De două ori apare cuvântul „firmituri” în doar zece rânduri consecutive din Evanghelie.
Mai întâi, când femeia cananeeancă îi spune Mântuitorului că „și câinii mănâncă din firmiturile care cad de la masa stăpânilor lor” (Matei 15,27). Apoi, când urmează, imediat, săturarea mulțimilor cu șapte pâini, de pe urma cărora rămân „șapte coșuri pline cu firmituri” (15,37). Adică un coș de firmituri la o pâine. Iată că firmiturile (câinilor) pot fi mai bogate decât însăși pâinea (stăpânilor)!
Nu e nici întâmplare, nici coincidență minunea cu „firmiturile”. La o adică, pâinile puteau să rămână întregi, și ar fi fost o minune și mai mare, ca în minunea cu Sfântul Ilie, când nu se mai gătau făina și uleiul din casa văduvei. Dar Stăpânul pâinii, și al stăpânilor, și al firmiturilor, și al câinilor vrea să ne avertizeze: nu-i disprețuiți pe cei care nu stau la masa voastră și nu mănâncă pâinea voastră, căci pentru ei am lăsat firmituri care-i vor sătura la fel de bine.
Dumnezeu și când dă firmituri le dă cu coșul! „Și zic vouă că mulți de la răsărit și de la apus vor veni și vor sta la masă cu Avraam, cu Isaac și cu Iacob în împărăția cerurilor, iar fiii Împărăției vor fi aruncați în întunericul cel mai din afară” (Matei 8,11-12).
Și care a fost credința acestei mame cananeence, păgână, în afara Legii și a Templului, fără nicio învățătură despre Mesia? Ce fel de credință putea să aibă ea, de vreme ce însuși Domnul o laudă, „mare este credința ta”? De bună seamă, nu e vorba de ceea ce numim azi o credință religioasă sistemică, dogmatică, căci nu asta a arătat cananeeanca, încât îți vine să te întrebi, ce mai este, la urma urmei, credința și ce face o credință să fie mare.
Credința cananeencei, formulată spontan cu expresia celei mai firești smerenii, de care sunt capabili doar sfinții, a fost aceea că Dumnezeu iubitorul de oameni nu abandonează pe nimeni, nu uită pe nimeni, nu lasă pe nimeni nemiluit, nu-și întoarce fața nici de la cel din urmă câine. Femeia aceasta știa înaintea apostolului Ioan că „Dumnezeu este iubire”.
***
Mai înainte de orice dogmă religioasă, credința cea mare este o mișcare a inimii: iubire, pocăință, smerenie, simplitate, blândețe, recunoștință, bun-simț, adică credința care se găsește în tot atâtea mișcări spre Dumnezeu ale unei inimi curate.
În toată Predica de pe Munte, Mântuitorul nu amintește credința nici măcar o singură dată. Nu spune nicăieri „fericiți cei credincioși”, în schimb revine mereu la mișcările inimii credincioase: smerenia, mila, iertarea, lacrimile, blândețea, pacea, instinctul dreptății, pocăința, curăția, simplitatea etc. Acestora le opune mișcările inimii contrare mântuirii: mânia, ura, pofta nelegiuită, lăcomia, răzbunarea, judecata etc. „Toate câte voiţi să vă facă vouă oamenii, asemenea şi voi faceţi lor” (Matei 7, 12), dar, repet, niciun îndemn la a fi credincios, în felul în care ne-am aștepta noi.
După lepădarea lui Petru, Domnul nu-l întreabă nimic despre credința lui („crezi tu în Mine?”), așa cum ne-am fi așteptat. Însă ce-i spune? Îl întreabă care este mișcarea inimii lui: „Simone, fiul lui Iona, Mă iubești tu pe Mine?” (Ioan 21, 17). Așa cum se întreabă îndrăgostiții între ei: mă iubești tu pe mine? Ei știu că mișcarea aceasta a inimii nu mai are nevoie de nicio altă declarație de credință.
Ca să crezi în Dumnezeu, trebuie mai întâi să-L iubești. Credinţa nu se poate naşte decât din iubire. Asta spune Evanghelia, de la un capăt la altul. Numai credinţa fanaticilor se naşte direct din legi şi dogme.
