Din Învățăturile lui Feodosie către fiul său, Sfertodocsie

Despre femeie, fiule Sfertodocsie, află că ființă îngăduită iaste ea pre pămînt, ca una care nu de sine stătătoare fu făcută, ci spre ajutoriul și bucuria barbatului ei, cum bine zice și filosoful Lavrichie aurarul la cartea lui despre muieri. Și măcar că i-am zis ființă, dar Sfintele Scripturi cît ce în rîndul lighioanelor n-o socotesc pre ea, dupe cum scrie la Facerea, glava 2 cu 20, că dintru început pre lighioane au adus Domnul la Adam spre însoțire, iară dacă n-au găsit lui soție, a trebuit de a stricat Domnul o coastă de la Adam de a meșterit o lighioană ca aceea.

Însă mai cu loare aminte să fii tu la vremea neputinței lunare a femeii, cînd mai spurcată iaste ea ca de obicei, trupește, iară și sufletește pînă atît că nu i se mai cuvine a primi ceale sfinte și nici măcar de sfînta aghiasmă a să atinge.

Iară de va căde neputința ei lunară în vremea Bobotezei, nu doară aghiasmă mare, dară nici apă chioară să nu-i dai, știut fiind că însăși firea apelor se sfințiaște preste tot, cum zice la carte. Bine iaste dacă întru acele zile ai zăvorî-o prea ea într-un beci ferit de oameni, căci tot locul carele calcă ea și tot lucrul carele atinge necurate sînt, cum zice la Levitic, glava 15, carele atît de dragă scriptură iaste nouă, oamenilor dohovnicești.

Iar măcar că zice marele Pavel la Galateni, glava 3 cu 28, „că nu mai iaste parte bărbătească şi parte femeiască, pentru că voi toţi una sunteţi în Hristos Iisus”, și măcar că și Mîntuitoriul însuși zice că „ceale ce se pornesc dintru inimă acelea spurcă pre om”, unele ca acestea învățături liuterane sînt și evanghelicești și nu se cuvine a fi țiinute de către noi. Ci tu să-ți iai lumina de la vechile pravile, cumu ar fi „Cartea romînească de învățătură”, care zice la glava 23 că muierea se cuvine și bătută a fi de barbat, dară nu cu vrăjmășie, ci numa cît să nu rupă parul de spinarea ei, precum și altele folositoare ca acestea, spre mîntuirea femeii.

Iară tu, fiule, de vei ține învățăturile mele, părinte dohovnicesc te va chema poporul cel prost, și mare apărătoriu pravoslavnic, și îți va pupa mîna în pieți, iară boierii aurari din Divan vor prinde coraj și îți vor face ție mitropolie, și căși mari împărătești, și nu Sfertodocsie, ci Înaltul Sfertodocsie te va chema.

Cît despre [de aici încolo, textul s-a pierdut – n.m.].

65 thoughts on “Din Învățăturile lui Feodosie către fiul său, Sfertodocsie

  1. Sfertodocsie, s-ar putea să-ți iei o bătăita de la nevastă și de la soacră dacă aplici metodele de mai sus :))

  2. Ironia fina a textului,cred că va stârni polemici aprinse.
    Mie mi-a a plăcut.
    A pune degetul pe rana, a nu fi de acord cu exagerările unora/ altora a pierde duhul dragostei in ortodoxie va stârni totdeauna polemici sper folositoare intru mântuire.
    Doamne ajuta!
    Mulțumesc părinte.

  3. Si iata ca asa cum un inchipuit intru Duhul emana duhori la malul Pontului Euxin, un altul in Numele aceluiasi Duh ne mangaie si ne incanta printr-un magistral drept la replica, la care sunt convins ca subscriem mai toti cei ce ne dezmierdam cugetul si spiritul pe aici. An Nou Binecuvantat, Parinte!

  4. Ma tem ca este prea subtil textul dv.
    si prea putini il vor citi!
    In rest, numai de bine, ca …intr-o zi de Vineri.
    Sa traiti parinte!

  5. Excelent, părinte!
    Chiar la lucrurile astea meditam zilele trecute într-o postare pe Facebook în urnă căreia unii mi-au sărit în cap:

    Nu pot să nu remarc dublul standard în care se complac cei care interzic femeilor să între în Biserică, să ia aghiasmă/anafură sau să se cuminece în perioada lunară.

