mi se pare reactia de două parale a Patriarhiei. Curioasă dar previzibilă. Rezultă ca orice ierarh isi poate permite orice, sfidănd nu doar dogmatic și liturgic invătătura creștina, ci și normele de conviențuire sociala stabilite prin lege, in cazul de fata restrictiile impuse de pandemie. Atitudinea abuziva, trufașă, samavolnica a ierarhului de la Constanta este un antimodel detestabil.

    • Nu pot sa pun fotografie aici, sa ca pun un link spre o fotografie.
      de citit pot citi si eu.
      De inteles, cei ce stiu ce scrie aici, inteleg…

      • Eugenia
        Am scris și în articolul meu de mai sus, oare l-ați citit? „ca în săptămâna luminată” – dvs ați primit lumina pascală în săptămâna luminată? Și „Liturghia ca în ziua de Paști”. Liturghia! – nu ritualul luminii dinaintea utreniei pascale.

        • Săptămîna Luminată nu începe cu prima zi de Paști care e Duminica Învierii?
          Întreb.

          • ba da, dar așa cum a zis în tipic Liturghia „ca în ziua de Paști”, ar fi spus „toate ale praznicului ca în ziua de Paști”. De aceea precizează „ca în săptămâna luminată”.

  5. Nu a facut-o spre lauda parinte oricat a-ti incerca sa punctati anumite aspecte .Si cei nebuni pentru Hristos putem sa ii consideram ca se laudau in faptele lor? Singura lor lauda era Hristos .
    Si vreau sa va mai spun ca numarul prezentei credinciosilor reprezinta biserica nu cele 300000 de constanteni.Nu spune Mantuitorul “nu te teme turma mica?” .
    Abia astept un articol de la sfintia voastra cu privire la modul de inchinare ,venerare a sfintelor icoane si a sfintelor moaste in aceasta “era pandemica” .Se pare ca inaltii nostri cer sa ne inchinam altfel decat o faceam pina acum .De ce? Haideti sa tratam lucruri serioase nu Odovania lui Teodosie care nu a adus nimic in plus decat cele specificate de insusi Inaltul .Si altii au slujit Odovania .Asa este.Unii pastori si-au chemat turma cu glas tare,altii au marturisit in taina.

    • 247.000 urmaritori in timp real, in direct, 5 ore si jumatate, online.
      spune asta ceva? spune multe!

      • Eugenia
        Nici aici n-ați citit cu atenție. Știrea spune că au fost 247 000 de accesări ale clipului final de 5 ore, nu că au fost „în timp real, în direct” cum spuneți dvs. În direct au fost în jur de 8000, iar în timpul liturghiei au rămas online cca 3000 !!

      • Duminica trecuta de la Paris:
        @se recomanda ca toate parohiile sa aiba sticlutele de dezinfectant folosindu-se pentru a devirusa icoana dupa fiecare credincios .Aceasta cade pe umerii preotului ca sa se asigure ca masurile de igiena sint respectate.
        @se aduce ca exemplu un parinte ce impartaseste bolnavi TBC .Raspunsul de la Paris : se foloseste Putna ca exemplu cu 30 de cazuri de imbolnavire (bineinteles fara alternate detalii) apoi afirmindu-se ca parintele cu pricina ca si noi de altfel ne-am vaccinat contra TBC si a dezvoltat imunitate impotriva acestei boli
        @modul de impartasire a credinciosilor nu este clar(prin turnare ,model grecesc ,se va gasi ceva canonic )
        ……
        Nu vreau sa intru in polemici .As dori sa mai spun citeva cuvinte .Niciodata ,dar niciodata nu am avut vreodata un gind ca as putea contacta o boala dupa cineva care s-a impartasit sau a sarutat o icoana.Este prima oara cind mi s-a zdruncinat credinta ,cind am avut indoieli ,am avut intrebari .Asa cum sint eu-cu caderi si cu ridicari -dar marturisesc ca niciodata nu am avut indoiala ,suspiciune si tot ce se invarte acum in jurul Potirului , a sfintelor icoane si a sfintelor moaste si asta in numele ratiunii .
        Domnul sa ne acopere pe toti!

        • ThePilgrim
          – De aceea v-am întrebat atât de clar: „concret, cine și cum a cerut să ne închinăm altfel?”. Pentru că așa ați spus, că ierarhii ne-au cerut să ne închinăm altfel. Și îmi răspundeți că s-a cerut dezinfectarea icoanelor. Bun, dar care este schimbarea închinării?? S-a spus vreodată în învățătura ortodoxă că icoana este lemnul în sine, încât acum să vă smintiți că de ce dezinfectăm lemnul ei? Dar dacă o icoană putrezește, sau arde, sau se murdărește, nu ar trebui să ne îngrijim de ea de teamă că „schimbăm închinarea”? Mare grijă unde vă duc gândurile!
          – Am ascultat în direct și cu mare atenția conferința Înaltului Iosif. Rar mi-a fost, cu adevărat, să aud un cuvânt atât de inspirat și rostit pe nerăsuflate, două ore, ca o revărsare de Duh. Sper ca această cpnferință să fi fost înregistrată și să ajungă pe youtube. Ce-a spus acolo Înaltul despre preotul vaccinat a fost un răspuns la o ispită, nicidecum ceva neduhovnicesc. Nu e niciun fapt de credință că un preot vaccinat contra tbc împărtășește bolnavi de tbc. Dar chiar dacă n-ar fi fost vaccinat și ar fi făcut-o doar pentru credința lui, nu aceasta este calea de mijloc și dreapta socotință a vieții duhovnicești.
          – Dar cel mai important este ceea ce spuneți aici: „Este prima oara cind mi s-a zdruncinat credinta ,cind am avut indoieli ,am avut intrebari ”. Vă înțeleg foarte bine, dar acest lucru nu înseamnă neapărat ceva rău. Depinde numai de dvs cum veți folosi acest moment! Întrebați-vă dacă nu cumva credința dvs. avea nevoie de cunoaștere, de înțelegere duhovnicească, de provocare în sensul cel mai bun, pentru a verifica dacă nu cumva era sub puterea unor reflexe automate pe care nu le-ați detectat niciodată. Un singur lucru vă rog: nu vă lăsați purtat de prejudecăți și cerneți cu atenție cuvântul în inima dvs. Am trecut și eu prin astfel de episoade – dar până la urmă totul a fost o așezare a lucrurilor în mine, nu o sminteală.