***
Credința pe care o laudă Domnul în Evanghelii este simplă ca a unor copii. Ea știe doar atât: că Dumnezeu, fiind Tată, trebuie să dăruiască, să fie bun, să ierte, să-și primească mereu copiii. Nu asta așteaptă și copiii de la părinții lor? Colibele pe care voiau să le facă apostolii pe Muntele Tabor, nu sunt oare precum căsuțele de jucărie pe care și le fac copiii? „Tata, mama, haideți și voi aici!”
Odată, pe când aveam vreo paisprezece ani, am încălțat la disperare adidașii tatei, cu vreo trei numere mai mari. Tata era un alergător foarte bun, iar eu îi luasem adidașii la o oră de sport, convins că ei erau secretul performanței sale și că, încălțat cu ei, voi alerga la fel de bine. „Numai să mă ating de haina Lui și mă voi vindeca!”.
Dogmele nu sunt decât hotarele unei geografii spirituale, din care Dumnezeu iese adesea spre părțile Tirului și ale Sidonului, ca în povestea mamei cananeence (insist să o numesc „mama” și nu „femeia cananeeancă”, nu doar pentru motivul cu care i-a ieșit înainte Mântuitorului, ci și pentru că mamele nu sunt amintite niciodată în ecteniile Bisericii, din păcate, așa cum nu sunt amintiți în general nici părinții și copiii noștri). Ce face El acolo și cum îi miluiește pe „cananeeni” nu mai vine din dogme, ci din mișcarea inimilor lor.
***
Îmi amintesc de bătrâna prescurăreasă din parohia mea de țară, care trecea pe pomelnicele ei toate nenorocirile pe care le afla de la televizor: „pentru soldații morți în Afganistan”, „pentru victimele cutremurului din Egipt”, „pentru cei morți în accidentul de mașină de la Bârlad” etc. Le făcea colive la toți și știu că și-ar fi dat sufletul ca să nu mai fie necazuri în lume, dar, într-o zi, a fost foarte tulburată văzând în biserică o copie după icoana Sfintei Treimi, a lui Rubliov, pentru că Tatăl nu avea barbă, iar Duhul Sfânt nu arăta ca un porumbel.
Ca și mama cananeeancă, prescurăreasa mea îl aflase în inima ei pe Dumnezeu, deși credea că Tatăl e mai bătrân decât Fiul, în schimb, atâția teologi își închipuie că-L cunosc pe Dumnezeu, dar credința lor rămâne una a dogmelor, incapabilă să coboare în inimă. În zilele tragediei de la „Colectiv”, un monah foarte vocal de la Petru-Vodă se arăta pe la televiziuni, preocupat de dilemele canonice ale pomenirii morților: „nu-i putem pomeni pe toți”, atrăgea el atenția, „pentru că nu știm dacă erau toți botezați”! Stăpânul credinței nu lăsa câinilor nici măcar firmiturile de la masa sa.
Poate ar trebui să reflectăm mai mult la cum, și de ce, și când împietresc inimile credincioșilor (și ale multor preoți), în ce moment al parcursului lor de credință. Nu cumva pentru că trăiesc comod și suficient într-o captivitate ritualică a religiei, care conduce la de-personalizarea credinței, dezumanizarea ei și reconstrucția exclusivă în cadrul instituționalizat al Bisericii?
Am cunoscut mulți oameni convinși că sunt credincioși doar pentru că merg duminică de duminică la biserică și postesc de două ori pe săptămână. La spovedanie, după ce-i ascult, obișnuiesc să-i întreb: Ce-ai făcut anul acesta pentru aproapele tău? Pe cine ai iertat ultima dată și de ce? Care sunt binefăcătorii tăi și cum le ești recunoscător? Vorbește-mi două minute despre iubire. Povestește-mi din Evanghelii episodul care te-a impresionat cel mai mult. Spune-mi ce înțelegi din versetul „Fericiți cei curați cu inima”. Și așa mai departe.
Și inima celor mai mulți împietrește pe loc, incapabilă de mișcările firești ale credinței mântuitoare.
Vezi și: „Pâinea din care au mâncat câinii”, https://ioanflorin.wordpress.com/2020/02/02/painea-din-care-au-mancat-cainii/
Părinte,
Știți să puneți sub lupă aspectele esențiale din Evanghelii, într-un fel care-mi încălzește inima și mă mobilizează spre a-L urma într-un fel real și consistent pe Hristos. Mi-am notat întrebările pe care le puneți la spovedanie ca să mi le pun din când în când.