    Treaba cu “necurăția” femeii vreme de opt zile este clar luată din Levitic, însă: de ce doar chestiunile legate de necurăția femeilor sunt valabile de acolo? În Levitic se cere bărbaților să se circumcidă, or eu nu cunosc niciun preot circumcis din cei care spun că femeile nu au voie să vină la biserică în perioada lunară. Mai mult, din ce îmi amintesc eu, Leviticul cere spălări rituale pentru atingerea de mort și îl socotește “necurat” pe cel ce se atinge de acesta, or noi băgăm morții in biserică și îi prohodim. Și tot Leviticul spune că orice lucru de care se atinge femeia în perioada lunară este necurat până seara, iar cei care se ating de cele atinse de ea trebuie să facă spălări rituale și sunt necurăți până seara. Să înțeleg că soțiile preoților noștri nu fac de mâncare în perioada lunară și trăiesc claustrate în odăi separate ca nu cumva preotul să se atingă de lucrurile atinse de ea și să se spurce și astfel sa nu mai poată intra în biserică și sluji liturghia? Mă îndoiesc. 🙂

    În realitate, astea sunt niște duble standarde odioase. Așa cum dublu standard e când tu ca preot te spovedești doar de câteva ori pe an și nu postești înainte de a te împărtăși, dar omului îi impui spovedanie înainte de fiecare împărtășanie, plus 3-7 zile de post obligatoriu extra. Ca să nu mai spun că în timp ce tu te împărtășești la fiecare liturghie, îi interzici laicului să facă la fel.

  6. Râde-mă, cu salve!
    … o frunză de salvie? busuioc nu am în stoc!
    Servus!
    iuta inițiată. prea des beată
    Bumbac și rac
    …. plus purice fără de păduchi …
    mi se ducea către pădure, cuvintele-ar fi fost prea dure.

  7. De nesuferit pentru mine este, părinte, frumusețea textelor dumneavoastră! De mult timp, în ascunsul beciurilor retrograde, fundamentalist-ortodoxe, căutam un motiv să vă șterg din lista scribilor urmăriți pe rețele… În fine, îl am!

    ¡Hasta nunca, padre!

    E nevoie, părinte, de Înaltul Teodosie! A priori, trebuie să credităm înțelepciunea Sfintei Tradiții. Este un motiv adânc, de nevăzut pentru superficialitatea progresismului contemporan, pentru care Duhul a poruncit așa. Poate că e unul din mijloacele în care umanității i se păstrează în cap invatatura căderii, a faptului că, de exemplu, NU AȘA era menit ca lumea să se înmulțească. Duhul nu a vorbit, în Ortodoxie, chestii care să se învechească odată cu trecerea secolelor; ce a spus, rămâne așa; altfel, se schimbă mereu toate după cum bate vântul ideologiilor…

    Înaltul Teodosie, Șpagoveanul, rușinează pretinsa înțelepciune a veacului amintind de Tradiția care nu piere.

    Reveniți (-vă)! Talentul sfinției voastre merită un Stăpân mai bun.

  8. Părinte, îți sărut mâna, apoi râd bine, te mai iau o dată în brațe, și iar îți sărut mâna. Mă simt legat de sfinția ta, deși nu ți-am văzut ochii, ți-am auzit doar inima fâlfâindu-și aripile. Excelsior.

      • Părinte dragă m-am amuzat copios (deși la prima vedere a textului recunosc ca nu prea înțelegeam aluzia) cred ca o zi întreagă meditând la aceste ,,învățături după canoane”

  9. am zîmbit puțin insă pe fond e risipă de talent pentru o cauză oportunistă.

    pe cine preocupă soarta femeilor nu trebuie să se ingrijoreze de femeile din România ci de femeile din Occident

    1. migrația de masă a adus in Europa milioane de tineri ai nimănui, destul de musulmani și totodată marginalizați și datorită cărora a explodat criminalitatea sexuală, insă desigur, nu-i voie să sugerezi așa ceva mai ales in Anglia sclifosită de politici corecte. Dar am o grămadă de amici in franța / germania cărora le e frică să-și lase fetița cu bicicleta in parc. Ba unii s-au mutat in Românica așa mai anacronică dar in fond blajină…

    2. in Occident femeia tocmai a fost abolită de dictatura transgenderismului care a legalizat faptul că orice bărbat poate deveni, dacă are chef, femeie. Pentru o competiție sportivă, ceva, iei premii, te răzbuni, medalie, bani, faimă. Transgenderii le bat pe femei nu cu parul, e drept, ci le distrug cariera sportivă. Cool. Progres.

