Încotro curge Iordanul la Bobotează

Botezul Domnului în Iordan a fost ca a doua facere a lumii: din nou apă și „întuneric desupra adâncului” așteptând venirea Luminii (dar acum altfel de întuneric era, cel al păcatelor lumii), din nou Duhul lui Dumnezeu plutind peste ape, din nou Cuvântul Tatălui se face auzit, iar Cel „prin care toate s-au făcut” le face noi pe toate, din nou îngeri stau de față la această înnoire a lumii, ca la facerea ei (Iov 38,7), dar înger în trup de Botezător. De altfel, lecturile biblice la vecernia zilei (parimiile) încep chiar cu primele versete din Facerea.

Cel mai cuprinzător comentariu la această sărbătoare mi se pare că l-a scris Cosma Monahul, în două propoziții, și se găsește în slujba zilei: „Hristos iese din apă, ridicând împreună cu Sine lumea” și: „Pe Adam cel stricat, iarăşi îl zideşte în apele Iordanului”. Botezul Domnului în apele păcătoșilor inițiază restaurarea lui Adam și a lumii, desăvârșită prin jertfa de pe cruce și înălțarea Sa la Cer.

Până la urmă, prima facere n-a mers bine deloc. Ea s-a făcut omului potop și „mormânt aşternut cu apă”, cum spune Sfântul Ioan Damaschinul, în canonul zilei. De aceea, Însuși Hristos vine acum să mântuiască facerea lumii: prin venirea Sa, se desparte iarăși lumina de întuneric (Matei 4,16), se apropie Împărăția cerurilor, apele primordiale sunt resfințite și, de-acum înainte, vor îneca numai păcatele, prin botez, nu și păcătosul, pentru că în ele S-a coborât Mântuitorul lumii.

„Și a zis Dumnezeu” la această nouă Facere un singur cuvânt numai: „Pocăiți-vă!”. Și ce este pocăința? Să ne cunoaștem păcatele. Și ce este cunoașterea păcatelor? Viața duhovnicească. Și ce este viața duhovnicească? Dragostea de Hristos. Și ce este dragostea? Dragostea este mereu celălalt.

Apa cea nouă a Bobotezei este chiar Hristos, „apa cea vie” care se face în om „izvor de apă curgătoare spre viaţă veşnică” (Ioan 4, 14; 7, 37). Se întâmplă cu apa Bobotezei profeția din Psalmi: „Marea a văzut şi a fugit; Iordanul s-a întors înapoi” (Psalmul 113, 3). Dar semnificația acestor schimbări de curs este spirituală, nu hidrodinamică, ne tâlcuiește tot Cosma Monahul: „Când cu arătarea Ta ai luminat toate, atunci marea cea sărată a necredinţei a fugit, iar Iordanul, cel ce curgea în jos, s-a întors ridicându-ne pe noi la cer”.

Așa că, cei care în aceste zile tot pândesc la Iordan curgerea lui înapoi și momentul celei mai bune fotografii ar trebui să caute mai degrabă în ei înșiși curgerea lui spre cer. Și să-și spele rufele fără grijă.

Dar cel mai mult îmi place la Botezul Domnului că Sfânta Treime S-a arătat lumii nu în Templu, nu în locurile sfinte, nu preoților și învățătorilor, ci acolo, la Iordan, unde se adunase mulțimea păcătoșilor și unde se mărturiseau păcatele. Dumnezeu Se arată acolo unde se mărturisesc păcatele. Cine spune că nu-L cunoaște pe Dumnezeu, înseamnă că nu-și cunoaște păcatele.

În rest, constat cu dezamăgire că troparul Bobotezei se aude tot strâmb în multe biserici, chiar și după un „an omagial” al traducătorilor de cărți bisericești: „Și Duhul, în chip de porumbel, a adeverit întărirea cuvântului”. Nu trebuie să știi grecește ca să-ți pui întrebarea: cum să „adeverești” o „întărire”, ce nonsens mai e și acesta? În schimb, se poate întări un adevăr, ceea ce vrea să spună și troparul: a întărit adevărul cuvântului, εβεβαίου του λόγου το ασφαλές. Pogorârea Duhului Sfânt la Iordan a întărit cuvântul Tatălui despre Hristos („Acesta este Fiul Meu cel iubit”): „Și Duhul, în chip de porumbel, a întărit adevărul cuvântului”. Iar literal, e și mai poetic: „A întărit neîndoiala cuvântului”.