          • Personal ,eu nu cred ca vom reveni prea curind la ceea ce este in acest clip(poate niciodata) .
            ….materie ,har,materie purtatoare de har,materie ce devine insusi Dumnezeu si ni se da noua spre mincare .
            Multumesc pentru gindurile cele bune.
            Pace !

    • în Grecia a fost o decizie sinodală. Și din câte știu, la ei nu s-a împărțit lumina în noaptea de Paști. În fine, ideea e că acolo avem o decizie a întregii Biserici.

      • Va inselati, Parinte. S-a dat lumina in Grecia, cautati pe youtube dupa cuvintele “Ἀπόδοσις τῆς Εορτῆς τοῦ Πάσχα 5/26/20”. Dupa judecata sf. vs. celebrarea festiva a Odovaniei este corecta la greci pentru ca a fost o decizie sinodala si gresita la IPS Teodosie pentru ca nu a fost o decizie sinodala. Unde este oare acel “Florin” care avea nepsis, trezvie, si care distingea intelept duhurile? Tineti in brate pe greci si calcati in picioare pe romani! Oare sa fie de la departare la care va aflati? 😦

        • Cosmin, dacă n-ați fi de ani de zile în Biserică, dacă n-ați fi trecut prin mii de pagini de teologie, dacă n-ați fi avut prieteni preoți și consilieri 🙂 , aș înțelege că nu înțelegeți! În Grecia a fost o situație specială cu toată Biserica: „At its April 1 session, the Holy Synod of the Greek Orthodox Church decided to transfer the public celebration of Holy Pascha to the leavetaking of the feast on the night of May 26-27.” (https://orthochristian.com/131435.html)
          Eu am întrebat în articolul meu: ce a fost excepțional la Constanța, ca să justifice acțiunea singulară a Ips Teodosie? Aici întreabă-te de duhuri! Am trecut toată Biserica printr-o criză liturgică, ieșim împreună din ea – nu facem cine separate.

          • Hristos S-a ínălțat!

            Şi chiar de-ar sta strîmb PS Teodosie, şi chiar de-ar fi făcut intenťionat vizibil exemplul său, cum credeți, Părinte, că puneți umărul la unitatea Bisericii după care cu toții tînjim?
            Părinții ne învață să acoperim cu pulpana hainei păcatul fratelui şi să ne rugăm pentru el. Spuneți că nu-l cunoaşteți pe PS. Poate faceți un efort să stați cu dînsul de vorbă sau să slujiți împreună. Dup-aia vorbim.
            Cum vom sta la o singură Cină cu Împăratul, aruncînd cu pietre de pe marginea Edingburghului în ce se-ntîmplă prin țară? Presupunînd prin absurd că aveți dreptate, unde e dragostea?
            Cine v-a chemat şi v-a dat această autoritate, ce hotărîre sinodală să vă exprimați judecățile singulare despre cine ce face în biserică de ani şi ani de zile? Poate trezvia asumată implicit? Am sentimentul că vă complaceți în acest rol de “conştiință vie” a bisericii, că vă place tulburarea şi popularitatea creată.
            Mi se pare că sîntem în plină contradicție.
            Cînd o să văd aici pe pagină cum vă plîngeți păcatele proprii şi pe ale altora, atunci vă cred. Ar fi Pînă atunci, discreție şi metanii.

          • Cel care a exagerat cu Odovania este criticat de cel care nu a slujit si nu a fost in mijlocul credinciosilor anul acesta de hramul Caterdralei Patriahale.

            Cel care a slujit la marginea gropii unui ierarh adormit la Domnul din cauza Covid-19 este mustrat de cel ce a trimis doar mesaje de departe.

            Cel care a stat zi si noapte in rugaciune in mijlocul credinciosilor pomenindu-i este lepadat de cel ce se lauda cu 4 milioane euro donatii pentru Covid.

            Cine este neptic si cine nu este neptic?

            Lasati-l pe Ioan, cautati-l pe Florin …

          • Elissa
            – Spuneți că „Părinții ne învață să acoperim cu pulpana hainei păcatul fratelui şi să ne rugăm pentru el.”
            Așa e, dar părinții se referă la păcatele personale ale unui om, nu la acțiunile sale publice din poziția unei funcții. Eu am vorbit despre consecințele unor fapte publice. Și n-o să găsiți la mine discuții despre păcatele unui om, așa cum n-am spus nimic mai mult de Ips Teodosie decât ce-au văzut cu toții.
            – „Cine v-a chemat şi v-a dat această autoritate”
            Pentrua formula un punct de vedere despre o stare de lucruri nu-ți trebuie nicio „autoritate” specială, alta decât cea a propriei conștiințe. Puteți face și Dvs același lucru, atât timp cât e vorba de argumente, bun simț, civilitate etc. Dacă vreți neapărat și „autoritatea” mea în Biserică, ea este cea a rugăciunilor de la hirotonie prin care sunt trimis „a propovădui și a lucra cu sfințenie cuvântul adevărului”.