    Hăhăiala asta cu românii retrograzi e temă de anii 90. Actualmente islamizarea Occidentului și distopia ideologiei de gen fac din Occident adevărata civilizație retrogradă vezi suicidară

    prefer România fix cum e ea in ciuda sclifosiților ioropeniști care n-au sesizat că Occidentul se autoanulează in ritm accelerat

    • Si eu am zîmbit amar citind răspunsul dumitale,Alin.
      În textul părintelui Florescu nu ni se prezintă o antiteză Occident-Romania.E treaba lor ce fac in Occident..Este vorba de cît de mult ratacim noi crestinii,nestiind invataturile lui Cristos.
      Judecati societatea occidentală fără să o cunoașteți din interior și asta va arunca în ignoranță În Occident sînt multe legi împotriva firii creștine (gen căsătoria între persoane de același sex) dar și mult mai multe legi la care numai visăm in România și care fac viață oamenilor mai demnă și mai ușoară.
      Am prieteni in România care se tem să își lase fetițele singure cu bicicleta din cauza vecinătăți cu cartierele de romi și, zic ei,asta e o mare problemă, chiar dacă romii nu sint musulmani…
      În Anglia peste 70% din traficul de carne vie (prostituție și sclavi-muncitori) e controlat de români,cu ,,material” românesc…
      Aceiasi matematicieni care au calculat idealizarea Occidentului,au calculat de asemenea ca,datorită evoluției demografice actuale,in 2100 in România populația majoritară va fi cea de etnie romă…să sperăm că nu devin și musulmani între timp…
      Aceasta nu e o polemică cu dumneata Alin,este un raspuns la răspunsul dumitale,folosind același registru de logică…
      Deci,eu zic sa punem mîna pe carte și să vedem de fapt ce vrea sa ne învețe Iisus…

  10. Ce sansa pentru Sfertodocsie ca restul textului s-a pierdut, dar mie tare mi-ar fi placut sa continui lectura. De mult n-am mai tras un ras asa sanatos. Sa fiti sanatos, parinte, si sa aveti spor la scris!

  11. “7. Fără de nici o îndoială, cel mai mic ia binecuvântare de la cel mai mare.”

    Nu va fi niciodată altfel. În ciuda ironiilor.

  12. În principiu, umorul fin și satira ar trebui să ne înțelepțească, nu doar să ne provoace satisfacțîi personale sau motive de a arăta cu degetul către oricine altcineva, mai puțin către noi care – vezi Doamne – suntem cu certitudine deasupra celui pus sub lupă.
    Din capul locului vreau să se înțeleagă că nu sunt un simpatizant al IPS Teodosie, dar asta nu-mi dă dreptul să-l judec sau să devin sarcastic acolo unde se pare că are încercările lui. Și-apoi nu cred că poziția lui, satirizată aici cu atâta umor, va fi motivul pentru care Dumnezeu va refuza să-l primească în Răi. Iar dacă sunt altele, nu-mi cere mie Dumnezeu socoteală.
    Nu cunosc cât din scenariul de mai sus se bazează pe vorbele lui și cât este fabulație și exagerare, ca să dea bine la condei. Eu sunt un simplu mirean trecut de 60 de ani și ceea ce gândesc este doar ceea ce am înțeles de-a lungul viețîi. Despre femeia „curată” n-ar fi multe de spus și nu este nevoie de confirmarea IPS Teodosie cu trimitere la levetic, ci de un apel la conștiința. Femeia aflată într-o anumită perioada a lunii, nu intră în biserică la sfânta liturghie, nici împinsă de la spate. Iar asta nu pentru că îi interzice Teodosie, ci propria conștiința. Ipoteticul „merge și-așa” îl văd destul de riscant, pentru că așa-i omul făcut: dă-i un pic, că restul își ia singur!!! (Pe Maria egipteanca a oprit-o Preasfanta Fecioară, dar astăzi câte astfel de „Marii” de dinainte de pustia Egiptului, nu intră cu îndrăzneală și sărută „cu evlavie”, sfintele icoane?) De ce se compară și se speculează necurăția trecătoare a femeii cu faptul că și mortul intră în biserica? Oare câte sfinte liturghii am văzut făcându-se cu mortul în fața sfantului Altar? Femeia „necurată”, din câte știu eu, are dreptul să vină la Taina sfântului maslu, la Taina cununiei, cu condiția să fie reținută în a sărută icoanele… Dar nu cred că IPS Teodosie ar fi spus că nu poate lua anafură sau aghiazmă și mă cutremur văzând AICI aceste aluzii.
    Repet, să nu se înțeleagă că îi iau apărarea preasfințitului, că nu-i deloc treaba mea modul cum alege să păstorească. Dacă tot am citit mesajul, m-am văzut nevoit să îmi spun poziția pentru a evita un precedent. TOȚI suntem chemați la cină, alături de Mântuitor, dar dacă „îmbrăcăminte” nu am ca să întru în cămară Lui, nu cred că trebuie să abuzez ca și cum n-ar ști și n-ar vedea necurăția mea!! Iar când spun CINĂ, este evident că mă refer doar la Sf. liturghie!!!