Și tot n-am să înțeleg de ce se pornesc preoții cu Iordanul încă din 31 decembrie, aproape gata să ia colacul de la gura urătorilor. De ce nu se pornesc în ajun, pe 5 ianuarie? De ce nu pe 6, după sfințirea apelor, și apoi, slavă Domnului, în toate cele opt zile ale Bobotezei, până la sfârșitul ei? Ar fi destulă vreme să meargă prin case, fără să mai dea nas în nas cu sorcove, vasilași și capre mahmure, pe lângă faptul că numai așa are vreo noimă duhovnicească să bați pe la ușile oamenilor: cu aghiazmă nouă, așa cum la Liturghie le dai anafură proaspătă și nu pe cea sfințită în duminica trecută. Măcar de s-ar opri două minute în fiecare casă, pentru a citi Evanghelia Botezului și îndemnul ei la pocăință, pentru că nu cu busuioace, ci cu Evanghelia ne-a trimis Mântuitorul în lume.

La mulți ani de neîndoială în Cuvânt și de vedere a Sa la Iordanul pocăinței!

29 thoughts on “Încotro curge Iordanul la Bobotează

  1. Cuvintele dumneavoastră mai umplu golul lăsat de niste sărbători (de “iarnă”) prea pământești! Mulțumesc!

  2. Mulțumim pentru cuvântul de învățătură! Dumnezeu să vă binecuvânteze, părinte! Doamne ajută să se întoarcă și Iordanul păcatelor noastre și să urce spre cer!

  3. “De ce nu se pornesc în ajun, pe 5 ianuarie? De ce nu pe 6, după sfințirea apelor, și apoi, slavă Domnului, în toate cele opt zile ale Bobotezei, până la sfârșitul ei?””

    Dintr-un rationament simplu: intre 2-6 ianuarie mai gasesti lume acasa. Dupa Sfantul Ioan incolo, toti pleaca la munca. Pastoratia nu o faci cu batranele care raman acasa ci cu aia tineri. Mersul cu botezul pe casele credinciosilor este ceva extraordinar. Intri in contact atat cu cei care te primesc cu bucurie cat si cu ceilalti care te primesc cu “mai putina bucurie”. Nu mai zic de cei care te refuza. Pacat ca nu profitam cum trebuie de acest moment in care interactionam si cu cei care nu vin la biserica sau cu cei care sunt suparati pe ea.

    • Pleacă ziua la muncă, seara sunt acasă. Treci seara, pe la cei care chiar au o legătură cu biserica, vin la slujbe în cursul anului, te cheamă, te cunosc etc. că de-aceea e o comunitate, o biserică, nu un cartier. Nu e nicio pastorație să treci ca trenul prin 300 de case pe zi.

  4. “Tu esti Petru si pe aceasta piatra voi zidi Biserica mea si nici portile iadului nu o vor sfarama….si-ti voi da TIE cheile Iparatiei Cerurilor….! “De ce atata adversitate fata de Biserica cea adevarata a Lui Hristos si fata de slujitorii Sai? Noi ii iubim si pe. cei ce ne urasc pe noi. Sa iertam toate pentru Inviere !

  5. Servus! … cum ar fi, comentariul, // mi se repede// de istoria antică, istoria recnta, dă cu schije uitat otraâăvite? … salve?, printre, clopote?! … răutăcios, ! cu el, jos!
    recent, cu ulei de ricină, vreo vină?

  6. La mulți ani, părinte!

    Cand parohul a spus, pe data de 2, ca pornesc preoții cu Iordanul, mama-soacra s-a intrebat retoric: “de ce nu de pe 5, dupa Sfintirea mare a apei, ca sa poata sa ne boteze cu Agheasam noua??”
    Parintele a veni azi-dupa amiaza, dar intrebarea ramane valabila …

  7. La mulți ani, părinte! Bucuroasă să vă reîntâlnesc la început de an, cu învățături tare bine venite! Mulțumesc!

  8. Eu zic că merită și cățelușii să se bucure din firimiturile care cad de la masa stăpânilor. Ce facem extraordinar dacă iubim doar pe cei care ne iubesc sau dacă batem la porți deja deschise? Mergem atât de rar în misiune în afara bisericii… Sunt câțiva oameni pe care nu i-as fi avut acum la biserică dacă aș fi mers numai la cei care mă așteptau. Orice dialog cu celelalt poate da rod.
    Seara, părinte, vin oamenii obosiți acasă. De muncă. Numai popa peste ei lipsește. La câte case sa te duci după ora 18 ca să nu te prindă noaptea? 20-30? Apropos, știți ca în România sunt și sate în care nu exista iluminat public, câini și case la care nu poti sa ajungi cu mașina? Satul nu e ca orașul.

    • Am fost preoț de țară câțiva ani, în ultimul sătuc de la marginea județului Iași. Știu foarte bine cum e. Știu cum e și la țară, și la Iași, și la Edinburgh, și prin satele Islandei. Nu vă oprește nimeni să faceți pastorație tot anul. Să vizitați casele, să întâlniți oamenii, să le aflați problemele, să le dați nu firmituri, ci Pâinea. Repet, goana preotului din casă în casă nu e pastorație.

  9. Pingback: Video: Ce este Boboteaza … pentru tine?

Lăsați un comentariu

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s