          • P.C. Voastra

            In primul rand IPS Teodosie n-a facut ceva impotriva randuielilor Bisericii. Nici dvs. nu pareti sa afirmati asta. Totusi pentru ca pareti a tine foarte mult la rigoare, lucru foarte laudabil de altfel, trebuie sa ne puteti spune si de unde vine practica impartasaniei “prin turnare”, mai precis care sinod al BOR a hotarat-o? Intreb pentru ca dvs., dupa propria afirmatie, faceti asta ” asa cum isi hraneste pasarea puii”, daca am inteles bine din totdeauna( cred ca faceti parte din BOR ( si nu spun asta malitios) si deci va supuneti Sinodului. Cu ce hotarare sinodala a BOR?
            Si daca tot mustrati atitudinea IPS Teodosie pentru ca fara o hotarare BOR a facut slujba care este in tipic, si a impartit si lumina, care nu este in tipic la Odovanie, dar nici gresit nu este ( caci altfel si Biserica Greciei ar fi gresit si nu aveti o problema aici), daca tot ati sanctionat acest lucru, poate va mustrati si mitropolitul/ ierarhii din propria Mitropolie (pe cei din Episcopia Spaniei mai ales), care tot fara hotararea Sinodului BOR, si unilateral, a/au introdus idea/ obligativitatea impartasirii credinciosilor “prin turnare”. Si asta chiar ar fi o hotarare care are nevoie de o decizie sinodala, macar si pentru ca schimba/ interpreteaza diferit o alta hotarare sinodala, dublata de o practica milenara. Poate si mai important ar fi faptul ca ea nu apare dintr-o necesitate a Bisericii ci dintr-o graba la supunerea fata de autoritati.
            Inca un lucru. Vorbiti mai jos de unitatea Bisericii care IPS Teodosia ar fi stricat-o( mai multe cine). Ca sa intelegem; nu cei care vor plierea bisericii dupa decidentii politici si pentru asta schimba fara hotarari sinodale practica Bisericii se rup de Traditia ei, ci cei care o pastreaza si se revolta impotriva imixtiunilor / ingerintelor Statului in Biserica.
            Nu vreau sa dau sfaturi, dar tinand cont de afirmatia dvs. ca vreti sa faceti cateheza fiti bun si explicatile dpdv catehetic celor care vi se adreseaza cu “Man” si “Padre” ca nu-i in duh ortodox. Cum nici a chema pe sfinti, Ioan sau Vasile sau Isac, nu este, din moment ce Biserica Ortodoxa odata cu canonizarea lor, le-a stabilit si un nume si i-a trecut in randul sfintilor. Macar pentru cei din biserica si tot ar fi bine sa conteze asta.
            Multumesc

          • Dan Bochis
            – „de unde vine practica impartasaniei “prin turnare”, mai precis care sinod al BOR a hotarat-o?” – Nu există nicio dispoziție sinodală în toată istoria Bisericii despre CUM ANUME trebuie folosită lingurița euharistică. Procedura „prin turnare”, care e tot cu lingurița, este de zeci de ani de zile în tradiția multor biserici ortodoxe din lume, inclusiv la biserici din Sfântul Munte. Deci nu e vorba, așa cum spuneți la repezeală, de „supunerea fata de autoritati”. De asemenea, nu este adevărat ce spuneți, că procedura prin turnare „schimba/ interpreteaza diferit o alta hotarare sinodala”. Repet, nu există nicio hotărâre sinodală privind lingurița euharistică. Asta ar trebui să vă facă să vă puneți întrebări despre discernământul teologic cu care vă alimentați convingerile.
            – „a impartit si lumina, care nu este in tipic la Odovanie, dar nici gresit nu este” – Este greșit, 1) pentru repetarea unui gest liturgic unic al nopții de Înviere, cu simbolistica sa unică, 2) pentru prezentarea de la bun început a acestei slujbe drept o a doua Înviere. În Grecia a fost altă situație: pe lângă faptul că credincioșii n-au primit lumină în noaptea de Paști, a fost vorba de o hotărâre sinodală adoptată într-un cadru excepțional. Care a fost această excepționalitate la Constanța, numai la Constanța? asta am înrebat și n-a răspuns nimeni.
            – „vi se adreseaza cu “Man” si “Padre” ca nu-i in duh ortodox… Cum nici a chema pe sfinti, Ioan sau Vasile sau Isac” – Aici sunteți exact ca fariseii din Evanghelie, care nu mai ajungeau la conținut din cauza formei! Nu e nicio necuviință, nici într-un caz, nici în altul, e o simplă familiaritate a casei.

          • Dan Bochis
            Am citit răspunsul dvs. Consider că v-am răspuns la toate întrebările, ați văzut că nu cenzurez criticile, nici părerile diferite de ale mele, dar nici nu vreau să ocup spațiul rubricii cu insistența dvs de a repeta aceleași lucruri în discuția asta. Sunteți binevenit să reveniți dacă aveți de spus ceva nou și concludent despre subiect.

      • Doamne ajută, părinte! Puteți citi mai jos că și în Grecia a fost adăugată la slujba Odovaniei chemarea “Veniți de luați lumină!”
        https://orthochristian.com/131435.html
        Cât privește faptul că în Grecia această hotărâre a fost luată de Sfântul Sinod, ar fi de făcut o observație: în Grecia Sfântul Sinod s-a reunit de câteva ori în această perioadă grea, iar în România niciodată. Vă rog mult să mă iertați, dar părerea mea este că dacă noi am fi primit toate deciziile din această perioadă de la Sfântul Sinod, unele dintre evenimentele care au generat tulburare în această perioadă poate nu s-ar fi petrecut. Admit faptul că motivul nereunirii Sfântului Sinod nu se poate târî prin presă, ca să se riște stropirea cu noroi, dar dacă acest subiect, care pe unii ne macină și ne nedumerește, nu poate fi abordat, ar trebui poate să nu fie discutate cu atâta râvnă nici consecințele sale, cum ar fi, de exemplu, situația petrecută în Arhiepiscopia Tomisului.