    • … nu-i deloc treaba mea modul cum alege să păstorească

      TOȚI suntem chemați la cină, alături de Mântuitor, dar dacă „îmbrăcăminte” nu am ca să întru în cămară Lui, nu cred că trebuie să abuzez ca și cum n-ar ști și n-ar vedea necurăția mea!!

      Cred ca sunteti in eroare. Teodosie nu e unul dintre noi, e ierarh – deci tb judecat dupa responsabilitatile lui de ierarh, nu ca unul oarecare dintre noi. <>.
      In calitate de ierarh are responsabilitatea de a ne calauzi pe noi dupa voia lui Dummezeu, nu dupa “parerile” poporului, chiar daca – si cu atat mai mult – cu cat aceste pareri par ca sunt majoritate, ca au audienta la televizor, etc.
      In Biserica democratia priveste doar administrarea treburilor bisericii de catre oameni, care si asta a fost confiscata, btw. Democratie in legatura cu Voia lui Dumnezeu nu exista. Ea nu e discutabila. Iar aici Voia lui Dumnezeu tine de apararea Vietii Duhului – deci si a vietii fizice a poporului – si de pastrarea unitatii in credinta. La niciuna dintre astea Teodosie nu respecta Voia lui Dumnezeu.
      Cu o biserica impartita – in problemele Duhului – in 7000 de curente “ideologice” ca sa nu se supere nimeni, Dumnezeu se retrage. Dupa cum se si vede.
      Vocile oamenilor purtatori de Duhul lui Dumnezeu au disparut. Ne cotropesc cimpanzeii.

      In Biserica e interzis sa tii partea cuiva, chiar daca e vorba de majoritati statistice. Noi traim sau murim in raport cu viata de la Dumnezeu, nu cu ce-si doresc oamenii (sa mearga la shopping si la mare, etc.).
      Responsabilitatile unui ierarh mai implica si coerenta. Nu poti sa zici azi una – maine alta. Cand faci asta, esti ierarh la gradinita, nu la Biserica lui Dumnezeu.
      Am vazut ca Parintii de la Sfantul Munte au aceeasi parere in legatura cu divizarea Bisericii.
      Am dorit doar sa arat parerea mea in legatura cu acest nenorocit “toti suntem la fel”. Nu doresc sa intru in polemica sau discutii cu dumneavoastra.

    • 1. Apel la conștiință? Femeia aflată în perioada lunii nu întră în Biserică nici împinsă de la spate?
      Cred că vă aflați în eroare și generalizați nepermis de mult. În primul rând că treaba cu conștiința e ceva personal. În alt doilea rând e că aceasta se poate schimba dacă i se aduc argumente raționale din partea unui preot, a unui episcop etc. Sunt un creștin practicant și conștiința nu mă împiedică să merg la Biserică în acea perioadă, să iau anafură, sa sărut icoane sau să mă împărtășesc. Nici conștiința, nici duhovnicul.

      Aveți idee câți preoți dau binecuvântare femeilor nu doar să între în Biserică și sa sărute icoane sau să ia aghiasmă, dar să se împărtășească? Aveți idee câți episcopi din diaspora (oameni foarte înduhovniciți) le îndeamnă pe femei să se împărtășească în acea perioadă, spunând că nu există argumente împotrivă?

      2. Comparația cu Maria Egipteanca care a fost oprită de la a săruta icoanele este total deplasată. Cum să compari o femei aflată în perioada lunară (perioada de care ea nu e vinovată) cu o femeie care trăiește voluntar în desfrânare? Cum?

      3. Da, am participat la liturghii săvârșite cu mortul în biserică – în biserici care nu au capela mortuară separată. Așa a fost la bunica mea. Iar problema nu e ca se face liturghie ci că, dacă e să ne luăm după argumentele de la Levitic, orice se atinge de mort devine necurat, deci morții nu prea ar avea ce cauta în Biserică la slujba de înmormântare dacă e să respectăm Leviticul.

      4. Există suficiente argumente în Sfânta Tradiție și la Sfinții Părinți cum că femeia poate face toate cele de mai sus. Aduc aici unul din ele, de la marele Grigorie Dialogul:

      “Femeii să nu i se interzică să meargă la biserică (în perioada menstruației). Până la urmă, ea suferă involuntar. La fel ei să nu i se interzică să primească Sfânta Împărtășanie în această perioadă. Dacă, cu toate acestea, femeia nu îndrăznește să o primească din evlavie, atunci ea trebuie lăudată. Însă dacă ea primește să nu fie judecată. Oamenii pioși văd păcatul chiar și acolo unde el nu există. Perioada menstruală nu este un păcat, este, de fapt, un proces natural.”.