Mulțumesc.
Vă mulțumesc, Elena. Și pe mine mă mobilizează comentariul dvs. să scriu în continuare. 🙂
Sarut dreapta, Parinte,
Multumesc din inima pentru tâlcuire. As merge si mai departe prin a spune ca iubirea si credinta nu sunt decât niste compartimentari mentale ale vietii. Fara doar si poate ca avem nevoie de aceste concepte.
Un sfânt francez din secolul trecut, Abbé Pierre, se ruga mereu la începutul mesei : “Doamne, da pâine celor care au foame si foame celor care au pâine.”
De unde se vede că cel mai bine e să ai mereu foame. Sau măcar să flămânzești mai des.
Iertați, părinte! Mereu am întrebări nerostite după ce vă citesc. Tare bine mi-ar prinde mie răspunsuri și explicații suplimentare aplicate vieții mele. Dacă aveți răbdare, puteți să-mi răspundeți acum la câteva nedumeriri? M-ar ajuta să înțeleg. Ce s-ar fi întâmplat dacă femeia ar fi renunțat? Ar fi fost tot smerită, credința în puterea Lui ar fi fost aceeași, dar cum ar fi fost dacă la primul răspuns s-ar fi întors și ar fi plecat? Și încerc să trag această pildă spre ceva ce am tot trăit eu de-a lungul timpului, chiar mai frecvent în ultima perioadă, deși poate nu e chiar potrivit exemplul: angajatorii care își privesc cu ascunsă, dar certă superioritate angajații, oamenii cu bani care sunt convinși că statutul dobândit și averea acumulată sunt rodul direct al muncii, ca și cum ceilalți, care o duc îngrozitor de greu (financiar, psihic, fizic), nu ar fi muncit suficient. O fi și la noi, cei mai “de jos” un păcat ascuns al mândriei care ne zgândărește când suntem jigniți, umiliți, cred. Eu mă simt rușinată, nedemnă pentru că am eșuat în toate capitolele vieții mele, însă tot mă doare când mi se arată cât de jos sunt eu și cât de sus sunt cei care “au muncit”. Parcă nu simt nevoia să le recunosc superioritatea celorlalți. parcă vreau să fiu și eu mai sus, dar nu ca să le arăt celorlalți că n-au avut dreptate în privința mea, ci pentru a evita ocara. Mulțumesc. Numai bine!
Pot să vă răspund la nedumeriri, dar nu prea înțeleg la care. 🙂 Referitor la cananeeancă, probabil că dacă ar fi plecat după primul răspuns, era bun plecată. De altfel eu cred că mulți s-au întors din prima de la Mântuitorul, fără să primească nimic, sau după ce-or fi spus ceva din vârful buzelor, nu din inimă. Episodul acesta este și despre stăruință, despre insistența în rugăciune, chiar despre a-i răspunde lui Dumnezeu, a-i întoarce vorba cu umilință, dar și cu înțelepciune (citiți cartea Iov, cum striga Iov la Dumnezeu). Desigur că nu Dumnezeu are nevoie de insistența noastră, dar noi avem nevoie, pentru că așa ne tot cunoaștem. Din vîrful buzelor nu vom ști nimic despre noi.
Dar comparația cu angajatorii și umilința nu este potrivită deloc, deloc. Nu are treabă cu smerenia evanghelică. Umilința din partea lor nu este ca noi să ne cunoaștem inimile, sau să ne cunoaștem păcatele și starea, sau să stăruim în rugăciune, și nici măcar nu spune ceva despre noi (despre ce-am realizat noi sau nu), ci este un soi de gratificație psihologică bolnavă pe care și-o acordă ca să se simtă ei bine. Dorința parveniților de a-i umili pe ceilalți nu este decât o manifestare drăcească a propriei lor nesiguranțe, a vulnerabilității lor, a conștiinței ascunse că nu sunt decât niște impostori. Dați-le peste nas cu eleganță, dacă aveți ocazia, sau și mai bine, întoarceți-le spatele. Nu aveți de ce să vă simțiți rușinată. Sunt sigur că sunteți o femeie deosebită! Ca dovadă, între altele, că mi-ați dat ocazia acestui comentariu, pentru care vă mulțumesc.