  6. Man, sorry, da’ tre’ să-ți zic astea :
    – toată povestea asta și frăsuiala din jurul ei arată, din nou, ca în cazul cu sexul bizantin al îngerilor, cît de mult și de alienant a sufocat litera întortocheată a ritualurilor spiritul simplu al învățăturilor lui rabi Ieșua ;
    – dacă nu vorbești despre mizeriile caiafice în serie ale lui Teodosie și ale altora ca el, majoritari, asta nu e smerenie, ci auto-amputare, deloc în spiritul lui rabi Ieșua ; după cum bine zicea Steinhardt, Isus nu ne-a zis să fim proști ; și nici orbi.

    • Lucian
      – nu e degeaba. Eu încerc să fac din fiecare articol pe care-l scriu un fel de cateheză. Altfel nu mi-aș pierde vremea cu polemici.
      – „mizeriile” sunt binecunoscute, ce-aș putea adăuga eu? prefer o discuție pe lucrurile înșelătoare care au aparența dreptății.

  7. Parinte Florin, dincolo de aceasta situatie, orice om poate sa greseasca mai ales daca este sustinut si incurajat de cei pe care i-a ales ca persoane de incredere. Care ar putea fi, oare, mecanismele prin care intr-o eparhie sa se evite sau, macar, sa se discute pe marginea unor initiative asupra carora planeaza indoieli?

    • Nu știu. Să-mi scrie mie un email de fiecare dată? 🙂
      Părinte, sunt CONVINS că-n fiecare eparhie sunt preoți minunați, competenți, cinstiți, tobă de carte bună, care ar avea un cuvânt de spus – numai să-i întrebe cineva. Problema Bisericii este cum pot ajunge acești preoți să-și spună cuvântul într-o eparhie, peste funcționărimea de consilieri care controlează toate deciziile.

  8. Si daca ar da Lumina in fiecare duminica ce s-ar intampla? Dumneata ai ce ai parinte cu Lumina ca-i de la Ierusalim sau de la Constanta! Nu-ti place Lumina as zice eu!

  9. Cineva a spus: IPS Teodosie are un mare merit in aceasta perioada in care usa bisericii ne-a fost inchisa! A reînviat biserica! A întretinut dorinta oamenilor de a merge al biseerica!
    A alinat durerea noastra de a nu fi lasati in lacasul nostru de cult. Si are mare dreptate!
    Fara rugaciune, fara biserica, fara spovedanie, impartasanie (dar nu oricum!!! nici un compromis!!!) sintem pierduti.
    Este vreme de marturisisre.
    Daca lumea nu intelege asta nu ma mir.
    Daca preotii nu inteleg ma mir ma intristez..
    Imi pare rau…

      • Problema nu e ca nu au spus-o pe FB.
        Problema e ca nu au spus-o.
        Prea s-au pliat pe ordinele lumesti. Prea le-au sustinut, unii, desigur,, nu toți, bagindu-ne in ceață și sădind neîncrederea și îndoiala in credința multor oameni.
        Exact atunci cînd aveam mai multă nevoie de biserică, de rugăciune, de legatura cu Dumnezeu, de împărtășanie — căci, nu-i asa, stim ce este in Sfântul Potir!– exact atunci, la necaz, ierarhii nu s-au impotrivit ruperii acestei legaturi! Mie mi se pate grav! Turma părea parasita de pastori.
        Pentru mine a fost usor caci am avut unde sa merg la biserica si atunci, si acesta a fost sprijinul meu, din toate punctele de vedere.

  10. Il urmaresc pe facebook pe purtatorul de cuvint al arhiepiscopiei Tomisului ,d-l Eugen Tanasescu.Un mai prost comunicator decit acest baiat nu am vazut de cind sunt.Nu-mi vine sa cred citeodata ce prostii spune.Asta cu Invierea 2.0 este epocala.
    La un moment dat slujba tinuta de IPS Teodosie a fost intrerupa de un cetatean care i-a spus vreo doua de la obraz preasfintitului.Sunt impotriva oricaror tulburari ale linistii publice dar eu cred ca omul ala a spus intr-un mod contondent, adevarul.
    https://adevarul.ro/locale/constanta/video-Invierea-20-constanta-boicotata-credinciosi-Ips-teodosie-huiduit-esti-satana-nu-e-rusine-faceti-slujba-Inviere-doua-oara–1_5ecde2a35163ec427130cf2d/index.html
    Am vazut de asemenea niste interviuri luate la slujba unor doamne care se declarau foarte multumite si pline de bucurie ca s-a reluat slujba de inviere.Mi-a trecut prin cap ca poti simti multe emotii care par pozitive ,inaltatoare si totusi sa fii total pe linga adevar.

  11. Cît privește știrea ” părintele a invitat tv.-urile” nu e reală,veneau ele și dacă ar fi trebuit să treacă Atlanticul.În ceea ce privește ostentația,uni o confundă cu RÂVNA.DOAMNE AJUTĂ!

    • Prietene Gheorghe,
      Te rog sa judeci si sa condamni in continuare ce spun eu, daca asta crezi.Ne intilnim pe un blog in care fiecare are propriile pareri si parintele din cite vad, are amabilitatea sa le publice pe toate, ceea ce este f bine.
      Din cite imi aduc aminte totusi ai vorbit atunci in numele Duhului Sfant …si pe mine ma mira de fiecare data cind cineva face asta .Ai avut atunci vreo descoperire clara de la D-zeu in privinta mea, ai gasit o situatie similara in Sf. Scriptura sau in Sf. Parinti sau de unde stii tu ca Duhul Sfant s-a indepartat de mine pentru o parere exprimata?
      Dar orisicum ,frate Gheorghe, it’s all water under the bridge now .