      -Sfântul Grigorie cel Mare (540 – 604 d.Hr)

      Extras din: Patrologiae Latinae”

  13. Misiune grea sa strecor comentariul meu de profan între comentariile învățătorilor legii…Dar dacă ceva nu e corect in ce voi zice va rog sa ma conrectați cu blîndețe crestineasca.
    Noi,romanii ortodocși, zicem despre noi înșine ca sîntem creștini-adica noi credem in Cristos și învățăturile lui.Adica in legămîntul cel nou,in Noul Testament.Ii zice Noul pentru ca Iisus a simplificat pe cel Vechi,l-a modernizat și mai ales l-a făcut pe Dumnezeul lui Israel un Dumnezeu al tuturor neamurilor,adaptîndu credința în Dumnezeu la noii credincioși, făcînd derogări de la Vechiul Testament.De asta Iisus al nostru a fost acuzat de israelitii rivnitori in Vechiul Testament ca a venit sa strice legea și proorocii.Si de aia l-au răstignit. Cînd îl auziți pe Iisus spunînd sa socotiți femeia ca pe aceea din Levitic și din Legea israelitilor,așa sa faceti.Daca ne numim creștini ,eu zic sa ne limitam la invataturile lui Cristos, care pentru mintea noastra putina a ,,comprimat” toata Biblia intr-o singura fraza:sa iubim pe Dumnezeu cu toata puterea si pe aproapele nostru ca pe noi înșine-in asta se cuprinde toata Legea si Proorocii.Deci discuția nu e nici despre cit de nașpa e femeia nici despre cit de decăzut e Occidentul. Miezul problemei este despre cit de mult ratacim noi creștinii nestiind învățătura lui Cristos.

    • „făcînd derogări de la Vechiul Testament”
      Iisus n-a făcut nicio „derogare” de la VT, nici nu l-a „simplificat” etc. Iisus l-a desăvârșit în El însuși, l-a „împlinit”, de ex dacă astăzi nu mai aducem jertfe de animale nu este pentru că Iisus a făcut o „derogare” de la asta, ci pentru că sângele Lui ne-a răscumpărat deja, iar jertfele acelea din VT erau typosul Lui, imaginea Lui viitoare. Nu ne mai tăiem împrejur, deoarece „cîți în Hristos ne-am botezat, în Hristos ne-am îmbrăcat”, deci suntem „tăiați împrejur” în El. Etc. Așa e 🙂 : „Miezul problemei este despre cit de mult ratacim noi creștinii nestiind învățătura lui Cristos.”

  14. – Prea Cuvioase parinte, eu nu pot pune in acelasi cantar pe toti preotii!

    – Dar cine esti dumneata de cantaresti preotii? Ai stat pe scaunul lui Hristos?

    – Dar, Prea Cuvioase, parintele cutare-i sfant, parintele cutare, care a fost la inchisoare, a fost un sfant, dar ceilalti preoti care nu poarta uniforma, care se barbierese, care fumeaza, eu nu-i pot pune in acelasi cantar.

    – Dar, cine ti-a dat voie sa-i pui in acelasi cantar dumneata si sa cantaresti preotii? Ca n-ai voie sa cantaresti pe nimeni, ca zice asa Scriptura: ‘Nu judecati, si nu veti fi judecati’ (Matei 7, 1). Eu pe nimeni n-am voie sa judec, pentru ca judecatorul nostru este Hristos.

    – Vreau sa va spun, ca eu mi-am pierdut evlavia la unii preoti si eu cred ca n-au toti acelasi har.

    – Rau ai gandit! Dumneata trebuie sa stii ca daca ar fi asa cum zici, n-ar mai fi preoti pe fata pamantului, fiindca toti gresesc. Dar nu-i asa. Zice Sfantul Ioan Gura de Aur: A preotului este numai a deschide gura, si harul lucreaza.

    De vei vedea preot beat, cazut in sant, du-te si-i saruta mana si indata te-ai umplut de harul lui Dumnezeu! Ca nu se amesteca niciodata pacatele lui cu harul lui Dumnezeu, care l-a luat la hirotonie, ca atunci n-ar mai fi har. Preotul nu lucreaza in virtutea sa personala, ci in virtutea harului care l-a primit. Daca n-a fost vrednic, la judecata ia mai mare munca decat crestinii, ca cei tari, tare se vor cerca; caruia i s-a dat mult, mult se va cere; si mai mult va fi batuta sluga aceea care a stiut voia, decat cea care n-a stiut (Luca 12, 48)”, se afirma in cartea „Ne vorbeste Parintele Cleopa 7”, Editia a III-a, Editura Manastirea Sihastria, Vanatori-Neamt, 2010, pp. 47-49.