Sărut-mâna! M-ați învățat multe de-a lungul timpului. Mulțumesc (insuficient). E bună și lumea virtuală.
De data asta, totul mi-a mers la suflet. Minunat Cuvânt, și plin de esență pentru fiecare dintre noi!
De ce nu auzim nimic despre mame? Ba auzim. De multe ori! Cea mai prețuită dintre mame, rămâne de departe Preasfânta Fecioară. Orice/oricine altceva/altcineva nu poate oferi grad de comparație ca iubire, jertfă sau suferință… Este mai mult decât merităm!!!
Delicat „dialogul” de la spovedanie! Cred că de cele mai multe ori are un efect teribil! Totuși, de obicei, Părintele-duhovnic știe exact și cui să pună astfel de întrebări… Unii credincioși s-ar tulbura tocmai fiindcă n-ar vorbi pentru nimic în lume despre faptele lor bune!… Pe multe dintre ele le-au uitat de a doua zi!… Iar de iertat, cu cât avem puterea de a ierta mai ușor, cu atât suntem mai convinși de vinovăția noastră. Dacă am fi fost mai buni, n-am fi ajuns să supărăm pe cineva nici măcar din greșeală!
„De ce nu auzim nimic despre mame? Ba auzim. De multe ori! Cea mai prețuită dintre mame, rămâne de departe Preasfânta Fecioară” – După logica dvs., n-ar trebui să pomenim nici preoți, stareți, ierarhi, pentru că cel mai prețuit arhiereu e Mântuitorul, nu-i așa? Cel mai prețuit Stăpân e Domnul, totuși avem grijă să pomenim de mai multe ori stăpâni lumești (în schimb n-avem nicio grijă să-i pomenim pentru îndreptarea lor și buna noastră conducere). Lăsați vrăjeala popească și nu vă faceți că n-ați înțeles ce-am zis: e o mare întrebare că nu există ectenii ale Bisericii în care să ne pomenim în mod direct părinții și copiii, asta era ideea.
E clar: iar v-am supărat!
Încredințarea mea sinceră este aceea că „cel dintâi păcătos, sunt eu!” Înțeleg că măcar aici sunteți de acord cu mine.
Nu țin să arat nimănui… dreptatea mea! Dar îmi pare rău că invocăm scenarii fictive, gen: „după logica dvs., n-ar trebui să…” Nu cred că există un singur argument în mesajul meu care să trimită spre o astfel de aluzie!
Nu știu la ce „vrăjeală popească” faceți referire, iar dacă înțelepciunea mea ortodoxă, se limitează DOAR la atât, înclin să cred că pentru mântuire nu-i nevoie de mai mult! Dacă apdatările, apgradările, adăugările, trierile sau traducerile de conformitate, s-ar transforma neîndoielnic în Har și trăire intensă în Hristos, scopul în sine ar fi atins. Poate așa și este. POATE!!! Practic nu contează CUM ne mântuim: prin ascultare, cercetarea scripturilor, rugăciune, răbdare, iertare necondiționată, nejudecare, smerenie, fapte bune, jertfă… Primul semn ar fi dobândirea Harului… Eu… n-am reușit! Nu că ar fi greu, dar nici ușor pentru cei mândri ca mine!…
Dialogul de mai sus mi-a lasat impresia, ca si cu alte ocazii, ca exista cel putin 2 “administratori”pe blog: unul care scrie articolelesi unul care raspunde la comentarii..
Dar cred ca e vorba doar despre o dedublare…
I am large, I contain multitudes.
Încă nu mi-am definit… locația! Oscilez: când pe umărul drept, când (mai ales!!!), pe cel stâng… Vrednicul de pomenire, Părintele Arsenie Papacioc, obișnuia să spună: „ce ne-am face fără (șicanele) dracu(lui)?” Pe station, unii ”nepricepuți”, sunt puși doar pentru a apăra, chiar cu prețul multor faultări… Din păcate, sunt „coechipieri” care înlesnesc mult prea ușor, șutul spre propria poartă!… Ca să nu mai spun că, atunci când ni se pare că e mult prea simplu pentru valoarea noastră, să ne dăm… autogol!…
Fără studiul apfundat, nu negare?