  12. Părinte,
    tulburarea au făcut-o uni care nu au “deaface” cu Biserica,puși să strige “Răstignește-L,Răstignește-L….”.

  13. Părinte, vă mulțumesc pentru efortul și timpul prețios atât de generos oferit, de a umple un gol în pastorația eclesială: formarea unei gândiri într-un spirit autentic creștin și o catehizare liturgică bazată pe informații reale, multe necunoscute creștinilor de rând. Articolele dv. scrise cu multă înțelepciune și discernamant oglindesc nu numai o minte luminată și erudită, dar și o “inimă lărgită”. De asemenea, răspunsurile atât de just argumentate ne scot din această nebuloasă și bâlbâială teologică. Sunteți o lumină, o gură de aer proaspăt pentru mulți tineri care îmi mărturisesc că îi faceți să nu-și pierdă credința în biserica ortodoxă. Le dați sperantă și le revine încrederea în ortodoxie. Și nu exagerez deloc!!! Vă rugăm și vă încurajăm să publicați în continuare aceste pagini de cateheză și de noblețe spirituală. Cel puțin pentru mine este un regal să vă citesc.

      • Este o cateheză aplicată just pe situații concrete, dar și prin faptul că răspundeți onest, lămuritor unor categorii de tineri educați care găsesc tot mai greu repere în a-i ajuta să înțeleagă anumite atitudini ce par arhaice, desuete, chiar anacronice. Au nevoie de păstori pe măsura căutărilor lor, capabili să le facă cunoscut pe adevăratul Hristos Domnul.

  14. Un articol bun și lucid. Eu personal nu am crezut că ÎPS Teodosie va da lumina, am crezut că va respecta întocmai rânduiala prevăzută în tipic. Sunt mâhnit de faptul că a dus la „extrem” această slujbă. ÎPS ar fi trebuit să cunoască micile diferențe.

    • Exact! Am vrut să scriu și eu asta, dar mă lungeam prea mult. Ce era dacă Înaltul anunța doar Liturghia odovaniei, la miezul nopții, când voia el, unde voia, fără alte discuții și explicații, fără posturi improvizate etc. La urma urmei putea să împartă și candele cu lumina învierii, așa cum foarte frumos au făcut la Buzău, dar fără să forțeze gestica liturgică pascală. Vedeți? aici era discernământul lucrării. Dar probabil nici n-a fost consiliat cum trebuie și de aceea s-a văzut de la bun început că a fost pe picior de război cu toată lumea.

    • Și cum vreți să sune update-ul? 🙂
      „At its April 1 session, the Holy Synod of the Greek Orthodox Church decided to transfer the public celebration of Holy Pascha to the leavetaking of the feast on the night of May 26-27.”
      A fost o asemenea decizie la noi în Biserică și n-am auzit eu?

  15. Oare de ce nu cautati sa vorbiti direct cu IPS Teodosie, in loc sa scrieti despre el (ce nu trebuie… as zice eu)?
    Eu nu cred ca v-ar refuza.
    Tocmai ascult interviul pe care l-a avut la Radio Dobrogea.

    • În ce calitate să vorbesc eu cu el?! Eu nu pot să sun episcopii și să le dau sfaturi. Dar în schimb e dreptul meu să atrag atenția asupra unor lucruri care mi se par strâmbe, pentru că la hirotonie am fost trimis „a propovădui Evanghelia și a lucra cuvântul adevărului”.

    • “cine s-a suparat ca ati facut invierea asa cum trebuia sa o faceti ….Satana” citeaza IPS Teodosie dintr-o scrisoare primita.Pai de exemplu purtatorul de cuvint al BOR, Vasile Banescu, (care mie personal imi place, este un om echilibrat) a parut destul de suparat.
      Slujba a fost facuta la cererea credinciosilor, el numai s-a supus…El a respectat intocmai ce a spus Patriarhia ……Halal respectare a facut IPS in perioada asta.
      Biserica ortodoxa este mai unita dupa toate gesturile facute de IPS sau nu?Eu zic ca nu.BOR in perioada asta de criza s-a comportat intr-adevar sub asteptari.Din pacate Preafericitul Daniel nu este un personaj carismatic si iubit de oameni.A stirnit destule controverse de a lungul timpului cu spiritul lui antreprenorial prea dezvoltat ,cu faptul ca i-a cintat puscariasului Dragnea :Axios ,ca nu a actionat clar si fara echivoc in cazul tragic intimplat la Husi cu Episcopul Corneliu etc etc.Nu a stiut cum sa actioneze in perioada asta de criza.A sperat ca lucrurile o sa se rezolve de la sine.
      IPS Teodosie a simtit nemultumirea credinciosilor si s-a gindit sa iasa el in fata mai ales ca este un om curat la suflet :).Si oameni care nu se simt linistiti decit atunci cit urmeaza toate gesturile ritualice ale cultului ortodox ii dau dreptate.Nu reusesc din pacate sa vada duhul lucrarii lui IPS Teodosie,care zic eu nu vine de la Dumnezeu.
      Cit despre unitatea Bisericii amintita mai sus,ea e de dorit dar trebuie sa fie in adevar.O unitate care uita adevarul nu are nicio valoare si pentru mine cel putin lucrarea lui IPS Teodosie are gustul minciunii.