    • „De vei vedea preot beat, cazut in sant, du-te si-i saruta mana si indata te-ai umplut de harul lui Dumnezeu! ”
      Eu cred că dacă-l duci acasă și-l culci, te umpli și de mai mult har.. Știu și eu citatele astea triste despre mecanica harului. Le știu toți preoții. Și totuși, toți preoții se roagă la proscomidia Liturghiei, „și nu opri pentru păcatele mele harul Preasfântului Tău Duh de la aceste daruri de pâine și vin ce sunt puse înainte..”.

  15. Anul Nou cu bine tuturor ! Si multumiri, părinte, pentru încurajări, învățături și mângâieri!
    Pentru Sfertodocsie ma îngrijorez și eu din colțisorul meu. Discutia despre ce e scris poate continua (ce scrieri consideram importante noi creștinii, de ce Leviticul e mai important când e vorba de “locul femeii” decât Evangheliile), dar chiar și din Vechiul Testament putem alege scrieri care vorbesc despre femei ca despre oameni ca parte întreaga, importante, intelepte, eroice, cu valoare. Lasă ca Domnul Iisus vorbește atât de des și in momente atât de importante in Evanghelii femeilor și nu bărbaților, se arată după Înviere întâi femeilor… Oare nu voia El clar sa schimbe imaginea femeilor in societatea de atunci? Și uite ca tot acolo suntem, nimic n-am învățat.
    Umila mea părere este că această diminuare perpetuă a femeilor, “închise” intr-un statut de obiect mai degrabă decât de lighioană, a dus la deriva si la exagerarea actuală a oribilei exprimări inclusive, a impunerii unui procentaj de femei in orice activitate (…multe de spus despre…) si a mișcărilor feministe, devenite din exces de zel mai degrabă anti-feministe… Problema transgender e după părerea mea doar tangentă la problema situației femeii. Si e o alta discuție, oarecum. Cât despre criminalitatea sexuală, ea nu a apărut cu migranții musulmani! Acum avem doar un bun țap ispășitor, uite ca musulmanii asupresc si agresează femeile, noi creștinii nu!… Ah, bon???…
    Așadar noi încercăm să învățăm copiii ca suntem toți oameni si frați intru Hristos, nu împărțiți in bărbați si lighioane, in speranța ca încet-încet lucrurile se vor schimba, dar sincer am mari îndoieli… De unde toată admirația mea pentru domnia voastră, părinte, care nu va sfiiți sa corectați ierarhi, căci de sus trebuie sa vina schimbarea. Si schimbarea ar trebui sa fie spre bine, nu spre rău…
    Mulțumesc, drag părinte!

  16. Parinte Ioan Florin,

    Sunt de acord si nu sunt de acord cu publicarea acestui articol.

    Sunt de acord:

    Asa zisele învataturi ale lui Feodosie nu sunt correcte, din punctul de vedere al lumii de azi, dar mai ales din perspectiva Ortodoxa. Ortodoxia adevarata are o mare pretuire pentru femei, de aceea avem multe sfinte si o avem pe Fecioara Maria. Cum am putea spune ca sunt mai prejos decât lighioanele? Este o blasfemie. Femeile (mama, fiice, sotii) poarta ca si barbatii chipul lui Dumnezeu, de aceea nu le putem înjosi.

    Nu sunt de acord:

    Acest text este absolut necaracteristic învataturii ortodoxe, de aceea nu se cuvine sa-l prezentam într-un fel care sa-l dea drept ceva comun. Sunt ortodox de 21 de ani, dar NICIODATA nu am întâlnit astfel de atitudini fata de femei. A-l arata, prin context, ca ceva prezent în Ortodoxie este doar o batjocura. Nu se încadreaza cu rolul dvs. de preot.

    Preotul nostru ne-a spus odata, poti fi o musca sau o albina. Musca cauta prin gunoaie si putreziciuni si este atrasa de mirosuri pestilentiale. Albina viziteaza cele mai frumoase flori care dau un parfum minunat. Ce alegeti? Sunt atâtea flori minunate în Ortodoxie, dar dvs. ati ales exact niste gunoaie. Cum credeti ca aceasta alegere ar fi compatibila cu rolul dvs. de preot? Îi va face pe oameni sa vina la Hristos sau sa scuipe în dispret în Biserica?