      • @Dan: sunt in asentimentul celor pe care le-ati scris. Si imi pare ca sunteti printre putinii care i-au citit cu atentie cuvintele lui Padre, dar si le-au inteles ,,cu mintea cea de pe urma” pe care il rugam proverbial pe Dumnezeu sa o harazeasca romanilor :). Este foarte ciudat pentru mine, fiindca am reinceput sa citesc acest blog exact in timpul Invierii si de atunci ma simt provocat mereu la un comentariu dimpreuna cu alti confrati parerologi :). Recunosc ca urmaresc cu atentie comentariile. Fiindca este un paradox iobservat de mine intre numarul mare de cititori si numarul mic de comentatori. De aici pot concluziona fara pretentia de a fi realist, ca marea majoritate il citesc pe Padre fiindca rezoneaza cu scrierile lui si sunt aidoma cititorilor universali care traiesc emotiile personal si le interiorizeaza, iar o minoritate sunt cei care simt nevoia de a scrie pentru ca simtul lor critic sau admirativ este centrat spre o manifestare extrovertita. Si astfel fiecare postare mai indrazneata deschide ,, cutia Pandorei” pentru categoria din urma. La fel ca si precedentul articol despre Inaltul de la Tomis, aceasta postare a adus iar un tsunami la Pontus Euxinus, anume fiindca mesajul Parintelui a fost citit cu patima si rastalmacit cu trufie tipic balcanica. Fiindca nu fariseii si carturarii au fost rastigniti pe Golgota, ci Iisus. Ei au ramas aici si de 2020 de ani il vor rastigni mereu pe cel care iese din tipare pentru a spune Adevarul. Nu stiam nimic de pr Tanasescu de la Constanta, dar fiind citat de Padre, am urmarit putin postarile lui si am dat de un articol extraordinar :https://romania.europalibera.org/a/cum-a-devenit-linguri%C8%9Ba-de-%C3%AEmp%C4%83rt%C4%83%C8%99anie-punctul-nodal-al-seculariz%C4%83rii-%C8%99i-de-ce-f%C4%83r%C4%83-bor-nu-vom-mai-exista-interviu-cu-mirel-b%C4%83nic%C4%83/30636133.html?fbclid=IwAR2MpoTpt9lvwI71vuwM5_Ywn9vi_69zef6XEBCyI0gyDjQ6TnqNyg_Hfyc Nu dureaza decat cinci minute pentru a citi interviul, dar este un real RMN pentru ortodoxia noastra contemporana. Asa cum spunea Dan, patriarhul actual nu este un lider carismatic. Cred ca si Teoctist a stralucit in vremea lui doar datorita vizitei lui Ioan Paul II. Desigur carisma personala este un atribut particular natural care poate fi compensat prin alte merite incontestabile. Harismele Mangaietorului sunt insa daruri care tin de firescul Dumnezeirii si atunci cand le simtim lipsa la liderii nostrii nu avem motive de optimism. Sunt vremuri de criza si pentru societate si pentru Biserica. Dar pentru ca Duhul Rusaliilor sa se reverse peste fatarnicia judecatilor noastre pripite, este nevoie sa ne lasam saraciti de prea multele orgolii revansarde. Amin.
        Multumim Padre pentr indrazneala si rabdarea de a tine lumina aprinsa! Domnul sa va sporeasca intelepciunea si grija de a avea mreu candela indestulata de untdelemn. Hristos s-a Inaltat! Oare noi de ce tot coboram?

        • Este destul de dificil să mai lămurești ceva care s-a complicat de-a lungul secolelor. Iar acum avem “propritari” ai Harului și ai lui Hristos, și nu “mâinile” Lui prelungite peste timp…

          • @Sara: Amin!
            PS: noroc cu ,,niste Unii” ca Padre, care mai au rezerve de putin (suficient) untedelemn in candele…intru/pentru credinta/cazul ca Adevarul este adevarat… 🙂 …restul au doar rezerve (a se citi de catre necunoscatori, ca sunt ,,rezervati” 🙂 .. si chiar sunt, dar in acest caz/necaz.. nu de/pentru EL). Hristos in mijlocul nostru!

  16. Părinte, nu vreau să fac pe deşteptul, dar nu e o tensiune logică între judecarea unei fapte după ‘cugetul sufletului’ şi judecarea ei după roade (vorbiți despre asta în primele alineate)? Ce vreau să zic: facem uneori lucruri cu intenții bune şi rezultate proaste, dar şi invers (de pildă, un act caritabil din motive doar de imagine publică), iar dacă judecăm cu ambele criterii, ajungem la rezultate problematice (o faptă e bună după un criteriu, dar rea după celălalt). Poate (nu ştiu, nu fac o sugestie, ci mai degrabă pun o întrebare de catehet) criteriul intenției, al gândului bun, e rezervat doar Domnului, care de altfel e singurul care poate şti cum stau lucrurile realmente în privința asta, iar celălalt criteriu e pentru noi, care putem vedea roadele unei fapte şi putem face o judecată pe baza lor (dar doar provizorie şi incertă).

    • Trebuia să zic ‘întrebare de catehumen’, nu ‘întrebare de catehet’. Intenția era bună, rezultatul, dubios. 🙂

    • Ceea ce spuneți dvs. ține mai degrabă de excepțiile unei vieți duhovnicești. În care pomul bun poate să facă uneori fructe proaste, și invers. Dar asta nu anulează regula de aur enunțată de Mântuitorul: „orice pom bun face roade bune, iar pomul rău face roade rele” și probată în experiența duhovnicească a Sfinților Părinți.
      Dar așa e, uneori putem avea intenții bune și rezultatul să fie prost (de aceea am și spus că nu pun la îndoială bunele intenții ale Înaltului Teodosie), dar și invers, să cugetăm ceva strâmb și să iasă un lucru bun. Mi-amintesc de 2 exemple contradictorii din Pateric, care ilustrează perfect situația pe care o descrieți: un părinte se duce să salveze de la desfrânare o prostituată și cade cu ea în păcat; un alt părinte aduce o prostituată în chilia lui, dar ea îl învață să se pocăiască. Iată că sunt foarte posibile ambele variante,dar, repet, ca excepții. Intenția celui de-al doilea nu este deloc o cale de urmat.
      Tensiunea logică de care spuneți – și ați prins-o foarte bine! – este tensiunea antinomică a credinței. Toată teologia ortodoxă e construită pe antinomii, „tensiuni logice”: de exemplu, ”Cel neîncăput a încăput în pântecele Fecioarei”, „Cel care a spânzurat pământul pe ape, se spânzură acum pe lemn”, „Om deplin și Dumnezeu deplin” etc.

  17. “Discernământul duhovnicesc este considerat de Sfântul Isaac Sirul (și de alți Sfinți Părinți) cea mai importantă virtute a unui creștin. Mai importantă chiar decât dragostea. Pentru că lipsa discernământului poate compromite până și cea mai bună faptă a omului. Degeaba îmi pun viața pentru aproapele meu, de exemplu, dacă o fac cu scopul de a fi lăudat de oameni: în acest caz nu mai este vorba de virtutea dragostei, ci de o trufie foarte periculoasă. ”

    Mă scuzați părinte dar nu putem să schimbăm sensul cuvintelor doar pentru a ne crea un avantaj discursiv. Păi nu ne spune Pavel ce e dragostea (“dragostea nu pizmuieşte, nu se laudă, nu se trufeşte”), de ce să schimonosim sensul ei?

    În rest, nu mă pricep, nu am nici căderea sau pregătirea (liturgică) necesară, nu știu nici cine are sau cum se cuantifică intensitatea “mărturisirii” (știu însă că Isaac ne mai spune și că cel ce mustră în ascuns este doctor înțelept, iar cel ce vrea să-l vindece în ochii multora de fapt îl osândește). Doamne ajută!

    • – „Păi nu ne spune Pavel ce e dragostea („dragostea nu pizmuieşte, nu se laudă, nu se trufeşte”), de ce să schimonosim sensul ei?”
      Asta e ideea cu discernământul: că omu poate „schimonosi” orice virtute, așa cum am arătat în exemplul meu.
      – „Isaac ne mai spune și că cel ce mustră în ascuns este doctor înțelept, iar cel ce vrea să-l vindece în ochii multora de fapt îl osândește.”
      Părinții se referă la păcatele personale ale unui om, nu la acțiunile sale din poziția unei funcții. Eu am vorbit despre consecințele unor fapte publice. N-o să găsiți la mine discuții despre păcatele unui om.

      • E prea finā distincția. Episcopul Teodosie/ omul Teodosie a fācut şi a dres… Ar fi fost mai bine sā-i scrieți/vorbiţi sau mācar sā încercaţi sā-l cunoaşteți personal, ca sā înțelegeți atitudinea.Vrînd-nevrînd, cel care osîndeşte sā se pocāiascā şi sā batā metanie pentru pācatul fratelui, aşa ne învațā la pateric.

  18. Eu una, fiică de preot și medic rezident, vă mulțumesc din toată inima pentru acest articol! Vă citesc cu mare drag, părinte!

  19. Pārinte scump şi dragi fraţi întru Hristos,
    Avem nevoie de rîvnā, de pocāinţā şi de rugāciunea inimii ca Domnul sā se milostiveascā de noi, dāruindu-ne trezvie sā înţelegem ispita subtilā şi sminteala prin care trecem cu toții, ca Bisericā. Ca sā gāsim cāile cele mai potrivite sā nu rupem cāmașa lui Hristos şi sā rāmînem în comuniune.
    Pārerea mea e cā încercarea de acum depāșeşte introducerea calendarului, căci loveşte pe douā cāi, atît în comuniune, cît și în Sfînta Împārtāșanie, inima Liturghiei.

  20. Pārintele Peter Heers, profesor de dogmaticā, scriitor şi director de editura, prin podcasturile lui echilibrate si profunde m-a ajutat enorm in toata aceasta perioada de restriste, sa imi pun ordine in ginduri si sa gasesc o relativa liniste. Vi-l recomand cu multa caldura.
    https://www.youtube.com/user/Isiopili

  21. Mare ispită pe capul credincioșilor acest context care ne pune față oglindă, să vedem ce suntem.
    Fără îndoială sunt părinți bine pregătiți, dar, cum se vede, este cu anevoie să spargă crusta groasă a regulilor inventate, care acoperă frumusețea și adâncimea ortodoxiei, mai ales când urechile sunt ținute să nu audă.
    Mulțumesc Lui Dumnezeu că vă ține gândul bun să deslușiți locuri mai “încifrate” sau spinoase, multe nedumeriri mi-am lămurit urmărind ce scrieți, să vă păzească Sfântul sănătos!

    • Vă mulțumesc. N-am eu nicio pretenție că deslușesc locuri obscure. Luminarea vine din interpelarea permanentă a credinței noastre, din cercetarea ei, din interogarea formelor pentru a ajunge la conținuturi, din cateheză.