    Daca faceti parte dintr-o biserica canonica, este constient episcopul domniei voastre de ceea ce publicati?

  17. Cred că ar fi fost mult mai bine, în Duhul, dacă ați fi scris un articol obiectiv, fără ironii și trimiteri la persoană. Până la urmă ceea ce contează cel mai mult este învățătura creștină autentică, iar dacă un ierarh greșește în această privință, cu multă smerenie și dragoste ar trebui să-i spuneți(asta bineînțeles dacă considerați că este de datoria sfinției voastre). Nu vă contrazic în ceea ce privește învățătura de credință, vă spun doar că duhul în care o prezentați nu este ortodox!

    • „ duhul în care o prezentați nu este ortodox!”
      Adică nu vă place dvs, am înțeles. Vorbiți, domle, cu cuvintele voastre, mai lăsați limba asta de lemn cu „duhul ortodox” și tupeul de a vă cocoța în vârful „duhului ortodox” ca să ne spuneți unde începe și unde se oprește, ce-i place, ce face etc.
      Nu mai bine spuneți simplu, „mie unuia nu mi se pare ortodox”?

      • Când am spus aceasta am avut în vedere criteriile evanghelice, nu propria mea judecată. Dar, se poate să greșesc eu în înțelegerea creștină și să nu fie așa, drept pentru care, vă rog să mă iertați!Totodată, vă mulțumesc pentru promptitudinea răspunsului și pentru observații!

        • dragă Alex, nu există un „duh ortodox”, există stil ortodox, o stilistică ortodoxă, limbaj ortodox (a nu se confunda cu limba de lemn ortodoxă!), teologie ortodoxă, spiritualitate, estetică etc. dar „duhul” pentru noi este unul singur, Duhul Sfânt, și darurile sale sunt manifestarea Sa.
          Nu sunt mai puțin în Duh făcătorii de pace, dacă sunt ei catolici sau malgași, nu este mai puțin Duh într-o cantată de Bach sau într-un solo al lui Jimmy Page decât într-o cântare psaltică, căci Duhul nu se dă cu măsură, -ori este, ori nu este. „Duhul suflă unde voiește” zice chiar Mântuitorul, omul duhovnicesc e ca vântul, poate sufla într-o predică (atât de rar, vai!) sau într-un pamflet, sau într-un acatist, sau într-un roman , sau într-o poezie etc. A căuta mereu și cu dinadinsul în toate un „duh ortodox” și a te plânge că nu-l găsești e ca și cum te plângi că nu găsești marea într-o scoică.
          Ca să nu mai spun că de multe ori ceea ce numim „duh ortodox” e o sumă de reflexe condiționate cultural, istoric etc. E în duh ortodox jurământul pe Biblie sau jurământul pe care sunt obligați preoții să-l depună înaintea episcopului, sau absolvenții de Teologie în fața profesorilor (eu am refuzat așa ceva, am ieșit din catedrală în acel moment), sunt în duh ortodox divorțul și căsătoria a doua, a treia, e în duh ortodox faptul că există tarife pentru nunți, botezuri etc?? – înseamnă că acest „duh ortodox” este împotriva Evangheliei.
          E în duh ortodox să oprești o femeie la ciclu să primească aghiazmă mare??- înseamnă că „duhul ortodox” e mai mare ca Duhul care a prouncit femeii cu curgere de sânge „îndrăznește, fiică!”. Oare dacă Maria Magdalena era la ciclu în ziua Învierii, mai mergea sau nu la mormânt, ce crezi? Rămânea ea o bună evreică sau iubirea ei pentru Rabbuni i-ar fi iertat totul? Unde ar fi aici „duhul ortodox”, în legi sau în iubire?
          Așa cum lucrurile nu sunt prin sine „duhovnicești” sau nu, ci prin lucrarea noastră cu ele, dar aici e altă discuție. Caută deci Duhul în toate unde este și îți mai recomand să ai un pic mai mult simțul umorului. Începe să râzi chiar de tine și deja te vei fi mântuit pe jumate.