  22. Parinte, multumim pentru articol!
    Va urmaresc de multi ani si va pretuiesc mult articolele!

    O mica observatie: intrebati “care a fost rațiunea pentru care, credincioșilor care au vrut să se împărtășească la Liturghie, li s-a impus un post de 3 zile?”.
    Cred ca stiti ca in Romania aceasta practica este intalnita in multe parohii. Cei care doresc sa se impartaseasca trebuie sa tina 3 zile de post inainte. Probabil aceasta a fost si ratiunea IPS Teodosie.
    Cred ca greseala IPS Teodosie este ca nu a explicat ce inseamna Odovania si ce presupune tipicul. I-ar fi potolit astfel pe o parte dintre contestatari.
    Cred ca ar fi trebuit sa incerce sa fie mai diplomat cu cei din presa care stateau la panda sa il prinda impartasind. Asta o spun de pe margine, pentru ca nu stiu cum as fi reactionat eu il locul dansului.
    Si probabil ar fi trebuit sa se consulte cu ceilalti ierarhi inainte de a modifica tipicul slujbei.

    Am si o amintire despre IPS Teodosie: acum vreo 20 de ani a fost o emisiune la televiziunea nationala despre pustnicii din Dobrogea de acum multe sute de ani. IPS prezenta locul in care au trait astfel de oameni imbunatatiti si din respect pentru locul in care se afla s-a descaltat. Era un loc salbatic, cu spini si maracini. Eu nu m-as fi descaltat niciodata intr-un astfel de loc. Pe mine m-a impresionat acest gest..

    Doamne ajuta!

    • – Am și eu o amintire frumoasă cu Ips Teodosie, tot de acum vreo 20 de ani, a fost unul dintre puținii ierarhi care a avut curajul să salute public apariția unei reviste de teologie foarte critică în Biserică și îndrăzneață, se chema „Biserica și problemele vremii”. Dar cum zic marii filozofi, una-i una, alta-i alta.
      – „Cred ca stiti ca in Romania aceasta practica este intalnita in multe parohii. Cei care doresc sa se impartaseasca trebuie sa tina 3 zile de post inainte.” – Știu de această practică și mi se pare foarte nedreaptă. Rezultatul ei a fost că oamenii s-au împărtășit doar de 2 ori pe an, la Paști și la Crăciun, și nici viața lor duhovnicească nu s-a schimbat mai mult. Dacă erau necesare 3 zile de post înaintea cuminecării, atunci Biserica ar fi făcut post din joi, vineri și sâmbătă. Pentru că duminică, la Cina Domnului, este chemat orice creștin care umblă „cu frică de Dumnezeu, cu credință și cu dragoste”, așa cum sună chemarea de la Liturghie. Iată, dacă vreți, cele 3 zile de „post”: frica de Dumnezeu, credința, dragostea.

      • Îmi place mult interpretarea celor 3 zile de post : frica de El, credinta si dragostea. Multumesc mult.

        • „deciziile pastorale ale tuturor colegilor”
          De unde știți dvs. că sunt „ale tuturor”? Ați mers din biserică în biserică? Eu cred că, dimpotrivă, tot mai mulți preoți înțeleg că Sf Liturghie, fiecare Liturghie, este Cina Domnului cu credincioșii săi și nu au dreptul „să le închidă acestora împărăția” prin tot felul de invenții pioase, cum e postul de 3 zile înainte de cuminecare.

  23. Hristos S-a înălțat! În trecerea de la viață la viață, (“deie Domnul” cum spune adesea părintele Rafail Noica), care la scara timpului este doar o clipă de lumină, iau seama în jur . M-am uitat de multe ori la vietatea pe care noi oamenii am numit-o albină, pentru ca nu am înțeles niciodată, perfecțiunea cu care își face treaba, curățenia ei, rânduiala ei și de aceia tot ce tine de aceasta ființa pentru mine este o axioma. Am luat aminte de la ea la un lucru : aleargă kilometri pe zi și culege nectarul necesar fabricării miraculoasei mieri. Tot căutând și eu nectarul, am ajuns la articolele dumneavoastră, părinte, care sunt într-adevăr miere duhovnicească. Discernământului duhovnicesc, este un lucru de mare profunzime și “funia mintii mele” este prea scurtă să ajungă la înțelegerea lui, dar simt că este foarte necesar în urcușul duhovnicesc și deasemenea intuiesc că la discernământul duhovnicesc nu se poate ajunge decât tot în Duhul, pe care l-am primit în dar de la Domnul. Ca similitudine a discernământului duhovnicesc am găsit la Sfântul Sofronie Saharov în rugăciunea lui la revarsatul zorilor cuvintele : ” Da, Doamne, prin Duhul Tău Cel Sfânt, învață-mă dreapta judecată și cunoștință și dă-mi să cunosc adevărul Tău”. Vă mulțumesc, părinte! Doamne miluiește!

  24. Iertati-ma parinte!
    “Vouă vi se potrivește cuvântul din Pateric: un câine e mai bun decât voi, pentru că are dragoste și nici nu judecă pe nimeni.”
    “Care sunt lucrările voastre în Biserică și care sunt lucrările ÎPS Teodosie?
    Câți s-au mântuit prin faptele și cuvintele voastre și câți prin ale sale?
    Câți binecuvântează numele voastre și câți numele său?
    Cine l-a pus pe el învățător în Biserică și cine pe voi?”
    Sursa: https://ioanflorin.wordpress.com/2020/10/23/inaltul-iosif-si-rugaciunea-pentru-pace/

    • într-o minte strâmbă și lucrul drept se strâmbă
      Ce legătură este între articolul meu scris cu cel mai mare respect pentru Inaltul Teodosie, chiar dacă e un articol critic, și mizeriile de pe facebook vărsate în capul Inaltului Iosif?? De altfel eu am arătat punct cu punct ce mi s-a părut greșit, de criticat, la Inaltul Teodosie.
      Dacă aveți ceva de spus, arătați la fel cu ce a greșit Înaltul Iosif că a mers într-un loc unde l-a trimis Sinodul.
      Nu confundați critica și opinia argumentată cu atacurile la persoană și fanatismul.

Leave a reply to Ioan-Florin Cancel reply