  18. Argumente! De ce simțim oare nevoia să argumentăm când poate ar fi mai înțelept să ne reconsiderăm poziția!
    Fiecare crede că este în măsură să se substituie lui Dumnezeu. Nici nu contează dacă o face într-o formă sarcastică, umoristică sau justițiară! În numele unei libertăți autoproclamate, ne prevalăm de acest drept. Și… filosofăm pompos: „se vede că Dumnezeu nu se vede, pentru că s-a retras!… Biserica e împărțită… Duhul lui Dumnezeu… ne-a părăsit!” Să ne ferească bunul Dumnezeu de așa ceva. Deocamdată, neamul ăsta are foarte multe motive să creadă exact contrariul. Iar cine se pretinde credincios activ, și nu simte măcar din când în când mângâierea Harului, să ia seama că s-a abătut din cărare!
    Mesajul meu anterior nu a fost nici de dragul polemicii, nici din lipsa de considerație față de femeie. Biserica (și legile ei) nu s-a schimbat. Hristos este același ca și acum 2000 de ani. Am o vârstă (aproape 62) și din copilărie știu că femeia aflată în acea perioada, nu poate întra la sf liturghie. Bine, preotul își poate lua libertatea să facă dezlegare (în anumite circumstanțe), dar femeia ȘTIE și se raportează la conștiința în care Hristos S-a sălășluit demult! Nu IPS Teodosie face regula și nici preotul care oferă (de la sine putere) privilegii. E vorba de ascultare și smerită cugetare atunci când ne raportăm la… conștiință. Iar când nu suntem chiar siguri de anumite lucruri, să ne rugăm cu lacrimi să ne scoată Dumnezeu în cale un monah care să ne lămurească și să ne lumineze. Noi? De unde să știm noi, care femeie este sau nu este curată? Poate doar atunci când îl vedem pe părinte că iese din sf altar cu cartea sub braț, și merge în pridvor să citească rugăciuni pentru o femeie care a născut cu ceva vreme în urmă! Și chiar de-am ști, ce putem face noi? Fiecare își vede de sufletul și de rugăciunile lui!

  19. Sarut mana, parinte Ioan Florin!

    Va doresc multa sanatate si un An Nou cu multa pace si bucurii duhovnicesti.

    Iertati-mi nestiinta dar doar din curiozitate, cine a fost Feodosie?

    Va imbratisez si va respect mult.
    Oana

  20. Iertati-mi ignoranta, parinte Ioan Florin!
    Chiar am crezut ca este un text preluat si scris de un oarecare Feodosie 😂.

    Sarut mana!

  21. Încă o poveste superbă care ne încântă mintea și ne mângâie sufletele! Mulțumesc, părinte! Sunteți un povestitor minunat! 🙂

    De data asta ați atins un punct sensibil. Frustrările unui om a cărui neputință de a le depăși, l-a înrăit până la ura semenilor. Un suflet trist și merită compasiune.
    Din păcate, disprețul față de femei, desconsiderarea, umilirea lor, toate acestea sunt des întâlnite în spațiul eclezial din România. Este o manifestare medievală care n-are nimic de-a face cu Hristos.
    Îmi amintesc de un episod când în timpul predicii preotul mustra femeile. Apoi, la finalul Liturghiei, le-a cerut ajutorul la curățenie în biserică. :))
    Așa încât, vorba dv. „suntem pe cont propriu și, în afară de iubirile, credința și pasiunile noastre, orice altceva e pierdere de timp”!

    • @Sara „Este o manifestare medievală care n-are nimic de-a face cu Hristos.”
      Așa să fie? Păi cum rămâne cu frustrarea? Pe cine deranjează această atitudine, și de ce? Faptul că IPS Teodosie a devenit un fel de oaie neagră, ne determină să facem loc îndrăznelii, pe de o parte pentru ca „așa zice popa”, iar pe de alta să nu fim în acord cu cel devenit atât de antipatic… Repet: e vorba doar de o conștiință curată, plăcută lui Dumnezeu.
      Redau mai jos un fragment din vorbele de duh ale unui Parinte arhimandrit de la sf munte Athos – FILOTHEI ZERVAKOS (1884-1980)
      „Multe răutăti se întâmplă în lume, îndeosebi două: desfrâul si avortul. Un rău atât de mare nu s-a întâmplat în nici o vreme, ca mamele să ucidă 6-10 copii si să nu simtă deloc mustrare de constimtă, când, dacă ar fi avut o cât de mică urmă de pocăintă si simtire, ar fi trebuit să-si deschidă mormintele si să intre de vii în ele ca să se chinuie, dar sunt nepăsătoare… Se spovedesc uneori, dar fără să se pocăiască sincer. Aceasta una, iar a doua – goliciunea femeilor. Umblă acum goale, – desi bărbatii nu sunt mai prejos, – însă mai mult femeile, iar aceasta nu este cu putintă s-o rabde Dumnezeu.”
      Dar, desigur, si acest răposat Parinte era „medieval”, frustrat si avea ceva personal cu femeia!…

Leave a reply to yxulescu Cancel reply